Mówi: | Jacek Grzeszak |
Funkcja: | analityk zespołu gospodarki cyfrowej |
Firma: | Polski Instytut Ekonomiczny |
Media przyszłości będą mocno spersonalizowane. Śledzenie zachowań użytkowników pozwoli zaoferować w pełni dostosowane kanały telewizyjne czy stacje radiowe
Media przechodzą obecnie cyfrową rewolucję. Po przejściu na cyfrowy sposób nadawania głównym trendem jest przenoszenie treści do sieci. To właśnie internet staje się podstawowym narzędziem medialnym, chociaż te tradycyjne – telewizja czy radio – także stale się zmieniają. W przyszłości będą mocno zindywidualizowane, nadawcy będą mogli wyświetlać spersonalizowane treści dla konkretnego odbiorcy, podobnie jak dziś wyświetlane są spersonalizowane reklamy w mediach społecznościowych. Zmienia się także konsumpcja treści, przechylająca coraz częściej szalę na model subskrypcyjny.
– Media za 10 lat to będą media zdecydowanie bardziej zindywidualizowane, dopasowane, tak jak teraz obserwujemy to w mediach społecznościowych. Każdy widzi zupełnie inne informacje, dopasowane do jego preferencji, historii wyszukiwań i zachowań w internecie. Tak samo będzie z telewizją i radiem – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jacek Grzeszak z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Przyszłość mediów jest determinowana przez kilka dużych trendów, które w ostatnich latach postępują. Jednym z nich jest cyfryzacja i przenoszenie treści do internetu. Cyfryzacja to też cyfrowy sposób nadawania. Tę rewolucję przeszły już tradycyjne media, takie jak telewizja i radio. Obecnie trwa jej drugi etap, czyli przenoszenie wszystkich treści do online’u, co pozwala na dostęp do treści na żądanie.
– Bardzo ciekawym zjawiskiem jest zastępowanie telewizji linearnej, czyli tej tradycyjnej, telewizją na żądanie, oglądaną także na odbiornikach telewizyjnych. Już coraz rzadziej znaczenie ma, czy to jest smartfon, czy to jest komputer, czy to jest telewizja. Kilkanaście lat temu korzystaliśmy z innych mediów. W tym momencie coraz częściej telewizory stają się dużymi ekranami stale podpiętymi do internetu i dostarczającymi treści z sieci. W komputerach klasycznych możemy natomiast oglądać wszystkie programy telewizyjne – mówi Jacek Grzeszak.
Coraz częściej stosowanym narzędziem reklamowym staje się śledzenie zachowań użytkowników w internecie, co w niedalekiej przyszłości najprawdopodobniej przełoży się na to, że nie tylko reklamy, lecz także same treści informacyjne staną się w mediach przyszłości sprofilowane pod odbiorcę. Już dziś zjawisko bańki informacyjnej jest powszechne w mediach społecznościowych.
– Możemy sobie wyobrazić, że będziemy włączać telewizję, będzie się nam wydawało, że to jakiś duży kanał, który był do tej pory, ale to będzie kanał kompletnie inny dla każdej konkretnej osoby, bo telewizor każdej z osób będzie wyświetlał inne reklamy – tłumaczy ekspert.
Francuska firma ATEME, specjalizująca się w streamingu, udostępniła już rozwiązanie NEA. Umożliwia ono tworzenie tematycznych kanałów telewizyjnych, spersonalizowanych pod konkretnego użytkownika. Dodatkowo podczas odbioru kanału telewizyjnego stworzonego dla danej osoby wyświetlane są reklamy, również dobierane według preferencji odbiorcy, ustalane na podstawie zachowań w sieci. ATEME świadczy usługi m.in. na rynku francuskim, brytyjskim, południowo- i północnoamerykańskim, australijskim oraz azjatyckim.
– Media kształtuje także ekonomia subskrypcji, zmiana modelu płacenia, kupowania tych mediów z kupowania egzemplarzy np. gazety czy usługi na system abonamentowy. Bardzo dużym czynnikiem, który zmienia współczesne media, są media społecznościowe. To też rodzaj mediów, natomiast zupełnie nieznany i pozostający pod kontrolą gigantów technologicznych. On bardzo zmienia sposób, w jaki korzystamy z mediów, jak spędzamy czas – wskazuje Jacek Grzeszak.
Czytaj także
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-06-27: Sztuczna inteligencja ma coraz więcej zastosowań w internetowym handlu. Teraz e-sklepy muszą się przygotować do wdrożenia nowych regulacji
- 2024-05-15: Wojciech „Łozo” Łozowski: Wziąłem już udział w większości fajnych dużych formatów telewizyjnych. Dostaję też wiele paździerzowych propozycji i je staram się odrzucać
- 2024-05-23: Obawiamy się o nasze dane, ale udostępniamy je chętnie w social mediach. Eksperci ostrzegają przed nieprzemyślanym relacjonowaniem życia
- 2024-06-03: Polacy nie mają świadomości, jak wiele informacji na swój temat udostępniają w internecie. Dane te są wykorzystywane przez cyberprzestępców
- 2024-04-16: Polskie uczelnie są coraz bliższe wprowadzenia mikropoświadczeń. Dla studentów takie certyfikaty to szansa na wzmocnienie pozycji na rynku pracy
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-03-07: Polski Czerwony Krzyż: Ponad 8 tys. zgłoszeń zaginionych osób w związku z wojną w Ukrainie. W toku jest ok. 300 postępowań
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Usługi machine-to-machine (M2M) w połączeniu z szybką siecią umożliwiają niezakłóconą komunikację między urządzeniami w czasie rzeczywistym. Dzięki kartom telemetrycznym M2M możliwy jest np. zdalny odczyt liczników energii czy wody, wypożyczenie roweru miejskiego, płatności zbliżeniowe czy nawet zdalne badanie EKG. Według danych UKE w ubiegłym roku w Polsce działało prawie 8 mln kart M2M, a ich liczba w sieci dynamicznie rośnie. Ponad 4 mln pochodzi od Orange Polska.
Przemysł
Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
Magazyny energii są w Polsce niezbędne dla powodzenia transformacji energetycznej opartej na zmiennych, zależnych od pogody źródłach odnawialnych. – W wielkoskalowych magazynach mamy ok. 1,5 GW, jednak aby Krajowy System Elektroenergetyczny realnie został przez nie odciążony, ta wartość powinna wynosić 12 GW – mówi Radosław Walaszczyk z Urzędu Regulacji Energetyki. W systemie potrzebne są też przydomowe magazyny energii. Ekspert URE podkreśla, że konieczne jest zbadanie, jak duże jest zapotrzebowania rynku na nie.
Edukacja
Polska z planem zmian w edukacji na następne 10 lat. Szkoły będą uczyć lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych
Wdrożenie Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji to jeden z kamieni milowych KPO. Jej osią ma być Dekalog Cyfrowej Transformacji Edukacji – zebrany w 10 punktów zestaw kluczowych wyzwań, z jakimi system edukacji będzie się musiał zmierzyć, by wyposażyć uczniów w kompetencje, które już dziś stają się niezbędne, nie tylko na rynku pracy. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji. Wszystkie założenia wynikające z dokumentu mają być spełnione do 2035 roku.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.