Newsy

Polska firma dzięki wirtualnej rzeczywistości pomoże leczyć wady wzroku u dzieci

2020-03-03  |  06:00

Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że na świecie żyje 253 mln ludzi z zaburzeniami widzenia. Ponad 80 proc. wszystkich problemów ze wzrokiem można wyleczyć lub im zapobiec. Może w tym pomóc wirtualna rzeczywistość – niedawne wyniki badań wskazują, że okulary VR poprawiają ostrość widzenia i zmniejszają wady wzroku. Polska firma opracowała technologię, która rozwiąże problem zeza i leniwego oka u dzieci.

– RemmedVR to telemedyczna platforma do zdalnych usług rehabilitacyjnych i za chwilę również diagnostycznych. Pierwszym obszarem, który zaczęliśmy komercjalizować, to terapia widzenia u dzieci, konkretnie chodzi o niedowidzenie i zeza. Jest to nasz pierwszy komercyjny projekt, jesteśmy w trakcie przygotowania metodologii pod rehabilitację pacjentów powylewowych i powstrząsowych – mówi agencji Newseria Innowacje Maciej Szurek, prezes RemmedVR, startupu uczestniczącego w programie Sieć Mentorów PFR..

Wirtualna rzeczywistość rewolucjonizuje medycynę. Pomaga walczyć z depresją, leczy fobie i lęki, pomocna jest także w terapii uzależnień. To właśnie dzięki VR lekarzom udało się usunąć guza mózgu u dwuletniego dziecka bez otwierania czaszki. Technologia ta pozwoliła lekarzom załadować obraz MRI i CT mózgu chłopca w 3D, a zespół dzięki temu mógł przećwiczyć chirurgiczne usunięcie jak największej części guza i ochronę krytycznych struktur. Narzędzia VR są też coraz częściej wykorzystywane przy porodach czy zabiegach wykonywanych u dzieci.

Ostatnie badania udowadniają też, że specjalne okulary VR mogą pomóc w leczeniu wad wzroku. Badanie kliniczne wykonane w Moorfields Eye Hospital wykazało, że urządzenie VR wykazuje 70-proc. skuteczność – poprawia się ostrość widzenia, znacznie zmniejsza się także wada wzroku. Polska firma opracowała natomiast rozwiązanie, które pomoże dzieciom w leczeniu zeza czy tzw. leniwego oka.

– VR jest głównym komponentem hardware’owym, którego używamy do wyświetlania różnego typu bodźców, zarówno w terapii widzenia, jak i w terapii neurologicznej, niezależnie dla prawego i lewego oka. VR jest do tego idealnie stworzone, ponieważ ma dwa niezależne wyświetlacze. Jeśli chodzi o diagnostykę, to mamy specjalne moduły pomiarowe, które z wykorzystaniem eyetrackingu i handtrackingu są w stanie zbierać dla nas odpowiednie informacje, których używamy przy optymalizacji procesów rehabilitacyjnych i diagnostycznych – tłumaczy Maciej Szurek.

Specjalne gogle VR pozwalają zmieniać ostrość widzenia na jednym z oczu, tzw. kontrolowane „oszukiwanie” mózgu, który steruje pracą narządów, co przyspiesza leczenie. Inną metodą jest wzmacnianie kontrastu – czyli 100 proc. kontrastu przy słabszym oku, a kilkanaście–kilkadziesiąt procent w mocniejszym oku. Pierwsze wyniki już pokazały, że takie leczenie jest znacznie szybsze i skuteczniejsze niż klasyczne metody.

Urządzenie obejmuje aplikację z zestawem ćwiczeń terapeutycznych oraz system zbierania i prezentowania danych dla terapeuty. W ten sposób może on nadzorować leczenie, które odbywa się zdalnie.

– Podstawową przewagą, którą dostarczamy na rynek, jest mobilność naszego rozwiązania. Cały system był od samego początku projektowany w taki sposób, żeby miał pełną funkcjonalność zarówno rehabilitacyjną, jak i wkrótce diagnostyczną w warunkach zdalnych – zaznacza ekspert.

Produkt jest skierowany przede wszystkim do odbiorców instytucjonalnych – przy leczeniu wymagana jest obecność terapeuty, który dopasuje rodzaj terapii do określonej wady. Obecnie RemmedVR już współpracuje z ośrodkami z państw Europy Środkowej i Wschodniej. Spółka ma też działać w USA i Indiach.

Docelowo platforma ma być rozbudowywana. Dzięki uczeniu maszynowemu i sztucznej inteligencji będzie można leczyć także osoby po udarach i wylewach mózgu, a na podstawie analizy superszybkich ruchów źrenic urządzenie przewidzi ryzyko zachorowania na choroby neurologiczne, m.in. chorobę Parkinsona czy Alzheimera.

– Będziemy dokładać kolejne usługi do naszej platformy. Już dzisiaj chętnie mówimy o naszym rozwiązaniu jako rozwiązaniu platformowym, które ma służyć dostarczaniu różnego typu usług właśnie w charakterze telemedycznym – podkreśla Maciej Szurek.

Więcej na temat
Robotyka i SI Nowe technologie wspierają rehabilitację. Wirtualna rzeczywistość i sztuczna inteligencja pomogą osobom po udarze Wszystkie newsy
2020-02-07 | 06:00

Nowe technologie wspierają rehabilitację. Wirtualna rzeczywistość i sztuczna inteligencja pomogą osobom po udarze

Wspomagane algorytmami uczenia maszynowego urządzenie ułatwi rehabilitację kończyn dolnych pacjentów po udarach i zabiegach ortopedycznych. W procesie dochodzenia do zdrowia coraz
Medycyna Wirtualna rzeczywistość pomoże walczyć z autyzmem. Opracowywane przez polski start-up narzędzie pozwoli lepiej zrozumieć dzieci z tą chorobą
2020-02-05 | 06:00

Wirtualna rzeczywistość pomoże walczyć z autyzmem. Opracowywane przez polski start-up narzędzie pozwoli lepiej zrozumieć dzieci z tą chorobą

Technologia VR zyskuje na popularności wśród terapeutów oraz opiekunów osób autystycznych. Wirtualne środowisko sprawdza się w roli bezpiecznego
Transport Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość rewolucjonizują fabryki motoryzacyjne. Technologią zainteresowani są także dealerzy aut
2019-10-15 | 06:00

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość rewolucjonizują fabryki motoryzacyjne. Technologią zainteresowani są także dealerzy aut

Procesy projektowania, montażu i sprzedaży samochodów przenoszą się do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki wykorzystaniu gogli wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Prawo

Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości

Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane  alarmują toksykolodzy.

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.