Mówi: | Marcin Kosedowski |
Firma: | Kodilla |
Tylko 10 proc. programistów na polskim rynku to kobiety, choć według badań pracują lepiej niż mężczyźni. Pisany przez nie kod jest bardziej czytelny i zrozumiały
Branża IT postrzegana jest jako typowo męska. Niemal 90 proc. pracujących na polskim rynku programistów to mężczyźni. Tymczasem z badań wynika, że kobiety mogą być lepszymi programistkami. Pisany przez nie kod jest bardziej czytelny i zrozumiały. Na świecie organizowane są różnego rodzaju inicjatywy, zachęcające kobiety do pracy w IT. Mimo tego, liczba kobiet w IT systematycznie spada. W ciągu dekady odsetek kobiet pracujących w teleinformatyce spadł o ponad 6 punktów proc.
– Ta branża jest postrzegana jako typowo męska, niestety tak jest. Obecnie około 90 proc. programistów stanowią mężczyźni. Warto podkreślić, że według badań przeprowadzonych na kodzie programistów, kod pisany przez programistki jest bardziej czytelny, bardziej zrozumiały, lepiej się z nim później pracuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Marcin Kosedowski ze startupu Kodilla, organizującego szkolenia programistyczne.
W branży IT od lat mówi się o niskiej reprezentacji kobiet. Co prawda znamy nazwiska słynnych menedżerek, jak Marissa Mayer, wieloletnie szefowa Yahoo, a wcześniej menadżerka w Google, czy Sheryl Sandberg, szefowa Facebooka, jednak generalnie kobiety rzadko wybierają karierę w teleinformatyce. Badania firmy analitycznej PwC ujawniły, że tylko 3 proc. studentek zastanawia się nad karierą na rynku nowoczesnych technologii. Najczęściej brak zainteresowania jest tłumaczony brakiem informacji na temat samej branży i pracy w niej. Często jednak kobiety uważają, że jest to zbyt mało kreatywna branża.
– Wiele kobiet, które decydują się na IT to te naprawdę najlepsze z tych, które mogłyby pójść. Jest mnóstwo kobiet, które przerastają umiejętnościami obecnie zatrudnionych mężczyzn, ale boją się skorzystać z tej szansy, nie wierzą że im się uda – zauważa Marcin Kosedowski.
Pod koniec ubiegłego wieku odsetek kobiet wchodzących na rynek pracy w ICT szybko się zwiększał. Od 10 lat trend się jednak odwrócił. Jak informuje Eurostat w krajach UE w latach 2005-2015 odsetek kobiet w branży IT spadł o ponad 6 pkt proc. do 16,1 proc. W Polsce w tym czasie odsetek kobiet zatrudnionych w teleinformatyce zmniejszył się z 32,8 proc. do 13,5 proc. Według raportu firmy Accenture, kobieca siła robocza w branży IT zmniejszy się w ciągu najbliższych 10 lat z 24 do 22 proc.
Z danych Eurostatu wynika, że w 2015 roku kobiety stanowiły średnio 17,2 proc. wszystkich studiujących kierunki teleinformatyczne. Polska wypadła tutaj poniżej średniej unijnej, gdyż kobiety stanowią u nas 13,3 proc. studiujących kierunki teleinformatyczne. Jak przekonuje ekspert, branża IT stoi dla kobiet otworem, a rynek ten oferuje szereg udogodnień.
– Dużym plusem pracy jako programistka dla wielu kobiet są pakiety socjalne zapewniane przez pracodawców, ponieważ pracodawcy walczą nie tylko na wysokie pensje, ale również na wszelkie dodatki do tych pensji. Jest również możliwość pracy częściowo zdalnej, lepszego pogodzenia pracy z codziennym życiem, po kilku latach jest również możliwość pracowania całkowicie zdalnie, np. dla firm zagranicznych, już za zachodnie pensje – twierdzi ekspert.
Na całym świecie prowadzone są liczne programy, mające na celu zachęcenie kobiet do rozpoczęcia kariery w teleinformatyce. Jedną z takich inicjatyw jest Girls in ICT prowadzona przez Międzynarodową Unię Telekomunikacyjną. Od 2011 roku w czwarty czwartek kwietnia obchodzony jest International Girls in ICT Day. Na całym świecie odbywają się wówczas tysiące imprez, w których biorą udział setki tysięcy dziewcząt i młodych kobiet.
– Powstaje mnóstwo inicjatyw, które zachęcają kobiety do dołączenia do branży IT, aby zostały programistkami. Główne języki na które decydują się kobiety to języki związane z front-end’em, czyli z wizualną częścią aplikacji, to takie języki jak JavaScript oraz powiązane z nim HTML i CSS – podsumowuje Marcin Kosedowski.
Dane serwisu Pracuj.pl wskazują, że w 2016 roku na polskim rynku brakowało niemal 50 tys. programistów. W 2020 roku na rynkach UE i Stanów Zjednoczonych będzie brakowało prawie miliona programistów – wynika z badań przeprowadzonych przez specjalistów infoShare Academy. Aktualnie programiści otrzymują prawie 36 ofert rocznie, czyli miesięcznie średnio trzy oferty pracy.
Czytaj także
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-03-07: Polki należą do najbardziej przedsiębiorczych kobiet w UE. Jednak wciąż jest ich zbyt mało w zarządach i radach nadzorczych firm
- 2024-03-14: Udział lokalnego kapitału w polskim rynku nieruchomości wciąż jest znikomy. Nowe regulacje prawne mogłyby to zmienić
- 2024-03-06: Enej: Współczesne kobiety muszą się mierzyć z nierównością w płacach i dostępie do stanowisk. Często stają przed trudnymi wyborami
- 2024-03-07: Michel Moran: Dzień Kobiet to nie jest pamiątka z PRL-u, to jest międzynarodowe święto. Szacunek należy się każdej kobiecie, nie tylko żonie czy mamie
- 2024-02-27: W centralnych dzielnicach Warszawy brakuje biur do wynajęcia. W budowie jest najmniej powierzchni biurowej od 14 lat
- 2024-02-27: „Antyplagiat” z nową funkcją wykrywania treści pisanych przez sztuczną inteligencję. Dyskusja o regulacjach w tym zakresie nabiera tempa
- 2024-02-23: Dwa lata po wybuchu wojny zainteresowanie Polaków pomocą dla Ukraińców jest dużo mniejsze. Potrzeby się zmieniły, ale wciąż są poważne
- 2024-02-29: Szybko wyprzedawane mieszkania dużym problemem dla nabywców. Nowa aplikacja pomoże im śledzić na bieżąco ogłoszenia z portali
- 2024-02-26: Firmy w coraz większym stopniu dbają o dobre samopoczucie pracowników. Sposobem na jego poprawę może być ustanowienie dnia przyjemności w pracy
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
Sztuczna inteligencja coraz bliższa ludzkiemu sposobowi przyswajania wiedzy. Naukowcy opracowali model, który uczy się języka tak jak dzieci
Naukowcy z Uniwersytetu Nowojorskiego opracowali model uczenia maszynowego, który naśladuje sposób, w jaki dzieci uczą się języka. Wykorzystując nagrania wideo i audio rejestrowane z perspektywy małego dziecka, model z powodzeniem nauczył się dopasowywać słowa do odpowiadających im obrazów. Wysoka, dwukrotnie większa niż w przypadku dużo większych modeli skuteczność pozwala przypuszczać, że jesteśmy bliscy zrozumienia tego, w jaki sposób dzieci zaczynają rozumieć język i go używać. Dotychczas poruszaliśmy się w obszarze niepotwierdzonych, a jedynie uprawdopodobnionych teorii.
Ochrona środowiska
Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu
Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.
Edukacja
Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
W Polsce jest blisko 10 mln osób w wieku 60+. Według danych Eurostatu tylko niewielki procent tej grupy ma podstawowe umiejętności cyfrowe, a z badań Fundacji Digital Poland wynika, że 37 proc. polskich seniorów uznaje korzystanie z technologii cyfrowych i internetu za zbyt skomplikowane. – Mamy dużo do nadrobienia – podkreśla Marzena Okła-Drewnowicz, ministra ds. polityki senioralnej. Jak wskazuje, w tej grupie potrzebna jest przede wszystkim szersza edukacja, w którą zaangażowane będą m.in. media publiczne. Nowa perspektywa finansowa UE stwarza możliwość skorzystania z dużej puli środków przeznaczonych specjalnie na ten cel.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.