Mówi: | Paweł Nierada |
Funkcja: | pierwszy wiceprezes zarządu |
Firma: | Bank Gospodarstwa Krajowego |
80 proc. środków polskich firm na inwestycje pochodzi z banków. Przedsiębiorcy coraz częściej sięgają też po wsparcie z BGK
Europejskie gospodarki są w 60 proc. finansowane przez banki, za 40 proc. odpowiada rynek kapitałowy. W Polsce 14 proc. łącznego finansowania przedsiębiorstw pochodzi z obligacji, a pozostała część głównie z kredytów bankowych. Istotną rolę w finansowaniu przedsiębiorczości odgrywa Bank Gospodarstwa Krajowego. Tylko w 2016 roku zwiększył wartość finansowania eksportu i ekspansji zagranicznej polskich firm do poziomu 1,7 mld zł. W ciągu roku BGK udzielił w ramach gwarancji de minimis 9,4 mld zł gwarancji. Łącznie z pomocy skorzystało ponad 120 tys. małych i średnich przedsiębiorstw.
– Rynek finansowy odgrywa ważną rolę w gospodarce, choć można zadać pytanie, czy spełnia tę rolę w sposób wystarczający. Rolą BGK w tak zdefiniowanym otoczeniu jest tę efektywność rynku kapitałowego poprawiać i sprawiać, żeby polscy przedsiębiorcy, a co za tym idzie – gospodarka, otrzymywali to, czego potrzebują w danym momencie – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Nierada, pierwszy wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.
W Europie za ok. 60 proc. finansowania gospodarek odpowiadają banki, rynek kapitałowy pełni nieco mniejszą rolę. Inaczej jest w najbardziej rozwiniętych gospodarkach spoza Europy, gdzie rynek kapitałowy odpowiada za 80 proc. finansowania. W Polsce pole do współpracy między tymi dwoma sektorami jest duże, jednak to banki finansują zdecydowaną większość inwestycji (80 proc.), przede wszystkim przedsięwzięcia w miarę pewne.
– Rola BGK w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest dosyć fundamentalna. To właśnie nasz bank wraz z grupą instytucji rozwoju, takich jak Polska Agencja Handlu i Inwestycji, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencja Rozwoju Przemysłu czy Polski Fundusz Rozwoju, tworzą system podmiotów współpracujących na rzecz zapewnienia optymalnego zestawu narzędzi i środków dla polskich przedsiębiorców i gospodarki, który ma umożliwić im właściwy rozwój i realizowanie strategicznych celów – tłumaczy Paweł Nierada.
To właśnie zgodnie z założeniami strategii Mateusza Morawieckiego działania BGK w 2016 roku były ukierunkowane na finansowanie strategicznych sektorów polskiej gospodarki i ekspansji zagranicznej krajowych przedsiębiorstw (wartość finansowania eksportu wzrosła do poziomu 1,7 mld zł). Na koniec ubiegłego roku saldo kredytów brutto wyniosło 27,4 mld zł (wzrost o 4,9 mld zł, czyli 22 proc. rdr.), przy czym największy wzrost zanotowano w kredytach dla firm (o 34,5 proc., czyli 5,4 mld zł).
– Istotną rolą banku finansującego projekty ważne z punktu widzenia gospodarki jest także zapewnienie środków małym i średnim przedsiębiorcom. Sztandarowym projektem realizowanym przez BGK jest program gwarancji de minimis. Poprzez współpracujące z nami banki komercyjne dotarliśmy do ponad 120 tys. drobnych przedsiębiorców. Dzięki naszej pomocy mogli zaktywizować środki w wysokości ok. 70 mld zł – podkreśla pierwszy wiceprezes BGK.
W 2016 roku BGK udzielił 9,4 mld zł gwarancji małym i średnim przedsiębiorcom. Umożliwiło im to zaciągnięcie 16,43 mld zł kredytów. Dane banku wskazują, że na koniec marca tego roku zostało udzielonych ponad 37,2 mld zł, wartość udzielonych kredytów przekroczyła 66 mld zł, a z programu skorzystało łącznie ponad 123 tys. przedsiębiorców (narastająco od początku programu).
Bank zapowiada dalsze wsparcie projektów inwestycyjnych polskich firm. Wartość udzielonych kredytów w ciągu najbliższych kilku lat ma wynieść ok. 6 mld zł, a do 2020 roku bank planuje wypełnić lukę dłużnego finansowania dużych przedsiębiorstw w wysokości 16 mld zł.
– Kolejnym obszarem działalności BGK jest wspieranie rozwoju infrastruktury, czyli projektów drogowych, infrastrukturalnych. Trzecim obszarem jest natomiast zapewnienie efektywnego działania finansów państwa, czyli sprawnej obsługi właściwie większości przepływów finansowych, większości aspektów działalności finansowej resortu finansów – wymienia Paweł Nierada.
Od stycznia 2010 roku BGK odpowiada za wypłaty większości przyznanych Polsce środków europejskich. Łącznie (dane do 5 maja 2017 roku) w ramach perspektywy finansowej na lata 2007–2013 bank wypłacił blisko 274 mld zł, a w ramach perspektywy 2014–2020 ponad 21,5 mld zł.
Czytaj także
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-16: Polskie uczelnie są coraz bliższe wprowadzenia mikropoświadczeń. Dla studentów takie certyfikaty to szansa na wzmocnienie pozycji na rynku pracy
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-03-19: Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.