Mówi: | Jacek Kubas |
Funkcja: | zastępca dyrektora |
Firma: | Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju |
Polskie start-upy mają dostać lepsze warunki do rozwoju. Planowane jest szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji i technologii blockchain
W Europejskim Rankingu Innowacyjności Polska jest na piątym miejscu od końca. Z kolei tylko innowacje pozwolą utrzymać się w wyścigu europejskich i światowych potęg. Pomóc ma w tym Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego. Piaskownica regulacyjna pomoże start-upom, ma też powstać ekosystem dla rozwiązań fintechowych. Dzięki wypracowanej strategii Polska ma też lepiej wykorzystywać nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy blockchain.
– W 2019 roku polski rząd przyjął Strategię Rozwoju Rynku Kapitałowego. To pierwszy tak obszerny dokument, który pomagał rządowi napisać Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wraz z Unią Europejską. W tym dokumencie jednym z ważnych wniosków jest ten, że Polska nie do końca nadąża z innowacyjnością i z fintechem – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Jacek Kubas, zastępca dyrektora w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju.
Polska w Europejskim Rankingu Innowacyjności jest na piątym miejscu od końca. Również polskie regiony mają umiarkowane sukcesy w tym zakresie. Jesteśmy zaliczani do grona umiarkowanych innowatorów. Choć pod względem liczby start-upów jesteśmy jednym z liderów w regionie, naszym problemem jest brak odpowiedniego ekosystemu, a to właśnie współpraca administracyjno-finansowa może zagwarantować im sukces. Tego obecnie brakuje, dlatego trudniej im przebić się na światowych rynkach. Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego ma pomóc rozwiązać największe bolączki rynku – nie tylko finansowania start-upów, lecz także szerszego wykorzystywania nowych technologii.
– Jeden z elementów tego projektu tworzy strategię fintech. Jednak współpracujemy również z KNF w kwestii budowy piaskownicy regulacyjnej oraz tzw. SupTech i RegTech. To próba wykorzystywania nowych technologii, np. sztucznej inteligencji czy blockchainu, w prowadzeniu nadzoru finansowego, żeby był bardziej efektywny, szybszy i bardziej nowoczesny – tłumaczy Jacek Kubas.
Badanie “Emerging Technologies: The competitive edge for finance and operations" przeprowadzone przez Enterprise Strategy Group i Oracle wskazuje, że wdrażanie nowych technologii, takich właśnie jak SI czy blockchain, znacząco zwiększa konkurencyjność firm, ich efektywność, a zmniejsza zaś liczbę błędów. Polskie firmy chętnie wdrażają nowe technologie, nie zawsze jednak mają przygotowaną strategię, problemem jest też wykorzystywanie technologii w praktyce.
– Piaskownica regulacyjna pozwala nowym start-upom sprawdzać i testować środowisko regulacyjne w danym kraju, poznać, jak mogłoby ono funkcjonować, i dowiedzieć się, czy i jakiej licencji potrzebują. To szansa na sprawdzenie, czy rozwiązanie, które faktycznie chcą zaimplementować na rynku, będzie wymagało regulacji – dodaje Jacek Kubas.
Pod względem liczby start-upów Polska jest w czołówce. Szacuje się, że działa ich ok. 3 tys., z czego w branży finansowej funkcjonuje blisko 200 start-upów technologicznych. Z danych zebranych przez PFR Ventures i fundusz Inovo Venture Partners wynika, że fundusze VC zainwestowały w ubiegłym roku w polskie spółki technologiczne ponad 1,2 mld zł. To ośmiokrotnie więcej niż w 2018 roku. Większość start-upów w Polsce finansuje się jednak sama, na Zachodzie częściej z pomocą przychodzą największe firmy.
– Fintech w innowacyjności nie widzi granic i powstające podmioty myślą globalnie. Musimy stworzyć im takie środowisko do rozwoju w naszym kraju, żeby nie przenosiły się nigdzie indziej, żeby rozwijały się i przyciągały inne podmioty również do Polski. Stworzenie tego ekosystemu fintech jest podwaliną, aby zbudować prawdziwy ekosystem i przyciągnąć start-upy i fintechy do naszego kraju oraz wspomóc te, które u nas powstają – zaznacza ekspert.
Pierwsze zapowiedzi wskazywały, że już w 2020 roku ma zniknąć część barier, która przeszkadza w rozwoju technologicznych start-upów.
– W ciągu 15 miesięcy chcemy przygotować różne strategie, mapy, dokumenty, które pokażą nam, w którą stronę iść. Oczywiście będziemy wspierać ministerstwo i KNF, żeby różne regulacje zostały przyjęte – zapowiada Jacek Kubas. – Dla nas najważniejsze jest, żeby to stało się jak najszybciej.
Ministerstwo Finansów: Wprowadzenie paragonów elektronicznych pozwoli na „uberyzację” płatności
Sztuczna inteligencja pomaga podejmować szybkie i trafne decyzje biznesowe. Dzięki temu firmom łatwiej wyprzedzić konkurencję
Uczenie maszynowe wkracza do branży bankowej. Pomaga w prognozowaniu finansów i oferowaniu lepszych usług klientom
Fintechy rzucają wyzwanie bankom. Realizują transakcje międzynarodowe przy pomocy kart z odroczonym terminem płatności
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.