Newsy

Studenci z Polski wezmą udział w finale konkursu organizowanego przez NASA. AGH Space Systems rozpoczęło zbiórkę pięniędzy na wyjazd do USA

2017-05-22  |  06:25
Mówi:Przemysław Drożdż, Koło Naukowe AGH Space Systems

Weronika Mrozińska, Koło Naukowe AGH Space Systems

  • MP4
  • Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej należący do koła naukowego AGH Space Systems przeszli do finału konkursu organizowanego przez NASA – CanSat Competition 2017. By wziąć w nim udział, muszą zebrać co najmniej 22 tys. zł. CanSat Competition to prestiżowy konkurs organizowany przez NASA poświęcony zagadnieniom związanym z eksploracją kosmosu. 

    W tym roku zadaniem zespołów, które zjawią się w Teksasie, będzie zbudowanie odpowiednich urządzeń, a następnie przeprowadzenie pełnej misji lądownika planetarnego, mającej symulować misję badania atmosfery Wenus. W eliminacjach do CanSat 2017 studenci z AGH zdobyli 96 proc. punktów od jury, co pozwoli im na wzięcie udziału w finale konkursu.

    Zadaniem lądownika zaprojektowanego przez członków AGH Space Systems będzie opuszczenie rakiety, a następnie uwolnienie się od ochronnego kontenera (na odpowiednim pułapie). Nastąpi wtedy rozłożenie skrzydeł urządzenia i etap poruszania się lotem ślizgowym z zadaną prędkością po okręgu. W tym czasie zrealizowane zostanie próbkowanie atmosfery, sprawdzanie parametrów lotu oraz orientacji, a także zbieranie i przesyłanie danych do stacji naziemnej w czasie rzeczywistym oraz robienie zdjęć planety z możliwie najwyższą częstotliwością. Całość zasilana będzie z wykorzystaniem paneli słonecznych, zaś cała próba powinna się zakończyć bezpiecznym lądowaniem, po którym dzięki trybowi odzyskiwania będzie możliwe zlokalizowanie i ponowne użycie urządzenia. 

    Impreza potrwa od 9 do 11 czerwca 2017 r. ale pojawił się problem z środkami potrzebnymi na realizację wyprawy do Stanów Zjednoczonych. Dlatego koło naukowe AGH Space Systems stara się sfinansować swój wyjazd za pośrednictwem platformy crowdfundingowej.

    – Aby wyjechać na konkurs CanSat Competition, potrzebujemy wysłać tam co najmniej 4 osoby. Dlatego rozpoczęliśmy kampanię crowdfouningową na PolakPotrafi.pl. Potrzebujemy zebrać co najmniej 22 tys. zł właśnie w celu wysłania tych 4 osób. Każde kolejne 5 tys. złotych to kolejna osoba, która zwiększa szanse na powodzenie misji – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Przemysław Drożdż z Koła Naukowego AGH Space Systems.

    Jak podkreśla Weronika Mrozińska z Koła Naukowego AGH Space Systems, to nie pierwszy projekt i zawody, w których z powodzeniem startują studenci z Krakowa. Przypomina, że mają już za sobą zwycięstwo w zawodach CanSat Competition 2015, a także 5. miejsce zajęte w edycji 2016. Ponadto zdobyli 1. miejsce w Global Space Balloon Challenge, a także wygrali w trzech z dziewięciu kategorii wchodzących w skład European Rover Challenge. Co istotne, krakowscy studenci nie osiadają na laurach i pracują nad kolejnymi projektami.

    – Aktualnie realizujemy trzy główne projekty w naszym kole, jest to projekt rakietowy, projekt łazika marsjańskiego i projekt lądownika planetarnego. Jeżeli chodzi o sekcję rakietową, to pracuje w niej ponad 30 młodych inżynierów podzielonych na podzespoły elektroniki, struktury, napędu oraz paliwa i oprogramowania – wyjaśnia Weronika Mrozińska. 

    Ekipa AGH Space Systems zrzesza już niemal 70 członków. Jako interdyscyplinarny zespół konstrukcyjny, specjalizuje się w rozwijaniu technologii przemysłu kosmicznego. Warto zaznaczyć, że rok temu koło zorganizowało konferencję lądownika CanSat 2016. Ponadto sukcesywnie może liczyć na wsparcie nie tylko rodzimej uczelni, lecz także ministerstwa.

    – Mamy bardzo duże wsparcie ze strony uczelni, która nas finansuje, daje nam pomieszczenia, w których możemy pracować. Uzyskujemy również wiele grantów z ministerstwa, dzięki którym nasze koło może egzystować. Dzięki tym grantom wyjeżdżamy na różne wyjazdy, do różnych ośrodków naukowych tak jak np. CERN czy chociażby inne jednostki naukowe w Europie – podsumowuje Przemysław Drożdż. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

    Edukacja

    Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

    Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

    Transport

    Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

    To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.