Mówi: | Marek Byszewski, prezydent Querona Piotr Czarnas, prezes zarządu Querona |
Wirtualne systemy odpowiedzią na wyzwania firm w gromadzeniu danych. Analityki biznesowej uczą się od Polaków nawet w Japonii
Dużym wyzwaniem współczesnego biznesu jest sprawne korzystanie z potężnej liczby gromadzonych danych. Pomagają w tym rozwiązania integrujące bazy danych i przedstawiające wyniki w czytelny sposób. Business Intelligence pozwala nie tylko na dostarczenie informacji, lecz także na wsparcie decyzji na różnych szczeblach prowadzenia biznesu. Choć większość firm ma wdrożone systemy zarządzania danymi i narzędzia raportowe, dane te często pochodzą z różnych źródeł i nie są ze sobą zintegrowane, a to może utrudnić podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.
Popyt na nowoczesne systemy informatyczne typu Business Intelligence do zarządzania przedsiębiorstwem jest coraz większy. Niedawno stosowane były głównie przez specjalistów i analityków, obecnie coraz częściej sięgają po nie osoby na kierowniczych stanowiskach. Standardowe rozwiązania nie zawsze się jednak sprawdzają. Przyszłością analityki danych jest idea Agile, czyli adaptacyjnego Business Intelligence. Projektowane rozwiązania pozwalają usprawnić ten proces dzięki importowaniu danych ze wszystkich baz, dodatkowo zapewniając bezpieczeństwo danych i dostęp do nich z dowolnego urządzenia.
– Integrując ze sobą dwa systemy, zawsze tworzymy trzeci system, do którego niestety trzeba za każdym razem skopiować dane. Takie rozwiązanie nie zapewnia takich możliwości, zwinności i nie reaguje tak szybko na zmiany rynkowe, jak można byłoby sobie tego życzyć. Dlatego trzeci system, który integruje dwa pozostałe, jest systemem wirtualnym. Udaje inny system, umożliwia więc zintegrowanie ze sobą np. dwóch bardzo dużych zbiorów danych bez konieczności kopiowania danych i różnego rodzaju problemów, z którymi mamy do czynienia w klasycznym rozwiązaniu – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Marek Byszewski, prezydent firmy Querona.
Rozwiązania klasy BI koncentrują się na procesie przekształcania danych w informacje oraz wiedzę, która może być wykorzystana do zwiększenia konkurencyjności firmy. Pozwalają na ujednolicenie i powiązanie wskaźników zgromadzonych w różnego rodzaju bazach danych z systemem informatycznym przedsiębiorstwa. W ten sposób dają użytkownikom dostęp do wykresów i wizualizacji, które zawierają kluczowe dla firmy dane np. o sprzedaży, wynikach handlowców czy otoczeniu rynkowym, ułatwiając podejmowanie strategicznych dla rozwoju firmy decyzji.
– Innowacyjne rozwiązania pozwalają bardzo szybko integrować ze sobą różne źródła danych. W naszym rozwiązaniu wspieramy ponad 100 typów źródeł danych, w ciągu kilku minut można zintegrować ze sobą dane z narzędzi typu Salesforce, Marketo, systemów bazodanowych typu Oracle SQL Server lub jakichkolwiek innych, bez konieczności kopiowania danych. Gdy zachodzi taka konieczność lub poprawienia wydajności rozwiązania, dajemy możliwość użycia 10 silników do przetwarzania danych, w tym również chmurowych, całkowicie przezroczyście dla użytkownika – tłumaczy Marek Byszewski.
Nowe systemy stanowią swoistą wirtualną bazę danych, która jest miejscem służącym do wyszukiwania wszystkich źródeł danych korporacyjnych. Umożliwiają import wszystkich źródeł danych, dostęp do wszystkich źródeł danych w czasie rzeczywistym i połączenie danych w ramach wielu źródeł. Usprawnienie procesu dostępu i integracji różnych źródeł i baz danych pozwala na znaczną oszczędność czasu, co przekłada się na sprawniejsze funkcjonowanie firmy i możliwość podejmowania szybszych decyzji biznesowych.
– Taki system może wdrożyć dowolna firma, która chciałaby jak najszybciej stać się firmą sterowaną danymi. W obecnej ekonomii niestety wszystko opiera się na danych, bez nich nie ma nowoczesnej analityki, nie ma sztucznej inteligencji, wszystko jest zasilane danymi – przekonuje Marek Byszewski.
Eksperci zauważają, że logiczne systemy zarządzania danymi (hurtownie danych) i narzędzia wirtualizacji danych pozwalają szybciej i łatwiej realizować projekty Business Intelligence i big data. Querona łączy wiele źródeł danych, konsoliduje je i umożliwia prezentację wyników w różnych narzędziach. Rozwiązanie to sprawdza się nie tylko w Polsce, lecz także w Japonii.
– Na zaproszenie polskiej ambasady w Japonii wystartowaliśmy w konkursie dla polskich firm oferujących rozwiązania istotne dla branży fintech. Japońskie firmy, głównie banki i firmy ubezpieczeniowe, zagłosowały między innymi na nas, przedstawiliśmy rozwiązanie usprawniające analitykę, jedna z największych firm marketingowych w Japonii podjęła z nami współpracę – wyjaśnia Piotr Czarnas, prezes firmy Querona.
Według firmy analitycznej Gartner, rynek rozwiązań klasy Business Intelligence na świecie przekroczy w 2017 roku wartość 18 miliardów dolarów.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-19: Piotr Kupicha: Feel to jeden z ostatnich bastionów żywego rock’n’roll’owego grania. Myślę, że to jest klucz do tego, że jesteśmy na scenie już 20 lat
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Transport
Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.