Newsy

PGNiG stworzyło pierwszy w Polsce inkubator dla start-upów z sektora energetyki

2017-06-21  |  06:55

Korporacje i start-upy coraz częściej i chętniej podejmują współpracę. Spółka PGNiG stworzyła właśnie pierwszy w Polsce inkubator przedsiębiorczości dla młodych naukowców i innowacyjnych przedsięwzięć z sektora naftowo-gazowniczego. W zamian za wiedzę, wsparcie ekspertów i dostęp do swojego zaplecza, chce zyskać nieszablonowe pomysły i innowacje, które pomogą prześcignąć konkurencję. Do 2022 roku gazowa spółka zamierza przeznaczyć na rozwój innowacji, współpracę ze start-upami i działalność badawczą około 680 mln zł.

– Start-upy wnoszą powiew świeżości do biznesu, w którym funkcjonujemy. Ropa i gaz to rynek globalny i wbrew pozorom bardzo konkurencyjny, wszyscy gracze obserwują się nawzajem. Liczę na to, że współpraca ze start-upami pozwoli nam o krok wyprzedzać konkurencję. To główne założenie biznesowe. Jesteśmy potężną grupą, złożoną z wielu spółek. Aby się rozwijać i zwiększać swój potencjał, musimy inwestować w najnowocześniejsze technologie. Dzięki start-upom możemy je rozwijać pod swoimi skrzydłami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu PGNiG ds. rozwoju.

Współpraca korporacji i start-upów to coraz chętniej i coraz częściej rozwijany model biznesowy. Korzystają na nim obie strony: młoda, innowacyjna spółka zyskuje finansowanie i wsparcie, a duża firma dostęp do know how i najnowszych technologii, które pozwalają jej zwiększyć przewagę konkurencyjną.

W ramach takiej współpracy ciekawe pomysły chce rozwijać PGNiG. Gazowa spółka otworzyła InnVento, pierwszy w Polsce inkubator przedsiębiorczości dla młodych i innowacyjnych spółek w sektorze naftowym.

Partnerami InnVento są Izba Gospodarcza Gazownictwa, Instytut Nafty i Gazu oraz Agencja Rozwoju Przemysłu. Dzięki temu program stanowi wypadkową wiedzy i możliwości eksperckich kilku organizacji. Patronat nad przedsięwzięciem objęło Ministerstwo Energii.

– InnVento odpowiada na wyzwania, jakie stawia przed spółkami Skarbu Państwa Ministerstwo Energii w aktualnie wdrażanym dokumencie „Innowacje dla energetyki”. Patronat Ministra Energii jest dla nas bardzo ważnym wsparciem – mówi przedstawiciel PGNiG.

Projekt InnVento jest skierowany do młodych naukowców i początkujących przedsiębiorców z branży energetycznej. W ramach inkubatora uzyskają dostęp do zaplecza merytorycznego, infrastruktury technicznej, powierzchni biurowej oraz wsparcie administracyjne, m.in. z zakresu prawa i księgowości.

– Niejednokrotnie nam, dużym przedsiębiorcom, wydaję się, że mamy to, czego chcemy. Natomiast młode, kreatywne start-upy otwierają nam oczy na nasze potrzeby. Liczymy, że będą wspierały nas przy wyprzedzaniu konkurencji, która nigdy nie śpi. Dodatkowo być może w przyszłości start-upy będą budowały portfel grupy PGNiG – mówi Łukasz Kroplewski.

Największym plusem dla młodych spółek będzie pomoc w nawiązywaniu kontaktów biznesowych i znalezieniu finansowania zewnętrznego. Gazowa spółka udostępni im też dostęp do swojego zaplecza i niektórych baz danych, zapewni wsparcie mentorów, ekspertów i coachów.

– InnVento oferuje młodym naukowcom i przedsiębiorcom przestrzeń ok. 600 mkw. Możemy pomieścić tu kilkanaście start-upów. Dodatkowo zapewniamy wsparcie znakomitych specjalistów, naszą infrastrukturę i potencjał. To same korzyści – wylicza wiceprezes PGNiG Łukasz Kroplewski.

Obszary, które gazowa spółka chce rozwijać w ramach inkubatora InnVento, to m.in.: technologie wydobywcze i innowacje w wykorzystaniu gazu ziemnego, nowe źródła energii, nowe produkty i usługi dla klientów końcowych oraz ochrona środowiska w sektorze energetycznym.

InnVento, pierwszy w Polsce inkubator dla start-upów z sektora naftowego, to nie jest jedyny projekt gazowej spółki. PGNiG współtworzy też program akceleracji MIT Enterprise Forum Poland, który ma przyspieszyć komercjalizację pomysłów technologicznych. Niedawno zakończył się nabór do drugiej tury programu w ramach ścieżki dla start-upów energetycznych. Dla młodych firm z tej branży PGNiG organizował też Warsztaty Innowacyjnych Pomysłów, które są platformą współpracy, wymiany technologii i pomysłów.

– W ramach wspomnianych warsztatów oraz  MITEF, współpracujemy już z kilkoma start-upami i przedsiębiorcami. Ta współpraca daje wymierne korzyści, konkretne rezultaty. Pilotujemy, a za chwilę będziemy wdrażać te pomysły, które dotyczą obrotu detalicznego, customizacji, big data, internetu rzeczy, zagadnień bezpośrednio bądź pośrednio związanych z ropą i gazem – mówi Łukasz Kroplewski.

Na innowacje oraz działalność badawczo-rozwojową gazowy gigant zamierza przeznaczyć w latach 2017–2022 około 680 mln zł. Co roku planuje inwestować około 100 mln zł w innowacyjne projekty oraz współpracę ze start-upami. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Firma

Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.