Newsy

Rośnie konkurencja dla GoPro czy Google'a. Polski przedsiębiorca stworzył zaawansowany algorytm do rejestrowania materiału wideo 360 stopni

2017-04-26  |  06:30

Zaledwie kilka firm na świecie opracowało algorytm, który w połączeniu z zaawansowanymi systemami kamerowymi pozwala na rejestrowanie wideo 360 stopni. Należą do nich giganci tacy jak Google czy GoPro, a także polska firma Bivrost.

W ciągu ostatnich paru lat technologie związane z wirtualną rzeczywistością bardzo zyskują na popularności. To właśnie VR (Virtual Reality) napędza rozwój współczesnego rynku komputerowego – wystarczy wspomnieć, że wydatki takich gigantów jak Intel na przejęcie mniejszych firm i start-upów zajmujących się wirtualną lub rozszerzoną rzeczywistością przekroczyły w zeszłym roku 4 miliardy dolarów. Przy czym nie chodzi tylko o gry i komputery, według prognoz już w ciągu najbliższych lat VR stanie się niezwykle ważnym aspektem takich branż, jak medycyna, edukacja czy nawet turystyka.

Problem polega na tym, że tworzenie wysokiej jakości materiału wideo w formie sferycznej (a więc obejmującego pełną sferę 360 stopni) jest skomplikowane technicznie i drogie.

– Żeby stworzyć wysokiej jakości materiał wideo sferycznego, powiedzmy ok. 3 minut, potrzeba budżetu na poziomie miliona dolarów. Proces technologiczny powstawania takiego filmu jest bardzo złożony. Z racji tego, że wiele kamer pracuje jednocześnie, ryzyko, że coś się nie powiedzie, jest bardzo wysokie. My zredukowaliśmy je do minimum, a przy tym znacząco obniżyliśmy koszt powstawania takiego wideo – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Paweł Surgiel, prezes zarządu firmy Bivrost.

Technologia rejestrowania materiału wideo 360 stopni została opracowana przez Bivrost oraz zaledwie kilka innych firm na świecie. Są wśród nich tacy giganci jak Google czy GoPro, bo stosowanie własnego algorytmu niesie ze sobą wymierne korzyści.

– Mamy autorski algorytm, który w połączeniu z naszymi systemami kamerowymi pozwala uzyskać wysokiej jakości wideo w formacie sferycznym, a więc wideo dla wirtualnej rzeczywistości, które uzyskujemy w czasie rzeczywistym. Tym samym nasz system znacząco redukuje koszty i sprawia, że wideo jest przystępne dla twórców jako format  – wyjaśnia Paweł Surgiel.

Jak twierdzi prezes zarządu Bivrost, zastosowanie technologii wideo 360 umożliwi studentom zdobycie bezcennego doświadczenia. Dzięki tej technologii kandydaci na lekarzy będą mogli dokładnie prześledzić, co dzieje się w sali operacyjnej.

– Wystarczy, że na sali operacyjnej stanie zestaw wielokamerowy, który zarejestruje w wysokiej rozdzielczości i najwyższej jakości to, co dzieje się podczas operacji. Student zakładając w domu gogle do wirtualnej rzeczywistości, jest w stanie wirtualnie przenieść się na salę operacyjną. Tym samym poczuje się jakby tam był. Z jednej strony może widzieć lekarza prowadzącego, z drugiej anestezjologa, gdzieś za sobą panią instrumentariuszkę. On jest częścią tej operacji, przez to jej doświadcza. To jest też klucz tej technologii. Możemy jej doświadczać, a nie tylko oglądać – twierdzi Paweł Surgiel.

Ponadto najnowsza technologia ma znaleźć zastosowanie także podczas transmisji telewizyjnych, dając widzowi jeszcze większą porcję sportowych emocji.

– Każdy z nas w ciągu dwóch lat będzie oglądał piłkarską Ligę Mistrzów w tej technologii. Swoją ofertę kierujemy do profesjonalistów, firm z najwyższej półki, stacji telewizyjnych, studiów produkcyjnych oraz firm, które mają bardzo wysokie wymagania. Natomiast dla rynku eventowego, rynku wydarzeń czy rynku telewizji opartego między innymi o dziennikarstwo oferujemy między innymi rozwiązania do transmisji na żywo, także w formacie 360. Tutaj już medium odbioru nie jest wirtualna rzeczywistość, nie są headsety, które się na siebie zakłada i człowiek czuje się, jakby przenosił się w inne miejsce, tylko są smartfony, tablety, urządzenia, które każdy z nas ma w kieszeni  – wylicza prezes Bivrost.

Polska firma weszła w skład globalnego konsorcjum OSVR (Open Source Virtual Reality), w skład którego wchodzą także takie firmy jak Intel czy Razer. Trwają obecnie prace nad nowym formatem wideo do wirtualnej rzeczywistości.

– Pracujemy nad czymś takim, np. czym np. format JPG jest dla obrazu. Niedługo nasz format będzie dla wideo 360 tym, czym mp3 jest dla muzyki, JPG jest dla obrazu – zdradza Paweł Surgiel

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.