Mówi: | Paweł Przyżycki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Hitachi Rail GTS Polska |
Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
W ciągu dwóch najbliższych lat wartość światowego rynku cyfrowych rozwiązań dla kolei przekroczy wartość 100 mld dol. W Polsce priorytetowe do zrealizowania zadania dotyczą wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym, koniecznego dla wzrostu bezpieczeństwa na kolei. Inwestycje w cyfryzację to jeden z głównych obszarów inwestycji w tę gałąź transportu, mocno wspierany przez środki unijne.
– Pociągi jeżdżą coraz szybciej i coraz więcej podróżujemy – 2024 rok był rekordowy, jeżeli chodzi o liczbę przewiezionych pasażerów. Zmodernizowaliśmy w dość dużym już stopniu linie kolejowe i ten proces postępuje. Prędkość pociągów się stale zwiększa, a w przypadku zwiększającej się prędkości i zwiększającego się ruchu łatwiej też o błędy ludzkie. Systemy elektroniczne, systemy cyfrowe zapobiegają takim błędom, więc zwiększamy bezpieczeństwo, digitalizując polską kolej – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Paweł Przyżycki, prezes zarządu Hitachi Rail GTS Polska.
Polska kolej jest w trakcie wdrażania systemu ERTMS (European Rail Traffic Management System). To jednolity europejski system zarządzania ruchem kolejowym, którego głównym celem jest ułatwienie obsługi i poprawa bezpieczeństwa zwłaszcza na międzynarodowych trasach. Wdrażanie standardu w Unii Europejskiej trwa od lat 90. W Polsce system ten jest obecny na wybranych trasach.
– Takie systemy są obligatoryjne w przypadku prędkości powyżej 160 km na godzinę, więc kiedy mówimy o liniach szybkich, kolei dużych prędkości, w całej Europie jest obowiązek stosowania takich systemów. A jednocześnie zapewniają one interoperacyjność, czyli umożliwiają płynne przekraczanie granic bez zmiany lokomotywy, bez zmiany maszynisty – wyjaśnia Paweł Przyżycki.
W dobie cyfryzacji kolej musi też odpowiadać na zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem. Zwłaszcza w okresie tuż po rozpoczęciu pełnoskalowej wojny w Ukrainie polskie koleje doświadczały wzmożonych ataków typu DDoS, których celem jest spowodowanie paraliżu systemów informatycznych. Na ten problem zwracała uwagę m.in. spółka PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
– W tej chwili głównym źródłem ataków są systemy wspomagające pasażerów, takie jak systemy biletowe, systemy informacji podróżnych, także różnego rodzaju serwery firm kolejowych. Jeżeli chodzi o bezpośrednie ataki na infrastrukturę kolejową, na bezpieczeństwo ruchu, nie odnotowano zbyt wielu tego typu zdarzeń, które by miały jakieś negatywne konsekwencje, niemniej jednak cały czas trwa wojna wykorzystująca cyberzagrożenia. To, co możemy zrobić, żeby w przyszłości jak najlepiej zapobiegać tego typu aktom, to wdrażać najnowsze zabezpieczenia, także te wymagane przez dyrektywę NIS2 w całej Europie – postuluje prezes Hitachi Rail GTS Polska.
Według MarketsandMarkets światowy rynek rozwiązań cyfrowych dla kolei wzrośnie z 63 mld dol. w 2022 roku do ponad 100 mld dol. w roku 2027. Głównym czynnikiem napędzającym wzrost jest fakt, że sukcesywnie rośnie liczba pasażerów. Aby móc skutecznie zarządzać ruchem pasażerskim, operatorzy kolejowi potrzebują różnych cyfrowych rozwiązań, wykorzystywanych m.in. do zarządzania ruchem kolejowym, analizy ruchu pasażerów czy w systemach informacji pasażerskiej.
W Polsce inwestycje w cyfrową kolej w dużej mierze są realizowane ze wsparciem w postaci programów unijnych, m.in. z Krajowego Planu Odbudowy.
– Środki z KPO są tylko częścią funduszy, które są przeznaczone na polską kolej. Nadal główną siłą napędową są instrumenty finansowe związane z polityką spójności Unii Europejskiej. Polska kolej jest bardzo dużym beneficjentem środków unijnych i można powiedzieć, że nie ma w tej chwili inwestycji, która nie byłaby przez nie współfinansowana. Jeżeli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa za pomocą tych inwestycji, odbywa się to w bardzo szerokim spektrum, począwszy od tego, że likwidujemy przejazdy kolejowe, zastępując je wielopoziomowymi skrzyżowaniami, budujemy nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, nowe systemy łączności, podnosimy prędkość, monitorując pracę maszynisty dzięki systemowi ERTMS – wymienia ekspert.
Raport z badania dotyczącego satysfakcji pasażerów kolei, opracowany przez Urząd Transportu Kolejowego, wskazuje, że najważniejszym determinantem wyboru kolei przez respondentów jest czas podróży. Wskazało tak 72,5 proc. badanych. Ponad 60 proc. pasażerów pozytywnie ocenia czas podróży koleją w porównaniu do innych środków transportu. Niewątpliwie jednak to właśnie jak najkrótsze czasy przejazdu, zwłaszcza na dalekich trasach, stanowią jedno z głównych wyzwań dotyczących inwestycji w koleje, a konkretnie w kolej dużych prędkości.
– Koleje dużej prędkości w Polsce to będzie bez wątpienia skok technologiczny, na który czekają pasażerowie i całe społeczeństwo. Tutaj barierą jest prędkość 200 km na godzinę. Różnica technologiczna jest na każdym poziomie, zaczynając od torów, przez systemy sterowania ruchem kolejowym, po oczywiście pojazdy szynowe. To będzie nowe otwarcie, nowa przyszłość polskiego transportu – ocenia Paweł Przyżycki.
Kilka tygodni temu minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że trwają rozmowy na temat projektu połączenia stolic europejskich szybką koleją. Będzie się to wiązało z wydłużeniem projektowanej linii „Y”, która połączy Warszawę, CPK, Łódź, Poznań oraz Wrocław. Docelowo ma się ona stać elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i skomunikować kluczową dla Polski linię z miastami takimi jak Berlin i Praga. System KDP ma być elementem programu CPK. Do końca 2032 roku skomunikowany w ten sposób będzie 130-kilometrowy odcinek między Łodzią i Warszawą, a trzy lata później gotowe mają być odcinki trasy z Łodzi do Poznania i Wrocławia.
Czytaj także
- 2025-08-11: Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna
- 2025-08-04: UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polscy naukowcy pracują nad materiałami budowlanymi z roślin. Szerokie zastosowanie mogą mieć przede wszystkim konopie
W związku ze zmianami klimatycznymi i kurczącymi się zasobami naturalnymi naukowcy szukają nowoczesnych, odnawialnych materiałów budowlanych. Przyszłość budownictwa może należeć do roślin jednorocznych – przede wszystkim słomy i konopi. Naukowcy z Wydziału Leśnego i Technologii Drewna z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pracują nad materiałami roślinnymi, które mogą zastąpić tradycyjne surowce.
Nauka
Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.
Farmacja
Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.