Newsy

Inteligentne biura pozwalają podwoić liczbę pracowników na tej samej przestrzeni. Dzięki specjalnym czujnikom, kontrolują m.in. temperaturę, wilgotność, czy oświetlenie

2018-10-17  |  06:00
Mówi:Alicja Kuczera
Funkcja:dyrektor zarządzająca
Firma:Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego
  • MP4
  • Inteligentne systemy zarządzania budynkami staną się standardem w nowoczesnym budownictwie, zwłaszcza użytkowym – przewidują specjaliści. Automatyzacja procesów zarządzania biurowcami, hotelami czy szpitalami pozwala na uzyskanie znacznych oszczędności w zużyciu energii i wpisuje się w trend budownictwa ekologicznego. Powstaje coraz więcej budynków, którymi można zarządzać za pomocą smartfona. Najbardziej zaawansowane pozwalają na precyzyjną kontrolę np. czasu zajmowania biurek, dzięki czemu w jednym biurowcu może pracować nawet dwa razy więcej pracowników.

    – Zaczynamy coraz bardziej digitalizować nasze otoczenie, nie omija to również budynków. W tej chwili standardem są building management systems, czyli systemy zarządzania budynkiem, które sterują całą aparaturą – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Alicja Kuczera, dyrektor zarządzająca Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego.

    Systemy BMS (building management systems) mają za zadanie integrować działanie poszczególnych instalacji występujących w danym obiekcie. Pozwala to na efektywne i oszczędne zarządzanie budynkiem z jednego miejsca, niekoniecznie w nim położonego. BMS spaja systemy takie jak inteligentne oświetlenie, klimatyzacja, wentylacja, ogrzewanie czy nagłośnienie lub zarządzanie windami. Na systemy zarządzania budynkiem decydują się najczęściej zarządcy biurowców, centrów handlowych czy hoteli.

    W budynku The Edge w Amsterdamie, który jest uznany za jeden z najbardziej zrównoważonych budynków na świecie, zainstalowano 28 tys. czujników mierzących w czasie rzeczywistym 10 różnych parametrów, takich jak temperatura, wilgotność, oświetlenie, oświetlenie wpadające z zewnątrz, luksy, czy stężenie lotnych związków organicznych, np. trującego formaldehydu. Czujniki komunikują się za pomocą Bluetooth z telefonami pracowników, dzięki czemu zbierane są dane np. o tym, jak zajmowane są biurka w ciągu dnia.

    – Deloitte planował w tym biurze umieścić 1700 pracowników, w chwili obecnej pracują tam 3454 osoby, jest to możliwe tylko i wyłącznie dzięki temu systemowi, zbieraniu tych wszystkich danych. Można projektować kto, gdzie, kiedy usiądzie, dzięki temu oszczędza się pieniądze na wynajmie kolejnych powierzchni – tłumaczy Alicja Kuczera.

    W Polsce oddano już do użytku biurowiec Spark firmy Skanska, który jako pierwszy budynek w Europie Środkowo-Wschodniej otrzyma certyfikat WELL Building Standard. To efekt m.in. inteligentnego oświetlenia Sygnify, bazującego na koncepcji Human Centric Lighting. Oświetlenie dopasowuje się do potrzeb pracowników, a dodatkowo można nim indywidualnie sterować z poziomu smartfona. Jak podkreśla Alicja Kuczera, to jednak nie samo inteligentne oświetlenie sprawia, że powstaje coraz więcej cyfrowych budynków.

    – Staramy się w chwili obecnej coraz bardziej przyciągnąć cyfrowe technologie do człowieka, żeby one rzeczywiście były coraz bardziej przyjazne. To nie jest naszpikowanie lampeczkami i diodami różnych elementów budynku, tylko sprawianie, żeby ta technologia pomagała nam w codziennej pracy, codziennym użytkowaniu tego budynku. W wyciąganiu wniosków z tego jak ten budynek żyje. Z pewnością w tę stronę zmierzamy – przekonuje ekspertka.

    Według analityków marketsandMarkets, globalny rynek inteligentnych budynków osiągnie w 2022 r. wartość niemal 32 mld dol.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Prawo

    Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości

    Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane  alarmują toksykolodzy.

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.