Mówi: | Bea Longworth |
Funkcja: | head of automotive PR, EMEA |
Firma: | NVIDIA |
CES 2019: Autonomiczne samochody będą zasilane przez karty graficzne ze sztuczną inteligencją. Będzie ona stanowić realne wsparcie dla kierowcy podczas jazdy
Branża motoryzacyjna zwraca się w stronę technologii autonomicznych. Producenci samochodów coraz częściej sięgają po rozwiązania inteligentne oraz sztuczną inteligencję, która pozwala kierowcy szybciej i sprawniej podejmować decyzje, a w kryzysowej sytuacji – nawet uchronić przed wypadkiem. Firma Nvidia podczas targów CES 2019 prezentuje nowy system do autonomicznej jazdy, wspierany przez procesory graficzne GPU ze sztuczną inteligencją.
– Na targach CES 2019 prezentujemy naszą najnowszą technologię autonomicznej jazdy i autonomicznych pojazdów. Technologia DRIVE Auto Pilot będzie dostępna na rynku w niedalekiej przyszłości. Ulepszy autonomiczną jazdę do poziomu 2+ i zapewni lepsze wsparcie kierowcy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje podczas targów CES 2019 w Las Vegas Bea Longworth, head of automotive PR z Nvidii.
Pionierem autonomicznych samochodów jest amerykańska firma Tesla, która jako pierwsza na świecie wypuściła elektryczny samochód dopuszczony do powszechnego użytku z preinstalowanym autopilotem. Również inżynierowie Nvidii postanowili stworzyć inteligentne auto, które będzie jeszcze lepiej radziło sobie na drodze. Kluczem do sukcesu ma być wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz algorytmów uczenia maszynowego. W przeciwieństwie do Tesli, Nvidia chce wspierać kierowcę, a nie go zastępować.
– Nie próbujemy zaprogramować samochodu do samodzielnej jazdy, ponieważ to nie jest możliwe. Jazda samochodem jest niesamowicie skomplikowana, niezależnie od tego, jak łatwa nam się wydaje. Nie możemy stworzyć kodu na każdą ewentualność, która może wystąpić podczas jazdy. Z tego powodu stosujemy sztuczną inteligencję, która umożliwia pojazdowi skuteczne uczenie się podczas jazdy. Jest to o wiele bardziej skuteczne i elastyczne rozwiązanie – tłumaczy ekspertka.
Najważniejszym elementem systemu inteligentnego od Nvidii jest centrum przetwarzania danych wykorzystujące karty graficzne firmy, w którym algorytmy uczą się poruszania na drodze. Te same układy graficzne wykorzystuje się w samym samochodzie, a następnie wykorzystuje głębokie sieci neuronowe do sterowania pojazdem. Tak zaprojektowana sztuczna inteligencja sprawdza się w roli systemu wsparcia kierowcy. Ułatwia utrzymanie samochodu na właściwym pasie czy zachowanie odległości od innych uczestników ruchu drogowego.
Nad stworzeniem podobnej platformy ułatwiającej kontrolowanie inteligentnego samochodu pracuje firma Baidu. Firma poinformowała podczas targów CES o wprowadzeniu do dystrybucji otwartego oprogramowania dla inteligentnych samochodów, Apollo Enterprise.
Rozwiązaniem zainteresowanych jest 130 firm z całego świata, które planują wykorzystać je do produkcji systemów automatycznego parkowania, samochodowych asystentów głosowych czy autonomicznych minibusów. Chiński startup WM Motors zapowiedział nawet, że do 2021 roku stworzy przy pomocy Apollo Enterprise pierwsze autonomiczne pojazdy poziomu 3, czyli takie, które w ściśle określonych warunkach są w stanie przejąć kontrolę nad wszystkimi systemami sterowania.
– Kiedy mówimy o poziomie 2+, mamy na myśli zaawansowane funkcje wsparcia kierowcy. Chodzi więc o takie sytuacje, jak jazda po drodze szybkiego ruchu, kiedy użytkownik chce skorzystać z zawansowanych funkcji pozwalających na utrzymanie pojazdu na właściwym pasie ruchu, zachowanie odległości od pojazdu przed nim, włączenie się do ruchu czy zjazd z drogi szybkiego ruchu. W rezultacie pojazd radzi sobie niezwykle sprawnie z tymi relatywnie złożonymi manewrami – mówi Bea Longworth.
Mimo iż autonomiczne pojazdy nie są jeszcze gotowe do tego, aby całkowicie zastąpić człowieka za kierownicą, znacząco poprawiają nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Według raportu opracowanego przez firmę Waymo, w ciągu roku na świecie ginie 1,2 mln uczestników ruchu drogowego, a do 94 proc. wypadków doszło z powodu błędów popełnionych przez człowieka. Wyeliminowanie czynnika ludzkiego z procesu sterowania pojazdem mogłoby zapobiec większości wypadków.
– Czasem słyszę opinie typu „nie podoba mi się idea autonomicznej jazdy, bo uwielbiam prowadzić samochód.” Ale nikt nie lubi tkwić w korku. I właśnie w tego typu sytuacjach poziom 2+ jest ogromnym udogodnieniem. Ostatecznym celem autonomicznej jazdy jest jednak uratowanie miliona istnień ludzkich rocznie, które tracimy z powodu błędów kierowców – podsumowała przedstawicielka Nvidii.
Firma badawcza Global Market Insight twierdzi, że rynek samochodów autonomicznych poziomu 2 do 2024 roku będzie rozwijał się w tempie 42 proc. w skali roku. Z kolei według wyliczeń analityków SB Wire wartość całej branży inteligentnych samochodów do 2023 roku może wzrosnąć do poziomu 173,15 mld dol.
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-27: Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.