Mówi: | Inez Wenta |
Firma: | WakeUpGuru |
Sztuczna inteligencja ułatwi zasypianie i łagodne wybudzenie. Polski zespół pracuje nad specjalną matą dbającą o jakość snu
Najnowsze technologie zadbają nie tylko o poprawny sen, lecz także o łagodne wybudzenie. Specjalna lampa zastąpi działanie wschodzącego słońca, a inteligentna pościel nie tylko sama się rozłoży, ale także zapewni idealną temperaturę. Tymczasem zaprojektowana przez zespół Polek mata zapewni optymalne warunki dla procesu budzenia i pozwoli użytkownikom uwolnić się od stresu związanego z gwałtownym wyrwaniem z głębokiego snu.
– 45 proc. ludzi na świecie ma problemy ze snem. Na co dzień budzimy się w zupełnie nienaturalny sposób. Stwierdziłyśmy, że weźmiemy wszystkie dostępne badania naukowe, całą wiedzę obecną na rynku, i stworzymy nowy produkt, który będzie budził zgodnie z indywidualnym, naturalnym biorytmem każdej osoby – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Inez Wenta z zespołu pracującego nad projektem Wake Up Guru.
Wake Up Guru to projekt maty, którą wkłada się pomiędzy poduszkę a poszewkę. Za pracę urządzenia odpowiedzialny jest unikalny algorytm, który odpowiada za stworzenie optymalnych warunków dla dobrego wybudzania. Mata łączy więc w sobie symulację otoczenia śpiącej osoby, na które składają się elementy takie jak światło, wibracja i dźwięk.
– Nawet symulacja światła słonecznego powoduje spadek melatoniny w naszym mózgu, co prowadzi do rozpoczęcia pewnej aktywności i procesów wybudzania. Drugi bodziec to wibracja, która zmniejsza szok wybudzeniowy. Przy dźwięku korzystamy z potwierdzonych naukowo właściwości, dzięki czemu budzi się wyłącznie osoba leżąca na naszej macie, nie budzimy partnera obok. Osoba, która się budzi, robi to zgodnie z indywidualnym, naturalnym biorytmem – tłumaczy Inez Wenta.
Na rynku dostępnych jest już kilka urządzeń mających optymalizować proces snu lub wybudzania. Lampa Philips Somneo Sleep & Wake-Up wykorzystuje naturalną reakcję organizmu na światło słoneczne. Symulacja promieni słonecznych pozwala łagodnie przejść przez proces wybudzania, przeciwnie niż ma to miejsce w przypadku budzenia z głębokiego snu przez nieprzyjemny dla ucha dźwięk budzika. Lampka nocna LED SomniLight Red wykorzystuje działanie czerwonego światła, które okazuje się być idealne do stworzenia warunków dobrych dla zasypiania. SmartDuvet Breeze to z kolei inteligentna pościel, która nie tylko sama się ścieli, ale dba także o poziomowanie temperatury. Dzięki niej można dostosować temperaturę osobno dla każdej ze stron łóżka.
– Rynek rozwiązań dla snu jest już znany. Możemy zacząć od zwykłego budzika, poprzez szereg różnych rozwiązań, które się skupiają na budzeniu światłem czy wibracją. Jest na nie bardzo duże zapotrzebowanie. Nadal jednak szukamy czegoś, co pozwoli nam połączyć tę wiedzę w całość – mówi reprezentantka Wake Up Guru.
Pierwszy prototyp produktu oferowanego przez zespół tworzony przez Polki powstał we wrześniu 2019 roku podczas Szkoły Pionierów PFR. Po czterech miesiącach gotowy już jest drugi prototyp. Będzie on przeznaczony do wykorzystania w testach.
– Następnym bardzo istotnym dla nas krokiem będzie pozyskanie finansowania dla tego projektu, tak abyśmy mogły rozpocząć odpowiednie badania na kolejnym poziomie, jak również rozpocząć prace nad wprowadzaniem tego produktu na rynek. Bez finansowania nie ma takiej możliwości – mówi Inez Wenta.
Według raportu Allied Market Research światowy rynek rozwiązań dla snu do 2023 roku ma osiągnąć wartość blisko 80 mld dol.
Pacjent przyszłości będzie kontaktował się z lekarzem tylko w wyjątkowych sytuacjach. Na co dzień personel medyczny będą wspierać sztuczna inteligencja i aplikacje mobilne
CES 2020: Jedna na trzy osoby chrapie. Inteligentne łóżka i poduszki rozwiążą ten problem
Na bezdech senny cierpi 2,5 mln Polaków. Tylko niewielki odsetek ma zdiagnozowaną chorobę
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-03: 40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.