Mówi: | Elżbieta Sondej |
Firma: | Glovii |
Materiały nowej generacji pozwolą stworzyć odzież ogrzewającą ciało i zmieniającą kształty. Sprawdzą się nie tylko w zimie, lecz także w kosmosie
Podgrzewane stroje sportowe, figi łagodzące bóle menstruacyjne czy inteligentne dzianiny aktywowane ciepłem wydzielanym przez ludzkie ciało – naukowcy pracują nad innowacyjnymi materiałami, które umożliwią upowszechnienie ubrań dopasowujących się do warunków otoczenia. Czynne i bierne systemy termoregulacji temperatury ciała sprawdzą się podczas zimy oraz w zastosowaniach medycznych, a zmiennokształtne tkaniny ułatwią przeprowadzanie misji kosmicznych.
– Zaprojektowaliśmy cały zestaw ubrań ogrzewanych baterią lub powerbankiem, wyposażonych w włókno węglowe, które po podłączeniu do baterii ogrzewa nasze ciało – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Elżbieta Sadaj z firmy Glovii.
Ogrzewane ubrania bazujące na włóknach węglowych zaprojektowano w taki sposób, aby były możliwie jak najprostsze w użyciu. Wystarczy podpiąć je do źródła zasilania, aby po aktywowaniu przez kilka godzin rozgrzewały tkaniny nawet do 55 stopni Celsjusza. Naukowcy z Uniwersytetu Minnesoty zaprojektowali inteligentną dzianinę zmieniającą swoją strukturę pod wpływem ciepła wydzielanego przez ludzkie ciało. Badacze liczą na to, że materiały tego typu posłużą do stworzenia ubrań na potrzeby misji kosmicznych, kombinezonów lepiej dopasowujących się do ludzkiego ciała i zwiększających swobodę ruchu w kosmosie.
Tymczasem na rynku są firmy, które wyspecjalizowały się w produkcji odzienia grzewczego dla konkretnej grupy odbiorców. Dobrym przykładem jest tu osprzęt motocyklowy od Gerbinga. Producent zaprojektował m.in. podgrzewane rękawice, spodnie czy kurtki wyposażone w 12-woltowe złącze ładowania. Dzięki niemu można podpiąć ubrania nie tylko do powerbanków, lecz także do akumulatorów w pojazdach, zwiększając tym samym efektywność systemów ogrzewania.
– Baterię litowo-jonową podłączamy do danej odzieży i włączamy przycisk grzania. Mamy trzy poziomy grzania, utrzymujące temperaturę nawet do 55 stopni. W zależności od koloru zyskujemy inny poziom temperatury. Włókno węglowe przechodzi wokół palców, w związku z tym ogrzewa całą dłoń. W przypadku rękawic narciarskich, roboczych czy motocyklowych element grzewczy jest także osadzony na wierzchniej części dłoni – mówi Elżbieta Sadaj.
Po podobną technologię sięgnęli także producenci materaców grzewczych. Projektanci z firmy Eight Sleep wyszli z założenia, że najefektywniejszym sposobem na ogrzanie się podczas snu będzie zintegrowanie łóżka z systemem podgrzewania, który aktywnie zwiększy temperaturę naszego ciała. Warto zauważyć, że maty tego typu wyposażono w układy strefowe, umożliwiające ustalenie indywidualnej temperatury grzania dla poszczególnych fragmentów materacy małżeńskich.
– Użytkownikiem naszej odzieży może być każdy, począwszy od zmarzlaków, poprzez osoby jeżdżące zimą na rowerze, narciarzy czy ludzi pracujący na zewnątrz w temperaturach minusowych – tłumaczy ekspertka Glovii.
Grzejące tkaniny mogą być wykorzystywane nie tylko do zwiększenia komfortu życia podczas chłodnych dni. Firma QQA wykorzystała tę technologię do zaprojektowania bielizny grzewczej dla kobiet, która ma właściwości medyczne. Dzięki kilkustopniowej regulacji temperatury figi są w stanie złagodzić bóle menstruacyjne czy pomóc w wyregulowaniu flory bakteryjnej.
Z kolei polska firma pracuje już nad specjalistyczną odzieżą grzewczą m.in. dla surferów.
– Pracujemy nad odzieżą dla surferów i windsurferów, dla uprawiających sporty wodne. W przyszłym roku będziemy w stanie zaprezentować nową linię produktów – zapowiada Elżbieta Sadaj.
Według analityków z firmy badawczej Market Insights Reports wartość rynku odzieży ogrzewanej w 2019 roku wyniesie 51 mln dol., a do 2024 roku wzrośnie do 98,5 mln dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie blisko 18 proc.
Czytaj także
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-12: Bezpieczeństwo priorytetem dla branży chemicznej. Firmy na własną rękę wprowadzają systemy reagowania kryzysowego
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
- 2024-10-23: Monika Mrozowska: Na ściankach dziewczyny lubią wyglądać za każdym razem inaczej. Trochę mi szkoda na to czasu
- 2024-09-25: Barbara Kurdej-Szatan: Moda ekologiczna jest nam bardzo bliska. Kupuję ciuchy lepszej jakości, ale dużo rzadziej
- 2024-09-17: Klienci dużych spółek energetycznych mogą już przejść na dynamiczne taryfy za prąd. Nie dla wszystkich to opłacalne rozwiązanie
- 2024-09-05: Tomasz Jacyków: Dla próżności i uciechy innych nie będę zaśmiecał tej planety. Kupuję niewiele ubrań i bardzo lubię second handy
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.