Newsy

Płatności bitcoinami akceptują już m.in. Microsoft, Starbucks czy Tesla. Na rynku europejskim, ze względu na brak regulacji, na taki krok decydują się nieliczni

2021-04-28  |  06:00

Bitcoin staje się coraz bardziej popularną opcją płatności wśród wielu firm. Sieci fast foodów czy duże firmy technologiczne już wybierają kryptowaluty. Elon Musk niedawno ogłosił, że również Tesla będzie akceptować płatność bitcoinami za wszystkie modele swoich samochodów w USA, a do końca 2021 roku taką możliwość mają mieć również konsumenci spoza USA. – Kryptowaluty znacznie rzadziej wybierają firmy europejskie, w dużej mierze ze względu na brak jednolitych regulacji – ocenia Marcin Wituś, CEO Geco.one.

– Klienci bardzo by chcieli dokonywać transakcji, płacąc kryptowalutami, natomiast jest bardzo duży minus tego rynku, czyli drastyczne różnice w wycenie. W przypadku bitcoina mamy do czynienia z wahaniami na poziomie dziennym w wysokości 10 proc. Dlatego osoba wysyłająca bitcoina i płacąca za towar dokonuje fizycznej transakcji o wartości X, natomiast kiedy ktoś odbiera tę transakcję po godzinie, to ta wartość już może być znacząco inna – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Marcin Wituś, prezes Geco.one.

Tylko w 2020 roku bitcoin zyskał na wartości kilkukrotnie. W marcu ubiegłego roku był wart zaledwie 4 tys. dol., w listopadzie – już 28 tys. dol. Obecnie wycena oscyluje w granicach 55 tys. dol., jednak jej wahania są ogromne – 14 kwietnia 2021 roku bitcoin był wart ponad 64,7 tys. dol., zaś 25 kwietnia – ok. 47 tys. dol. 27 kwietnia z powrotem jego wartość wyniosła blisko 55 tys. dol. (207,6 tys. zł).

W 2010 roku głośno było o historii Laszlo Hanyecza, który za dwie pizze zapłacił 10 tys. bitcoinów (informował o zakupie na forum Bitcointalk) – w 2010 roku była to równowartość  ok. 41 dol. Data 22 maja jest teraz obchodzona w kalendarzu kryptowalut jako Dzień Bitcoin Pizza. W marcu 2021 roku, kiedy jeden bitcoin był wart 60 tys. dol., zamówienie Hanyecza kosztowałoby 613 mln dol. Duże wahania w wycenie kryptowalut są powodem, dla którego są rzadko wykorzystywane w oficjalnych płatnościach między użytkownikami. Firmy jednak coraz częściej przechodzą na tego typu płatności.

– Coraz więcej większych firm, i to tych, które każdy z nas zna, jak Tesla czy General Motors, zaczyna akceptować płatności w kryptowalucie. Elon Musk ogłosił, że bardzo chętnie będzie sprzedawał swoje samochody marki Tesla właśnie za bitcoina i to zostało już wdrożone – wskazuje Marcin Wituś.

Płatności bitcoinami akceptują też m.in. Microsoft i Starbucks. Pod koniec marca Visa potwierdziła, że pilotowała program z platformą Crypto.com, aby akceptować kryptowaluty do rozliczania płatności w swojej sieci, również użytkownicy PayPal mogą kupować i sprzedawać wybrane kryptowaluty. Pierwszą linią lotniczą, która akceptowała bitcoiny, była łotewska airBaltic (od 2014 do początku 2021 roku firma przetworzyła ponad tysiąc transakcji). Rok później możliwość płatności za pomocą kryptowaluty udostępniły także Polskie Linie Lotnicze LOT, jednak obecnie ta metoda płatności u przewoźnika nie jest dostępna. Także za wycieczki można już płacić kryptowalutami (w biurze podroży Expedia).

– Płatności kryptowalutami działają jednak przede wszystkim na rynku amerykańskim, który był regulacyjnie na to gotowy – zauważa ekspert. – Europa potrzebuje jednolitych regulacji. Na dzisiaj rynek kryptowalut nie jest regulowany przez ESMA, tak jak rynek tradycyjny, przez to nie nastąpiło tak szerokie przysposobienie, jak byśmy sobie życzyli. Natomiast Europa nastawia się do regulacji tego rynku do 2025 roku i pewnie wówczas poznamy jasne przepisy, w jaki sposób ten rynek będzie funkcjonował.

Jak przekonuje prezes Geco.one, regulacje są potrzebne, bo tylko wówczas wszyscy gracze na rynku będą mogli czuć się bezpiecznie.

– Potrzebne są jasne przepisy, aby każdy inwestor mógł czuć się bezpiecznie, nabywając kryptowalutę. Jest też bardzo ważne, aby rozwijał się walor edukacyjny, zwłaszcza że bardzo duża część ludzi ciągle nie ma wiedzy, czym jest kryptowaluta oraz w jaki sposób w ogóle ją nabyć – mówi Marcin Wituś.

 

Autor: Marcin Chmielewski
Operator: Jacek Sikorski

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.