Mówi: | dr Szymon Truskolaski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | DOJI – Educational Innovations |
Trwa rewolucja w branży szkoleniowej. Do 2022 roku wartość rynku gier szkoleniowych wyniesie 8,1 mld dolarów
Tradycyjne szkolenia, a nawet e-learning, odchodzą w zapomnienie. Skuteczne przekazywanie wiedzy coraz częściej łączy się z innowacyjnymi technologiami. Game-based learning wykorzystuje zaangażowanie graczy. Mechanizm grywalizacji bazuje na naturalnej rywalizacji graczy. Gry szkoleniowe pozwalają przetestować efekt podejmowanych decyzji w bezpiecznym środowisku symulacji komputerowych. Do 2022 roku wartość rynku gier learnignowych wyniesie 8,1 mld dolarów. Przyszłością edukacji jest też technologia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.
– Głównym wyzwaniem rynku szkoleniowego jest poszukiwanie nowych form przekazu treści, które zaangażują uczestników. Tradycyjne szkolenia i wykłady w pewnym momencie się nużą, podobnie jak e-learning. Grywalizacja, uczenie poprzez gry, jest najnowszą formą przekazywania wiedzy, najbardziej angażującą, która powoduje, że ludzie chcą się uczyć. Uczenie przychodzi przy okazji czegoś przyjemnego, gry kojarzone są z przyjemnością, a szkolenia postrzegane są jako praca, to istota uczenia poprzez gry i grywalizacji w szkoleniach – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr Szymon Truskolaski, prezes DOJI – Educational Innovations.
Firmy coraz częściej szukają szkoleń dopasowanych do bardzo konkretnych potrzeb pracowników. Pracodawcy odchodzą od tradycyjnych, mało efektywnych rozwiązań, stawiają przede wszystkim na ich przydatność w pracy. Na rynku z sukcesem zostały przyjęte szkolenia, które w niektórych elementach wykorzystywały gry. Znacznie lepsze efekty przynoszą jednak gry komputerowe, które przemycają treści edukacyjne. Takie rozwiązanie sprawdza się u najmłodszych, gry komputerowe wykorzystywane są w nauce historii czy geografii. Gry w innych wersjach językowych uczą języków obcych.
– Rewolucja gamingowa jest właściwie nieunikniona, nadejdzie prędzej czy później. Rynek szkoleniowy w tej chwili jest na początku tej rewolucji. Większość ludzi, którzy zajmują się rynkiem szkoleniowym, o grach szkoleniowym oczywiście słyszała, choć gry szkoleniowe są traktowane jako pewna ciekawostka – brakuje przekonania, że nie jest to tylko przyjemność, lecz jednocześnie coś, co pozwoli uczyć. Dlatego ważne jest, aby gra szkoleniowa miała element analityczny, który pozwoli pokazać, że pewne zachowania zostały nauczone, że granie jest efektywne pod kątem uczenia się – ocenia Truskolaski.
Gry learningowe w dużej mierze opierają się na elementach rywalizacji. Grywalizacja zwiększa zaangażowanie zespołu, wykorzystuje też sprzężenie zwrotne, czyli otrzymanie nagrody po wykonaniu określonej czynności.
– Przyjemność daje bycie lepszym od innych, ale to wszystko jest starszym podejściem do grywalizacji. W nowszym podejściu zwraca się uwagę na to, aby cele, które gracz ma realizować, nie były sprzeczne z jego celami, narzuconymi odgórnie. Zwraca się uwagę bardziej na kooperację, współdziałanie, nie tak bardzo na współzawodnictwo i rywalizację. To zmiana postrzegania – przekonuje prezes DOJI - Educational Innovations.
Raport Ambient Insight wskazuje, że rynek gier szkoleniowych w ciągu najbliższych pięciu lat będzie rosnąć w tempie ponad 20 proc. w skali roku i do 2022 roku osiągnie wartość 8,1 mld dolarów. To oznacza, że względem 2017 roku (3,2 mld dolarów) wzrośnie ponad dwukrotnie. Jak ocenia Truskolaski, gry learnignowe to nie tylko gry symulacyjne, lecz także coraz częściej oparte na technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR i AR). Przykładem tego, że wirtualna rzeczywistość sprawdza się w edukacji, mogą być zajęcia z kryminalistyki na prawie w Akademii Leona Koźmińskiego. Przy użyciu gogli VR studenci mogą dokonywać oględzin miejsca zbrodni.
– W szkoleniach dzięki VR można wykreować jakieś środowisko wirtualne, które reprezentuje stanowisko pracy. Wszystko wywodzi się z symulatorów dotyczących trenowania pilotów czy żołnierzy, to też ciekawa ścieżka uczenia za pomocą VR służb takich jak policja, wojsko, służby ratunkowe. Jeszcze inną ciekawą ścieżką jest AR, rzeczywistość rozszerzona, która polega na tym, że nakłada się wytwór, którego nie ma, na rzeczywistość, która faktycznie istnieje, chociażby jakąś instrukcję, strzałkę, jak coś wykonać, to też jest przyszłość rynku szkoleniowego – wskazuje dr Szymon Truskolaski.
Czytaj także
- 2024-04-17: Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-16: Polskie uczelnie są coraz bliższe wprowadzenia mikropoświadczeń. Dla studentów takie certyfikaty to szansa na wzmocnienie pozycji na rynku pracy
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-02-16: Polacy lubią leczyć się sami. Samoleczenie pozwala zaoszczędzić ok. 41 mln wizyt u lekarzy rodzinnych rocznie
- 2024-03-13: Niski poziom wiedzy finansowej powstrzymuje Polaków przed inwestowaniem na giełdzie. Ruszają zapisy na bezpłatne szkolenia dla tysiąca chętnych
- 2024-02-14: Kwestie klimatyczne coraz bardziej obecne w strategiach firm. Część z nich wyprzedza nawet unijne regulacje
- 2024-02-26: Ostatnie cztery lata mocno wpłynęły na spółki paliwowe. Branża szuka alternatyw dla paliw kopalnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.