Mówi: | Michał Bąk |
Funkcja: | sekretarz generalny |
Firma: | Polskie Jachty. Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych |
W Polsce trwają prace nad w pełni autonomicznymi jachtami. Coraz więcej pojawia się też łodzi o napędzie solarnym czy elektrycznym
Już wkrótce mogą pojawić się w pełni autonomiczne łodzie. Istnieją już jachty, które samodzielnie cumują. Trwają prace nad stworzeniem bezzałogowych łodzi, które mogłyby przewozić ludzi po amsterdamskich kanałach. Pierwsze autonomiczne łodzie mogą powstać w Polsce. Rodzimy przemysł jachtowy należy do najnowocześniejszych na świecie. Zaawansowane są prace nad napędem elektrycznym czy solarnym jachtów. Do produkcji wykorzystywane są superlekkie materiały, dzięki którym łodzie poruszają się znacznie szybciej.
– Polskie firmy są w czołówce światowego przemysłu pod względem prac nad napędem jachtów, zarówno żaglowych, jak i motorowych. Mowa o tradycyjnych napędach, jak również o coraz bardziej popularnych napędach elektrycznych i solarnych. Mamy wszystkie najnowocześniejsze technologie, jak technologia infuzji, worka próżniowego czy stosowanie włókna węglowego. Eksperymenty już mamy za sobą i w najbliższych latach polski przemysł jachtowy będzie chciał zaskoczyć światowy rynek w tym zakresie – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Michał Bąk, sekretarz generalny Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych.
Polska należy do czołówki pod względem produkcji nowoczesnych i innowacyjnych łodzi. Były one wielokrotnie nominowane i nagradzane w najbardziej prestiżowych konkursach na świecie. Na rynku łodzi pojawiają się jachty motorowe napędzane energią słoneczną, hybrydy, czy jachty o napędzie elektrycznym. Mazurskie testy przeszedł już np. jacht motorowy „Solarny Podróżnik”, czyli Calipso 23, gdzie dach nad kokpitem został pokryty fotowoltaicznymi panelami, a silnik spalinowy został zastąpiony elektrycznym. Takich łodzi będzie przybywać.
– Przede wszystkim nacisk jest kładziony na to, żeby nowoczesne napędy były przyjazne środowisku, dlatego wiele pracy w tej chwili pochłaniają eksperymenty nad różnego rodzaju napędem elektrycznym, również różnego rodzaju hybrydy, które są stosowane na istniejących napędach spalinowych, ale pozwalających przełożyć pracę również na tę część elektryczną – mówi Michał Bąk.
Nowoczesne łodzie są też znacznie bardziej wytrzymałe, a jednocześnie lżejsze niż jeszcze kilka lat temu. Pozwala na to zastosowanie nowych materiałów do produkcji. Choć wciąż jeszcze dominuje laminat, polskie stocznie chętnie eksperymentują.
– Mamy stocznie, które produkują kadłuby z włókna węglowego, a żagle z najnowocześniejszych materiałów, które pozwalają jachtom żaglowym płynąć jeszcze szybciej. Te technologie w dzisiejszym świecie są bardzo mocno związane z ochroną środowiska, także pod względem warunków pracy. Zastosowanie nowych technologii, chociażby infuzji, pozwala zredukować dostęp do szkodliwych substancji wytwarzających się podczas procesu produkcyjnego – wskazuje sekretarz Polboat.
Materiały używane przy produkcji sprawiają, że jachty są coraz lżejsze. Nowe technologie pozwalają też śmielej myśleć o w pełni autonomicznych łodziach. Prace nad ich stworzeniem trwają, w Polsce – według nieoficjalnych wskazań – są już nawet na bardzo zaawansowanym etapie.
– Próbujemy uruchomić program budowy łodzi autonomicznych przy współpracy placówek naukowych, jednostek administracji rządowej i oczywiście polskiego przemysłu jachtowego, który tak naprawdę ma wszystko, żeby te łodzie autonomiczne jako pierwsi na świecie zrobić. Trzymamy kciuki, aby tak się stało – mówi Michał Bąk.
Na świecie pojawiają się już pierwsze jachty, które do niektórych manewrów nie potrzebują nadzoru człowieka. Nowy jacht Volvo ma np. funkcję automatycznego cumowania. Wystarczy aktywować system. Z kolei Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions chce sprawdzić możliwości wykorzystania w mieście autonomicznych jednostek pływających. Takie łodzie mogłyby nie tylko przewozić ludzi po miejskich kanałach, lecz na ich bazie można byłoby też tworzyć tymczasową infrastrukturę.
– Idea łodzi autonomicznych łączy się z promocją wodniactwa. Wiele osób, które nigdy nie miały możliwości żeby spróbować swoich sił na wodzie, nie wie czy będzie to dla nich przyjemność, czy będzie to dla nich wyzwanie, któremu nie będą mogły sprostać. Jeżeli chodzi o łodzie autonomiczne, tak jak w samochodach autonomicznych, które już istnieją, ten element ryzyka, że nie damy rady tą łodzią sterować, gdzieś odchodzi na dalszy plan i zostaje już czysta przyjemność z żeglowania – podkreśla ekspert.
Z szacunków Grand View Research wynika, że globalny rynek łodzi rekreacyjnych osiągnie w 2025 roku wartość 51,5 mld dol.
Czytaj także
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Polityka
PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.