Newsy

Nanotechnologia zrewolucjonizuje rynek medyczny. Inteligentne leki są skuteczniejsze niż tradycyjne i mają dużo mniej działań niepożądanych

2018-11-16  |  06:00

Przyszłość medycyny i farmacji należeć będzie do nanotechnologii – twierdzą przedstawiciele branży. Dzięki inteligentnym lekom dużo skuteczniejsza może być np. terapia cukrzycy, a nanoroboty umożliwiają podawanie leków bezpośrednio do tkanki oka. Badania nad wdrożeniami nanotechnologii w medycynie będą prowadzone również w Polsce, w powstającym właśnie centrum badawczo-rozwojowym. 

– Nanotechnologia może mieć rewolucyjny wpływ na rozwój medycyny. Inteligentne leki, bardziej bezpieczne i skuteczne terapie, jak również wczesna diagnostyka, to z całą pewnością kierunki, w których medycyna przyszłości powinna zmierzać, wpływając na bezpieczeństwo wszystkich pacjentów – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Renata Pawlak-Morka, dyrektor rozwoju produktów w Gedeon Richter Polska. 

Nanotechnologia w medycynie to nie tylko możliwość wdrożenia nowoczesnych technik produkcji leków, lecz także możliwość poprawy schematu podawania substancji leczniczej do chorego narządu, a także umożliwienie diagnostyki obrazowej niedostępnych tradycyjnymi metodami narządów. Naukowcy z niemieckiego Instytutu Inteligentnych Systemów im. Maxa Plancka w kooperacji z badaczami z Danii i Chin opracowali nanorobota mogącego poruszać się w gęstej tkance oka. Dzięki niemu możliwe staje się podawanie leków miejscowo, nie uszkadzając przy tym struktury narządu. 

Z kolei zespół badawczy z Uniwersytetu Buffalo pracuje nad techniką obrazowania jelita cienkiego z wykorzystaniem nano-soku zawierającego cząsteczki barwników ftalocyjaninowych. Obrazowanie wykonuje się nieinwazyjnie, z pomocą światła lasera. Dotychczas dostępne metody badania tego narządu, takie jak enterografia czy USG, nie zapewniały odpowiedniej jakości wyniku. 

Rozwojem nanotechnologii zajmą się również Polacy. 

– W Polsce obecnie powstaje pierwsza jednostka specjalizująca się w nanonizacji substancji czynnych. Planujemy zaimplementować jedną z czterech technik nanonizacji, która będzie mogła być wykorzystywana w skali przemysłowej i będzie spełniała wszystkie standardy wymagane w branży farmaceutycznej – przekonuje Renata Pawlak-Morka. 

Leki, w których ma być wykorzystywana nanotechnologia, cechować się będą przede wszystkim mniejszą liczbą działań niepożądanych i większą dostępnością biologiczną, niż ma to miejsce w przypadku leków otrzymywanych w oparciu o dostępne dotychczas technologie. Dopuszczone do użycia są już leki inteligentne stosowane w leczeniu cukrzycy. To leki inkretynowe w postaci gliptyn lub antagonistów receptora GLP-1, które działają wyłącznie wówczas, gdy u pacjenta występuje podwyższone stężenie glukozy. W Polsce wciąż nie są one refundowane. 

Z punktu widzenia pacjenta główną korzyścią wynikającą z wdrożenia nanocząsteczek w opracowywaniu preparatów leczniczych będzie poprawa bezpieczeństwa leków. Nad takimi rozwiązaniami będą pracować polscy naukowcy w nowym laboratorium Gedeon Richter. 

– Leki będą skuteczniejsze i bezpieczniejsze z uwagi na fakt, że możemy stosować niższe dawki substancji czynnych, zachowując tą samą skuteczność terapeutyczną leku. W związku z tym obniżymy liczbę działań niepożądanych przy tym samym efekcie terapeutycznym leku – zapewnia dyrektor rozwoju produktów w Gedeon Richter Polska. 

Jak dodaje, rozwój tego typu technologii wymaga 4–5 lat pracy. Pierwsze wyniki prac laboratoryjnych mają jednak być znane już w przyszłym roku. 

Według analityków z MarketsandMarkets światowy rynek nanotechnologii medycznej ma w przyszłym roku osiągnąć wartość 8,5 mld dol. Z kolei według PR Newswire do 2024 roku rynek nanotechnologii ogółem sięgnie wartości 125 mld dol. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Prawo

Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości

Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane  alarmują toksykolodzy.

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.