Newsy

Wirtualna biblioteka pozwoli studentom na dostęp do książek i publikacji naukowych w cenie ksero. To sposób na rosnącą falę piractwa

2018-07-23  |  06:00

Cena książki akademickiej w Polsce to średnio 80 zł, dlatego ponad 90 proc. studentów do egzaminów przygotowuje się z ksero. Wydawnictwa tracą na tym miliony złotych. Ten problem może rozwiązać opracowana przez Polaków wirtualna biblioteka książek akademickich. Dostęp do platformy jest przyznawany studentom w zamian za opłacenie miesięcznego abonamentu. Za dostęp do interesującej ich strony płacą tyle, ile za ksero. Zyskują wydawnictwa, które zarabiają na zamieszczeniu treści.

– Przeciętnie cena książki akademickiej w Polsce to 80 zł, w USA to aż 200 dol., rzadko który student może sobie na nią pozwolić. To powoduje, że studenci kserują te książki masowo, bądź ściągają je nielegalnie z internetu. To z kolei powoduje, że wydawnictwa tracą miliony dolarów. Nasze rozwiązanie BooksBox, umożliwia studentom tańszy dostęp do książek akademickich. Mogą wykupić tylko poszczególne strony, z których rzeczywiście korzystają w cenie ksera, natomiast wydawnictwa mogą odzyskać część utraconych przychodów, bo dzielimy się z nimi naszymi przychodami – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Konrad Merino ze start-upu BooksBox.

Badanie „Kserowanie podręczników. Studenci mają głos!" wskazuje, że nawet 90 proc. studentów przygotowuje się do zajęć i egzaminów z kserówek. Korzystają z nich częściej niż z publikacji zamieszczonych w Internecie. Tylko połowa kupuje podręczniki. Wydawnictwa, które na kserowaniu książek tracą miliony, są praktycznie bezradne. Platforma BooksBox ma pomóc zarówno studentom, jak i wydawnictwom.

Platforma pozwala studentom na szybszy dostęp do interesujących ich fragmentów w cenie ksero. Nie muszą sprawdzać całej książki, ale wyszukać te fragmenty, które będą dla nich przydatne. Jednocześnie widzą też, z jakich podręczników korzystają inni studenci, mają też dostęp do ich notatek.

– Student po zalogowaniu się na naszej platformie ściąga aplikację i ma dostęp do kilkudziesięciu tysięcy różnych podręczników akademickich. Może wyszukać w naszej wyszukiwarce po fragmentach strony, jakie w danym podręczniku znajdzie treści, dzięki czemu wie, która strona dla niego jest wartościowa i której potrzebuje do nauki czy napisania pracy magisterskiej. Kiedy znajdzie interesujący go fragment, wykupuje dostęp do strony w  cenie mniej więcej 10 gr, czyli tyle, ile zapłaci w ksero w swojej bibliotece – tłumaczy Konrad Merino.

Dostęp do platformy jest możliwy po opłaceniu miesięcznego abonamentu. Student może wybrać wygodną dla siebie opcję (liczbę stron). Dla piszących prace dyplomowe czekają także liczne udogodnienia.

– Nasza aplikacja umożliwia przyspieszenie pisania pracy magisterskiej, dzięki niej można automatycznie stworzyć bibliografię. Student nie musi chodzić do biblioteki, więc oszczędza czas. Nie musi wertować ręcznie wszystkich stron, gdyż może wykorzystać naszą wyszukiwarkę, która naprowadzi go bezpośrednio na wartościowe treści. Może korzystać z całej społeczności studentów, którzy już przeczytali tę książkę i pozaznaczali interesujące fragmenty. Finalnie, pisząc pracę licencjacką czy magisterską, ma automatycznie zbudowaną bibliografię – wymienia Konrad Merino.

Według Global Market Insights globalny rynek rozwiązań sztucznej inteligencji dla edukacji ma być warty w 2024 roku ponad 6 mld dol. Z prognoz Orbis Research wynika, że globalny rynek e-learningu w 2022 r. osiągnie wartość 275 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.