Newsy

Niski poziom wiedzy finansowej powstrzymuje Polaków przed inwestowaniem na giełdzie. Ruszają zapisy na bezpłatne szkolenia dla tysiąca chętnych

2024-03-13  |  06:20

Zaledwie 7 proc. Polaków uważa, że ich wiedza na temat inwestowania, giełdy i rynku kapitałowego jest duża lub bardzo duża – wynika z cyklicznego badania Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW. Dane Komisji Europejskiej pokazują z kolei, że w skali UE Polska zajmuje szóste miejsce od końca pod względem poziomu wiedzy finansowej społeczeństwa. – Trzeba przede wszystkim poszerzać wiedzę i umiejętności Polaków po to, aby byli bardziej świadomi i potrafili samodzielnie korzystać z instrumentów oferowanych na rynku finansowym – mówi Alina Bączar, wiceprezeska zarządu Fundacji GPW. Jedną z ukierunkowanych na to inicjatyw jest szkolenie Santander Szkoła Giełdowa GPW & SGH 2024 – bezpłatny kurs z inwestowania na giełdzie, przygotowany przez Santander Bank Polska razem ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie i Fundacją GPW. Zapisy właśnie ruszyły.

W ostatnim badaniu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023”, opublikowanym przez Warszawski Instytut Bankowości i Fundację GPW, dokładnie 1/3 respondentów zadeklarowała, że brak im wiedzy z zakresu inwestowania. Polacy źle oceniają też swoją wiedzę na temat zasad funkcjonowania Giełdy Papierów Wartościowych.

– Tylko 7 proc. badanych uznaje, że ich wiedza na temat inwestowania, giełdy i rynku kapitałowego jest duża lub bardzo duża, natomiast ponad 60 proc. twierdzi, że ich wiedza w tym zakresie jest mała lub bardzo mała – mówi agencji Newseria Biznes Alina Bączar.

 Przed inwestowaniem na giełdzie Polaków powstrzymuje złożona, trudna sytuacja gospodarcza i polityczna, nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Żeby dobrze inwestować na giełdzie, trzeba mieć też odpowiednie kompetencje. Niestety Polacy w większości jeszcze tych kompetencji nie mają – ocenia dr hab. Piotr Wachowiak, prof. SGH, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Z badania wynika też, że zdecydowanie najlepiej znanym instrumentem notowanym na GPW są akcje (91 proc. wskazań) i obligacje (66 proc.). Znajomość ETF-ów notowanych na warszawskiej giełdzie zadeklarowało tylko 7 proc. respondentów. Natomiast najważniejsze powody wyboru spółki, w którą badani chcieliby zainwestować, to jej sytuacja biznesowa (42 proc.) oraz opinia innych uczestników rynku (41 proc.), jednak najmłodsi respondenci najczęściej nie umieli odpowiedzieć na to pytanie. Największe obawy związane z inwestowaniem to przede wszystkim brak wystarczającej wiedzy (68 proc.), lęk przed ryzykiem (29 proc.) i przed poniesieniem strat (28 proc.).

– W pierwszej kolejności warto poszerzać wiedzę i umiejętności Polaków po to, aby byli bardziej świadomi i potrafili samodzielnie korzystać z instrumentów oferowanych na rynku finansowym. Stąd też inicjatywy, które pozwalają wypełniać tę lukę, przekazać i poszerzać wiedzę na temat giełdy, inwestowania, rynku kapitałowego i dostępnych na nim instrumentów – mówi Alina Bączar.

Jedną z takich inicjatyw jest szkolenie Santander Szkoła Giełdowa GPW & SGH 2024​ – bezpłatny kurs z inwestowania na giełdzie, przygotowany przez Santander Bank Polska razem ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie i Fundacją GPW. Program został opracowany przez praktyków i wykładowców akademickich w taki sposób, aby pozwolić uczestnikom zdobyć wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania Giełdy Papierów Wartościowych oraz zasad, które pomogą im swobodnie poruszać się na rynku inwestycyjnym.

Żyjemy w turbulentnych czasach, zmiany są gwałtowne i trudne do przewidzenia, natomiast inwestowanie na giełdzie jest długofalowe. Dlatego też trzeba rozumieć mechanizmy rynkowe i mechanizmy funkcjonowania giełdy. I właśnie w tym celu Szkoła Główna Handlowa w Warszawie wraz z Fundacją Giełdy Papierów Wartościowych oraz Santander Bank Polska już po raz trzeci organizuje takie kursy – mówi prof. Piotr Wachowiak.

 Program przekazuje wiedzę na temat inwestowania – dodaje wiceprezeska Fundacji GPW. – W ubiegłym roku przeszkoliliśmy w Polsce w tym zakresie 400 osób – zarówno takich, które dopiero rozpoczynają przygodę z giełdą, jak i tych, które potrzebują swoją wiedzę poszerzyć i ugruntować. W tym roku zamierzamy przeszkolić kolejny tysiąc uczestników, co świadczy o dynamicznym rozwoju tego projektu. 

Zapisy na kurs Szkoła Giełdowa możliwe są na platformie Santander Open Academy i potrwają do 6 maja br. Dostępnych jest 1 tys. miejsc, a program jest skierowany do wszystkich osób pełnoletnich mieszkających w Polsce. Do wyboru są dwa kursy: dla początkujących i średniozaawansowanych – można zrealizować jeden z nich lub oba, jeden po drugim. Ich uczestnicy otrzymają trzymiesięczny dostęp do ponad 30 godzin nagrań szkoleń przygotowanych przez SGH i Fundację GPW oraz wezmą udział w dwóch webinariach poprowadzonych przez Pawła Danielewicza, analityka Santander Biura Maklerskiego, oraz oraz dr. hab. Waldemara  Rogowskiego, profesora i wykładowcę SGH, głównego analityka Biura Informacji Kredytowej.

– Najlepsi uczestnicy otrzymają również możliwość uczestnictwa w praktycznym warsztacie inwestowania, który będzie ostatnim elementem tego kursu, realizowanym w sali notowań GPW – zachęca Alina Bączar.

Myślę, że to szkolenie spełni oczekiwania osób biorących w nim udział, które po jego zakończeniu będą mogły odpowiedzialnie inwestować na giełdzie – dodaje rektor SGH.

Szkolenie Santander Szkoła Giełdowa GPW & SGH 2024 to jedna z inicjatyw wpisujących się w ideę tegorocznego Roku Edukacji Finansowej, którego organizatorzy wskazują na potrzebę szerokiego wsparcia edukacji finansowej Polaków. Z cyklicznych badań Komisji Europejskiej wynika bowiem, że w skali UE Polska zajmuje szóste miejsce od końca pod względem poziomu wiedzy finansowej społeczeństwa. 

Szkolenie jest kolejnym z działań, którymi Grupa Santander wspiera zrównoważony rozwój nakierowany na eliminację wykluczenia społecznego. Jak podkreślają jej przedstawiciele, trwające od 27 lat zaangażowanie w edukację, przedsiębiorczość i zwiększanie szans na zatrudnienie to sposób na wyróżnienie się na tle innych instytucji finansowych na świecie. Bank przeznaczył na ten cel ponad 2,2 mld euro i we współpracy z 1,3 tys. uczelniami udzielił wsparcia ponad milionowi osób i firm. Został także uznany za jedną z instytucji, które w największym stopniu przyczyniają się do zmieniania świata na lepsze według rankingu magazynu Fortune „Change the World” 2023.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.