Mówi: | Denise Quasius |
Firma: | Kohler Company |
Inteligentna łazienka coraz bardziej zaawansowana. Za pomocą komend głosowych dostosujemy temperaturę wody natrysku czy podniesiemy deskę klozetową
Producenci urządzeń i akcesoriów łazienkowych zaczynają sięgać po rozwiązania inteligentne, które zwiększą zakres funkcjonowania systemów smart home. W sprzedaży pojawia się coraz więcej urządzeń, takich jak baterie łazienkowe, lustra, a nawet toalety, kontrolowane za pomocą aplikacji mobilnych. Producenci integrują je również z asystentami od Google i Amazonu, aby umożliwić obsługiwanie ich bezdotykowo, za pomocą komend głosowych.
– Wprowadzamy na rynek innowacyjną baterię kuchenną Sensate. Można nią sterować za pomocą systemu bezdotykowego, który pozwala na otwieranie i zamykanie strumienia wody w oparciu o czujnik umieszczony w spodniej części baterii. Można też skorzystać z aplikacji Kohler Konnect umożliwiającej współpracę z systemami Alexa i Google do włączania, wyłączania i ustawiania strumienia wody z naszej baterii – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Denise Quasius z firmy Kohler.
Jedną z najistotniejszych innowacji, jaką wprowadzono do baterii Sensate działające w ramach systemu Wi-Fi Kohler Konnect, jest kompatybilność z asystentami Amazonu oraz Google. Dzięki wykorzystaniu tej technologii użytkownik może zdalnie regulować przepływ wody w urządzeniu, wykorzystując wyłącznie polecenia głosowe. Na podobnej zasadzie działa bateria prysznicowa U by Moen, zaprezentowana także podczas tegorocznych targów CES w Las Vegas. Urządzenie wyposażono w wodoodporny wyświetlacz, a także w asystentkę głosową Alexę, dzięki której możemy ustawić np. temperaturę wody zanim wejdziemy pod prysznic.
– Coraz więcej osób korzysta z nowoczesnych technologii w coraz większej liczbie obszarów swojego życia. Niezależnie od tego, czy chodzi o telefony, muzykę czy inne aspekty ludzie korzystają z różnych urządzeń, więc zupełnie naturalnym krokiem jest integracja sterowania głosem, sterowania przez aplikację z innymi przedmiotami, z których korzystamy w naszych domach. Chcąc zapewnić klientom produkty, z których mogą oni korzystać w swój ulubiony sposób, dodajemy do naszych produktów funkcje połączenia z asystentami inteligentnego domu – wskazuje ekspertka Kohler.
Równie dynamicznie rozwijają się inne urządzenia inteligentne zaprojektowane z myślą o zautomatyzowaniu naszych łazienek. Dziś lustra ze zintegrowanym wyświetlaczem i obsługą asystentów głosowych oferują takie firmy, jak Electric Mirror, Verdera Voice czy Capstone Connected Home. Z kolei studenci z Moradabad Institute of Technology opracowali inteligentną umywalkę, która poinformuje nas o przeciekającym kranie.
Największym przełomem może się okazać upowszechnienie inteligentnych misek WC. Urządzenia te sprzedawane są od lat, ale dopiero od niedawna w pełni integrują się z systemem inteligentnego domu. Firma Xiaomi opracowała deskę klozetową oraz miskę, które można kontrolować za pośrednictwem asystenta XiaoAI, a firma Kohler poszła o krok dalej i uczyniła z toalety w pełni multimedialne urządzenie.
Miskę Numi wyposażono bowiem w system podgrzewania deski, ogrzewania stóp oraz zintegrowane głośniki, które odtworzą naszą ulubioną muzykę. Wszystkimi funkcjami można zarządzać bezdotykowo, za pośrednictwem asystentki głosowej Alexa.
– Numi to z kolei najbardziej zaawansowana miska WC w naszej ofercie. Oferuje podgrzewaną deskę i ogrzewanie stóp. Pozwala na bezdotykowe podnoszenie i opuszczanie deski oraz spłukiwanie. Ma oszczędzające wodę tryby spłukiwania, ma wbudowane podświetlenie i głośniki, a dodanie zgodności z systemem Alexa pozwala na sterowanie produktem za pośrednictwem zdalnego urządzenia lub wydawanie komend głosowych – tłumaczy Denise Quasius.
Firma badawcza Allied Market Research szacuje, że rynek rozwiązań inteligentnych dla łazienek do 2023 r. osiągnie wartość 2,5 mld dol. Branża ma się rozwijać w tempie niemal 11 proc. średniorocznie.
Czytaj także
- 2025-05-28: Mietek Szcześniak: Odremontowałem stare gospodarstwo, a na polu zrobiłem kwitnący ogród. Jestem dendrologiem amatorem, potrafię przywrócić stare drzewa do owocowania
- 2025-05-16: Diagnostyka zaburzeń snu może być łatwiejsza. Inteligentna piżama monitoruje bruksizm i bezdech senny
- 2025-02-07: Radosław Majdan: Jestem zniesmaczony tym, ile czasu poświęciliśmy na załatwianie pozwoleń na budowę domu. Teraz zastanawiamy się, czy nie wybrać planu B
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-28: Listopadowe wybory w USA mogą się przełożyć na dalszy przebieg wojny w Ukrainie. Możliwy też wpływ na kampanię prezydencką w Polsce
- 2024-07-31: Osoby z niepełnosprawnością i ich opiekunowie czekają na ustawę o asystencji osobistej. Dzięki niej może wzrosnąć zainteresowanie pracą w tym zawodzie
- 2024-07-17: Luna: Moda jest fajnym sposobem na wyrażenie siebie. Ja albo się za nią chowam, albo coś manifestuję swoim ubiorem
- 2024-07-19: Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć
- 2024-06-12: Katarzyna Dowbor: Uwielbiam remonty. Gdybym nie była dziennikarką, to zostałabym scenografką albo architektem wnętrz
- 2024-06-27: Sztuczna inteligencja ma coraz więcej zastosowań w internetowym handlu. Teraz e-sklepy muszą się przygotować do wdrożenia nowych regulacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.
Zdrowie
Coraz więcej alergików korzysta z immunoterapii podjęzykowej. Nie jest ona dostępna dla najmłodszych pacjentów

Immunoterapia alergenowa, polegająca na 3-5-letnim podawaniu preparatu zawierającego alergeny, jest jedyną uznaną i skuteczną metodą przyczynowego leczenia alergii. Jej zastosowanie w najmłodszym wieku pozwala uchronić pacjenta przed rozwojem poważniejszych chorób o podłożu alergicznym, takich jak astma oskrzelowa. W Polsce refundowane są głównie immunoterapie podawane podskórnie, jednak w ostatnich latach coraz popularniejsza staje się postać podjęzykowa. Doustna forma jest refundowana tylko u dzieci i młodzieży w wieku 12–18 lat oraz dla dorosłych w odczulaniu na roztocza kurzu domowego. Alergolodzy i organizacje pacjenckie apelują o rozszerzenie wskazań o inne alergeny wiatropylne i refundację preparatów od szóstego roku życia.
Farmacja
Innowacyjne leki zmieniają oblicze rzadkich chorób neurologicznych uznawanych dotychczas za nieuleczalne. Tak jest w przypadku rdzeniowego zaniku mięśni

Jeszcze kilka lat temu rokowania w SMA były niekorzystne. Zmieniło je uruchomienie w styczniu 2019 roku modelowego programu lekowego B.102, w którym pacjenci otrzymali pierwszą na świecie terapię – nusinersen. Kolejnym krokiem milowym w walce z chorobą było uruchomienie badań przesiewowych noworodków w kierunku SMA, dzięki którym dzieci otrzymują leczenie, zanim wystąpią pierwsze objawy choroby. We wrześniu 2023 roku udostępnione zostały dwie kolejne terapie zarejestrowane w Europie, co mogło sugerować, że wachlarz możliwości terapeutycznych w Polsce został wyczerpany. Tymczasem Ministerstwo Zdrowia poszło o krok dalej – w kwietniu ubiegłego roku podjęto decyzję o kontynuacji leczenia kobiet z SMA w czasie ciąży pierwszym zarejestrowanym terapeutykiem.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.