Newsy

Żywność przyszłości będzie produkowana ekologicznie, a przy tym bogata w składniki odżywcze. Przed wejściem na europejski rynek czeka ją długi proces certyfikacji

2020-11-23  |  06:00

Innowacje i technologie wkraczają do świata żywności. Trwają prace nad stworzeniem pełnowartościowych posiłków w formie tabletek. Coraz więcej mówi się o drukowaniu żywności w 3D. Można też wyhodować mięso bogate w białko wyłącznie z komórek. Przyszłością jednak jest żywność wyprodukowana bez szkody dla środowiska naturalnego, ograniczenie zużycia wody i niemal całkowita rezygnacja z plastiku. Powstają więc opakowania, które można skonsumować. Coraz częściej na rynek trafiają też nowe produkty, które mogą mieć korzystny wpływ na nasze zdrowie.

– Przemysł żywieniowy podąża przede wszystkim w kierunku zmniejszenia oddziaływania na środowisko naturalne. Tworzymy coraz bardziej wydajne sposoby produkowania żywności, przechodzimy z produkcji zwierzęcej na produkcję bakteryjną. To o wiele bardziej efektywne. Obecnie krowa jest dużym bioreaktorem, który służy do produkcji mleka, ale prawdopodobnie za kilka–kilkanaście lat mleko będziemy produkować w dużych reaktorach biochemicznych. Będą to robiły bakterie, zużywając znacznie mniej energii i innych zasobów – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Piotr Jandziak, prezes VitaSynth.

Jeszcze kilka lat temu głośno było o tabletkach, które w przyszłości będą mogły zastąpić pełnowartościowe posiłki. Teoretycznie mogłoby wystarczyć kilka tabletek, aby dostarczyć odpowiednie ilości kalorii, witamin i substancji odżywczych. Choć pomysłu jeszcze całkowicie nie odrzucono, wszystko wskazuje na to, że przyszłość będzie inna. Coraz częściej do produkcji żywności wykorzystuje się druk 3D. W tym zakresie są już pierwsze sukcesy – amerykańscy piekarze wydrukowali np. jadalne dekoracje na tort weselny. Także mięso roślinne jest drukowane w 3D. Niemiecka firma wykorzystała zaś drukarki 3D do stworzenia posiłków dla seniorów, którzy mają trudności z przetworzeniem stałych pokarmów.

Żywność jest też coraz bardziej ekologiczna, do jej produkcji zużywa się mniej wody i energii, a przy tym staje się łatwiej dostępna.

– Trudno powiedzieć, czy wymyślimy coś zupełnie nowego. Na pewno ochrona środowiska, dbałość o planetę, zmniejszenie zużycia plastiku to są trendy, które dominują wśród producentów żywności, bo tego oczekują konsumenci – tłumaczy Piotr Jandziak.

Innowacyjna żywność to też ta łatwiej dostępna, w każdym miejscu świata, a przy tym dopasowana do zmieniającego się trybu życia. Stąd popularność gotowych dań, do których przygotowania wystarczy kilka minut.

– Wszystko to, co pojawia się na półkach sklepów typu convenience store, charakteryzuje się łatwością konsumpcji, możliwością spożywania w biegu, łatwością przygotowania, a także różnorodnością składników – wskazuje ekspert.

Zgodnie z unijnymi przepisami nowa żywność to ta, która nie była spożywana w znacznym stopniu przez ludzi w UE przed 1997 rokiem, kiedy weszło w życie pierwsze rozporządzenie w jej sprawie. Może to być nowo opracowana, innowacyjna żywność, wyprodukowana przy użyciu nowych technologii i procesów produkcyjnych.

Przykłady novel food obejmują nowe źródła witaminy K, ekstrakty z istniejącej żywności (np. bogaty w fosfolipidy olej z kryla antarktycznego) czy produkty rolne z krajów trzecich (nasiona chia, sok owocowy noni) i żywność poddana działaniu promieniowania UV. Przed wprowadzeniem jej na rynek konieczna jest zgoda UE.

– Novel food to bardzo szczegółowa regulacja unijna, która chroni konsumentów przed ryzykiem związanym z wprowadzeniem nowych składników żywności na rynek. Producenci takich nowych składników muszą przygotować szczegółowe badania, zwłaszcza toksykologiczne, a także analizę ryzyka związaną z wprowadzeniem takiego składnika do żywności. Około 10 lat temu taki proces weryfikacji przeszła np. witamina K2 – mówi Piotr Jandziak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.