Newsy

Telewizyjne programy typu „Mam talent” trafiają do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki VR udział w wielkim show będzie dostępny dla każdego

2017-06-20  |  06:15

Polska firma VR Visio pracuje nad prototypem aplikacji w technologii wirtualnej rzeczywistości wzorowanej na konkursie typu „Mam talent”. Dzięki okularom do wirtualnej rzeczywistości każdy będzie mógł wziąć udział w wielkim telewizyjnym show sprawdzającym talenty wokalne uczestników. Wizualizacje powstają przy zastosowaniu techniki face mappingu, a projekt może trafić na rynek już w 2018 roku.

– Projekt, który wykonujemy dla inwestora z Chin, jest związany z pewnym programem muzycznym. Będzie to wyglądało tak, że kilka osób przychodzi do centrum karaoke. Jedna z nich trafia do wirtualnej rzeczywistości, a pozostałe osoby, również wykorzystując sprzęt, mają ze sobą kontakt i oglądają tą osobę tak, jakby była w programie telewizyjnym, chińskim odpowiedniku znanych w Polsce programów, jak np. „The Voice of Poland” – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Adam Cegielski, twórca studia VR Visio.

Gdyńska firma VR Visio zaprojektowała już wizualizacje, które pojawiły się podczas największego w Chinach muzycznego talent show „Super Girl". Obecnie pracuje nad nowym projektem, również na rynek Dalekiego Wschodu, na zlecenie chińskiego właściciela sieci lokali karaoke. VR Visio tworzy prototyp aplikacji w technologii wirtualnej rzeczywistości, która ma być wzorowana na wokalnym konkursie telewizyjnym.

– Osoba będąca w wirtualnej rzeczywistości po założeniu gogli będzie się znajdowała w środku programu telewizyjnego. Pozostałe osoby będą mogły oglądać program, gdzie ich znajomy będzie występował. Czyli ta osoba śpiewa do mikrofonu, widzi widownię i mikrofon w VR, widzi, że jest w programie telewizyjnym. Oprócz tego komputer ocenia, jak dobrze śpiewa, jury, które się znajduje w tym programie, zaczyna reagować, a jest oczywiście sterowane przez komputer – tłumaczy twórca VR Visio.

Aplikacja ma przenieść użytkowników na zupełnie nowy poziom rozrywki, a znane choćby z polskiej telewizji wokalne talent show trafi do wirtualnej rzeczywistości. Polski start-up został wybrany spośród 15 startujących producentów. Wartość kontraktu wynosi 65 tys. dol. za prototyp. Gra na podstawie aplikacji może trafić na rynek w 2018 roku.

Inną ciekawą technologią, którą wykorzystuje VR Visio, są wizualizacje bazujące na face mappingu. To rozwiązanie nie związane już bezpośrednio z VR i bazujące na algorytmach rozpoznających twarz, nakładających na nią w czasie rzeczywistym obrazy dokładnie dostosowane do jej kształtu i położenia w przestrzeni. To jedna z najbardziej innowacyjnych odmian współczesnej sztuki, pozycjonowanej między grafiką komputerową a szeroko rozumianym teatrem. Ciekawe przykłady realizacji tej technologii można spotkać w Europie, jednak face mapping dużą popularnością cieszy się przede wszystkim w Chinach. Ten rodzaj sztuki można było obejrzeć m.in. podczas finału największego muzycznego talent show w Chinach, na którym grafiki wyświetlane na twarzy modelki zmieniały płynnie jej wygląd np. w robota lub gejszę. W Polsce ta technika dotychczas najczęściej wykorzystywana jest przy tworzeniu animacji na fasadach budynków.

– Face mapping, jaki robiliśmy, polegał na tym, że zeskanowaliśmy twarz kobiety. Następnie przygotowaliśmy specjalne animacje, które będą pokazywały się na tej twarzy. Za pomocą specjalnych sensorów odległości oraz projektora nakładaliśmy projektorem na twarz odpowiednie animacje, które były dopasowane do kształtu twarzy. Dzięki temu wyglądało to bardzo realistycznie – opowiada Adam Cegielski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.