10 dobrych praktyk Pepco w tegorocznym raporcie FOB
17 kwietnia br. odbyła się premiera corocznego raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Publikacja stanowi największe w kraju zestawienie działań firm z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. W tegorocznym przeglądzie wyróżniono aż 10 dobrych praktyk zrealizowanych przez Pepco. Wybrane inicjatywy dotyczą m.in. ochrony środowiska, wsparcia organizacji pozarządowych oraz inicjatyw pracowniczych.
W zeszłorocznym raporcie FOB, jedną z wyróżnionych praktyk Pepco było opracowanie i przyjęcie do realizacji nowej strategii zrównoważonego rozwoju. W 2022 roku firma rozszerzyła plan w taki sposób, aby dostosować go do rosnącej skali przedsiębiorstwa, a także ustaliła kluczowe wskaźniki, które pomagają mierzyć efektywność zmian. Działania zaplanowane na lata 2023-2025 dotyczą takich obszarów jak: produkty, opakowania, efektywność energetyczna, czy działania charytatywne. W ramach każdego z nich, opracowano konkretne cele. Są to m.in. dążenie do tego, aby 25% bawełny w Pepco było licencjonowane przez organizację Better Cotton, ograniczenie wagi generowanych opakowań z tworzyw sztucznych oraz realizowanie inicjatyw skupionych wokół polityki różnorodności. Pozostałe wyróżnienia dotyczą ochrony środowiska, wsparcia organizacji pozarządowych i działań na rzecz pracowników.
- Jesteśmy dumni z faktu, że już drugi rok z rzędu wszystkie zgłoszone przez Pepco praktyki znalazły się w raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu. To dla nas duże wyróżnienie znaleźć się w gronie firm, których inicjatywy społeczne, pracownicze i środowiskowe mogą stanowić dobry przykład i inspirację dla innych. A to tylko wycinek, wszystkich podejmowanych przez nas działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. – mówi Kasia Wilczewska, Head of corporate communication w Pepco.
W trosce o środowisko
Jednym z czterech filarów strategicznych Pepco jest „Better” – dążenie do tego, żeby oferować coraz lepsze produkty. W ramach strategii zrównoważonego rozwoju firma udowadnia, że niskie ceny mogą iść w parze z produkcją w sposób odpowiedzialny i etyczny. Z tego powodu, w 2022 roku marka realizowała projekty rozszerzające ofertę bardziej zrównoważonych produktów, co zasłużyło na uznanie Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W sklepach na terenie całej Europy dostępne są produkty z certyfikatami zewnętrznych organizacji, takie jak GRS, RSC czy GOTS, a także linia Pepco is Green, w której produkty spełniają jeden lub więcej spośród trzech warunków: są biodegradowalne, są wytworzone z recyklingu lub materiału pochodzenia naturalnego i/lub są wielokrotnego użytku – pod warunkiem, że jest to alternatywa dla powszechnie używanych rozwiązań. Ponadto, w zeszłym roku firma podpisała umowę licencyjną z Forest Stewardship Council oraz dołączyła do organizacji Better Cotton. Pepco planuje, aby do 2025 roku 30% produktów w ofercie pochodziło z bardziej zrównoważonych źródeł.
Już od wielu lat Pepco wymaga od swoich dostawców, aby spełniali warunki Etycznego Kodeksu Postępowowania, opartego na zasadzie Zero Kolerancji dla kwestii takich jak niebezpieczne warunki pracy, korupcja, nieuczciwe wynagrodzenie czy zatrudnianie małoletnich. W 2022 roku powstał dodatkowo drugi dokument - Supplier Environmental Guidelines. Jest to zbiór wytycznych środowiskowych dotyczących zielonej energii, gospodarowania zasobami wodnymi oraz zarządzania odpadami. Celem dokumentu jest edukacja dostawców w zakresie zrównoważonego rozwoju, a także wypracowanie systemu, który pozwoli Pepco wprowadzić audyt środowiskowy na wzór audytu etycznego.
W trosce o społeczność
Pepco od lat angażuje się w działania na rzecz rozwoju lokalnych społeczności i pomocy potrzebującym, w szczególności dzieciom i młodzieży. Pierwszą wyróżnioną w tym roku inicjatywą tego typu jest realizowany od 2018 roku program grantowy Pepcolandia. W ramach tej inicjatywy, pracownicy mogą zgłaszać wnioski o wsparcie finansowe lokalnych projektów kierowanych do najmłodszych. W zeszłorocznej edycji granty otrzymało 112 organizacji, które dotarły ze swoimi działaniami do 7000 dzieci, w większości z małych miast i wsi.
Flagową inicjatywą Pepco, którą możemy znaleźć w nowym raporcie, są także Charytatywne Misie, które dzielą się dobrem. 100% zysku ze sprzedaży pluszaków trafia na wybrany cel dobroczynny. W 2022 roku, w sklepach dostępne były dwie kolekcje maskotek. Środki z pierwszej edycji trafiły do Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, które przeznaczyło je na działalność placówek wsparcia dziennego dla swoich podopiecznych oraz na organizację letnich obozów. Druga kolekcja, do której ubranka zaprojektowali pracownicy, wspomogła program „Przystanie Świętego Mikołaja”, realizowany przez Fundację Świętego Mikołaja. Przystanie to specjalne miejsca, w których dzieci z Ukrainy otrzymują wsparcie edukacyjne i psychologiczne. Oprócz polskich sklepów, misie dostępne są także w Rumunii, na Węgrzech, Litwie, w Czechach, Słowacji, Bułgarii, Chorwacji, Serbii i we Włoszech.
Forum Odpowiedzialnego Biznesu doceniło jeszcze jedną praktykę realizowaną przy współpracy Pepco oraz Fundacji Świętego Mikołaja – już trzeci rok z rzędu firma wsparła organizację w ufundowaniu rocznych stypendiów dla zdolnych uczniów i uczennic z niezamożnych rodzin. Podobnie jak w 2021 roku, przekazano 100 stypendiów w wysokości 2500 zł, które pomogą sfinansować wydatki związane z nauką oraz rozwijaniem talentów.
Beneficjentami zrównoważonych działań Pepco nie są jednak wyłącznie dzieci. Firma włączyła się w projekt organizacji woshwosh i wsparła zbiórkę obuwia na rzecz osób w kryzysie bezdomności. Przez dwa tygodnie udało się zebrać 6 321 par, które następnie trafiły do partnerskich organizacji pozarządowych. Podczas świątecznego spotkania pracowników Centrali Pepco w Poznaniu, przeprowadzono tzw. Cichą aukcję, z której całkowity dochód został przeznaczony na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Na tak szczytny cel udało się zgromadzić ponad 12 000 zł. W dniach poprzedzających wydarzenie, pracownicy zgłaszali swoje propozycje produktów i usług, które trafiły na aukcję. Wśród nich znalazły się m.in. różnego rodzaju rękodzieła, wypieki, cenne pamiątki, własnoręcznie namalowane obrazy oraz usługi, jak np. zajęcia jogi, czy wizyta w SPA. Cicha aukcja okazała się świetnym sposobem na zaangażowanie pracowników w pomaganie. Dodatkowo, uczestnicy wydarzenia mieli okazję lepiej się poznać, dowiadując się o ukrytych talentach i pasjach swoich kolegów i koleżanek.
W trosce o pracowników
W swoich licznych inicjatywach, Pepco nie zapomina również o pracownikach. Wśród dobrych praktyk, wyróżnionych w tegorocznym raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu, znalazło się przyjęcie pierwszej w historii firmy polityki różnorodności. Koncentruje się ona na zapewnieniu równego traktowania bez względu na cechy, tożsamość czy przekonania i kontynuuje kulturę Pepco, opartą na wzajemnym szacunku. W ramach polityki, pracownikom będą zapewnione szkolenia, a także różnego rodzaju kampanie i wydarzenia, mające na celu podniesienie świadomości w kwestiach związanych z różnorodnością, włączeniem i dyskryminacją.
W raporcie pojawił się także program Better Move, który zachęca pracowników do aktywności fizycznej w szczytnym celu. Zadaniem uczestników jest pokonanie jak największej liczby kilometrów w ciągu dwóch miesięcy trwania akcji. Druga edycja inicjatywy swoim zasięgiem objęła pracowników centrali na wszystkich 16 rynkach Pepco. Wzięło w niej udział 230 osób. Pokonane kilometry zostały przeliczone na pieniądze – 50 tysięcy złotych zasiliło konto Fundacji Save The Children, która przeznaczyła je na pomoc dzieciom z Ukrainy.
Zimowe spotkania ze słodyczami Wawel – podaruj słodkie chwile na Święta!
Działalność biznesowa a postawy konsumentów: jak wykorzystać atuty transformacji cyfrowej?
Wzrost sprzedaży online stymuluje rozwój rynku przesyłek kurierskich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.