Mówi: | Paweł Kisiel |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Grupa Atlas |
W Polsce powstał najgłębszy i najbardziej zaawansowany technologicznie basen na świecie. W Deepspocie będą mogli trenować płetwonurkowie i służby ratownicze
W Polsce powstał najgłębszy basen na świecie. Poziom trudności tej budowy można porównać do budowy metra. Basen ma 45 metrów głębokości i 8 tys. m3 wody. Mogą w nim trenować płetwonurkowie, którzy do tej pory w Polsce nie mieli do dyspozycji basenu głębszego niż 7 metrów. Budowa tak głębokiego obiektu stanowiła ogromne wyzwanie technologiczne. Ściany oporowe głębokiej na 20 metrów niecki basenu muszą wytrzymać siłę 50 t/m2. Cała konstrukcja powstała na bazie polskich rozwiązań technologicznych.
– Inwestycja Deepspot ma znaczenie dumy narodowej, Będzie to najgłębszy basen na świecie, prawdopodobnie wpisany do „Księgi rekordów Guinnessa” – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Paweł Kisiel, prezes Grupy Atlas.
W Mszczonowie, blisko Warszawy, powstał najgłębszy basen na świecie. Poziom trudności budowy Deepspot był porównywany do budowy metra. Basen ma 45 metrów głębokości i 8 tys. m3 wody, co znaczy, że zmieści jej tyle, co 27 standardowych basenów o długości 25 metrów. Dla porównania dotychczas najgłębszy basen na świecie – Y-40 „The Deep Joy” we Włoszech – miał 42,15 metra głębokości.Także konstrukcja i wymagania technologiczne przy budowie obiektu były wyjątkowe. Cała budowa pochłonęła 5 tys. m3 betonu. Do wykonania samej niecki basenowej zużyto 3000 m3. Na budowę dostarczono zaś ponad tysiąc ton prętów zbrojeniowych.
Pomysłodawcą Deepspotu jest polska spółka Flyspot.
– Przede wszystkim to polski inwestor. Rozwiązania hydroizolacyjne, układanie płytek, ceramikę, jak również wsparcie techniczne, koordynację – Deepspot i Atlas robią wspólnie. Polskie firmy radzą sobie z tym wyśmienicie, nie ma potrzeby sięgania po rozwiązania teoretycznie bardziej zaawansowane, bo one są tylko teoretycznie bardziej zaawansowane. Polskie firmy, polscy właściciele dzisiaj reprezentują bardzo wysoki poziom techniczny, jakościowy, nie tylko w zakresie wyrobów, ale też prowadzenia inwestycji – przekonuje Paweł Kisiel.
Jak podkreśla, budowa tak głębokiego basenu była ogromnym wyzwaniem technologicznym. Ściany oporowe głębokiej na 20 metrów niecki basenu muszą wytrzymać siłę 50 t/m2. Wymagało to wyprodukowania dwóch klas betonu konstrukcyjnego.
Wyzwaniem było też wykonanie tuby ze względu na ciśnienie, jakie występuje na tak dużej głębokości. Podczas prac ziemnych trzeba było obniżyć lustro wody gruntowej w obrębie wykonywanych robót. Betonowanie krążków tuby o średnicy zewnętrznej 8 metrów odbywało się w taktach o wysokości 4 metrów. Ważący 200 ton fragment został zagłębiony już po usunięciu gruntu. Kluczową kwestią było utrzymanie osiowości konstrukcji tuby, w czym pomogły specjalne prowadnice.
Cała konstrukcja powstała na bazie polskich rozwiązań technologicznych.
– Produkty, które są na rynku polskim, są bardziej innowacyjne i zaawansowane niż te produkty, które są dostępne na rynkach Europy Zachodniej, czego też doświadczamy i czego dowodem jest również Deepspot – przekonuje prezes Grupy Atlas.
W Deepspocie będą mogli trenować profesjonalni płetwonurkowie, którzy do tej pory w Polsce nie mieli do dyspozycji basenu głębszego niż 7 m. W obiekcie ze sztucznymi podwodnymi jaskiniami i ruinami Majów można też znaleźć mały wrak do zbadania. Na głębokości 5 metrów w poprzek basenu zaprojektowano z kolei szklany tunel, w którym można obserwować nurków. Deepspot ma być też bazą treningową dla służb ratowniczych.
– To projekt nieszablonowy, takich projektów na świecie nie ma. Wymagał z jednej strony dużego zaangażowania, z drugiej strony wysiłku intelektualnego, bo nie ma też benchmarków, nie ma pełnej wiedzy. Ale najważniejsze, że wspólnymi siłami ten basen został ukończony, niedługo zostanie oddany do użytku i będzie mógł być używany przez służby ratownicze – mówi Paweł Kisiel.
Czytaj także
- 2025-04-15: 400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-04-01: Ponad 2 mld ludzi nie ma dostępu do czystej wody. To pogłębia ubóstwo i nierówności społeczne
- 2025-04-18: UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-12: Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-04-03: W najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na metale i energię. To będzie wpływać na notowania surowców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Prawo
UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.