Newsy

Przełom w transporcie coraz bliżej. Już w 2030 roku mogą wystartować pierwsze komercyjne kapsuły hyperloop

2020-07-28  |  06:00
Wszystkie newsy

Superszybkie pociągi, a raczej pociski lewitujące ponad torami, mogą już wkrótce stać się rzeczywistością. Firma Virgin Hyperloop One podpisała umowę z rządem Arabii Saudyjskiej na budowę toru testowego dla swojej futurystycznej koncepcji transportu, która obejmuje kapsułę ciśnieniową z pojazdem przewożącym pasażerów do 10 razy szybciej niż obecna kolej. W efekcie podróż z Rijadu do Jeddah, zamiast 10 godzin, skróci się do 76 minut. – To posunięcie, które przybliża systemy Hyperloop do rzeczywistości – ocenia Sultan Ahmed bin Sulayem, prezes i dyrektor generalny grupy DP World.

To może być przełom we wprowadzeniu na rynek innowacyjnego transportu. Saudyjskie Ministerstwo Transportu (MoT) ogłosiło zawarcie umowy z Virgin Hyperloop One (VHO). VHO przeprowadzi wstępne studium wykonalności dotyczące wykorzystania technologii hyperloop do transportu pasażerów i ładunków, kładąc podwaliny pod sieć tras hyperloop. Pierwsze kapsuły mają wystartować w 2030 roku.

Transport hyperloop odbywa się w niewielkich kapsułach z elektrycznymi silnikami. Poruszają się dzięki magnetycznej lewitacji w tunelach o zredukowanym ciśnieniu. Związane z tym mniejsze opory powietrza, zredukowana siła tarcia pozwalają na osiągnięcie prędkości nawet 1100 km/h.

– Cieszymy się, że ta rewolucyjna wizja stanie się częścią przyszłości transportu. Jesteśmy przekonani, że Virgin Hyperloop zrobi krok naprzód i dostarczy rozwiązanie transportowe XXI wieku. Decyzja jest ogromnym wotum zaufania, że wszyscy jesteśmy po właściwej stronie historii. To posunięcie, które przybliża systemy hyperloop do rzeczywistości, potwierdza naszą decyzję o poważnym potraktowaniu tej technologii i wsparciu tej innowacji – wskazuje Sultan Ahmed bin Sulayem, prezes i dyrektor generalny grupy DP World, firmy logistycznej operującej w 40 krajach na sześciu kontynentach.

Już w 2019 roku firma Virgin Hyperloop One podpisała umowę z rządem Arabii Saudyjskiej na budowę toru testowego dla swojej futurystycznej koncepcji transportu. Tor o długości 35 km miał powstać na północ od Jeddah, obok ośrodka badawczo-rozwojowego i zakładu produkcyjnego. Virgin Hyperloop One twierdzi, że technologia może skrócić podróż z Rijadu do Jeddah z 10 godzin do zaledwie 76 minut.

Tor testowy hyperloop działa już też w Las Vegas. Firma Elona Muska, The Boring Company, testuje już połączenia na odległości 1200 m, wykorzystując do tego elektryczne samochody Tesla. Tymczasem amerykańska Izba Reprezentantów przyjęła ustawę wzywającą do wprowadzenia ram regulacyjnych dla bezpiecznego użytkowania systemów hyperloop. Rada Nietradycyjnych i Powstających Technologii Transportowych (NETT) w USA wyda wytyczne prawdopodobnie w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

Jednocześnie Virgin Hyperloop przeprowadziła rozmowy z rządami Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej i Indii. W marcu Arabia Saudyjska wydała Virgin Hyperloop One licencję handlową po przeprowadzeniu ogólnokrajowego studium wykonalności wykorzystania tej technologii do transportu ludzi i towarów.

– Dążymy do zrewolucjonizowania regionalnych sektorów transportu i handlu poprzez system hyperloop dla pasażerów i ładunków, oparty na sztucznej inteligencji – tłumaczy bin Sulayem. – Naszym celem jest bycie katalizatorem globalnej adaptacji i ekspansji tego nowego środka transportu, który będzie szybszy, bezpieczniejszy, tańszy i bardziej zrównoważony niż inne istniejące środki transportu.

Kapsuły hyperloop mogą całkowicie zmienić transport, a przy tym – co istotne w dobie pandemii koronawirusa – zapewniają odpowiedni dystans między pasażerami.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Bankowość

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.