Newsy

Holograficzne znaczniki zagwarantują oryginalność każdego produktu. Pomogą także w walce z podróbkami testów i paszportów covidowych

2021-07-22  |  06:00

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju szacuje, że wartość międzynarodowego handlu podrabianymi i pirackimi produktami przekracza 500 mld dol. Podrabiane komponenty i części stwarzają zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa, które mają wpływ na wiele branż. Start-up z Austrii stworzył niepowtarzalną etykietę z zaszyfrowanym numerem identyfikacyjnym i losowym hologramem, które są jak odcisk palca dla każdego produktu. W ten sposób zabezpieczane mają być m.in. testy i paszporty covidowe, a docelowo sprawdzić będzie można każdy produkt.

– Tworzymy unikatowy holograficzny znacznik, którego sami nie możemy powielić. Zabezpieczenie jest połączone z kodem datametrycznym, z etykietą i unikatowym numerem. Możemy sprawdzić za pomocą aplikacji mobilnej w systemie, czy dany produkt z danym numerem jest autentyczny. Mamy również system geolokalizacji, dzięki któremu możemy wykrywać fałszywe produkty – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Consuelo Naranjo, dyrektor ds. marketingu w Authentic Vision.

Austriacki start-up opracował innowacyjne rozwiązanie, które może stanowić odpowiedź na handel podrabianymi i pirackimi produktami. Opatentowany znacznik Holographic Fingerprint, aplikacja do uwierzytelniania mobilnego i funkcje analityczne w czasie rzeczywistym chronią przed fałszowaniem oraz ostrzegają właścicieli marek i produktów przed potencjalnymi oszustwami. Technologie przeciwdziałania podrabianiu i uwierzytelniania pomagają minimalizować utracone przychody i znacząco zmniejszają ryzyko podróbek.

– Holograficzne oznakowanie działa w taki sposób, że w systemie znakowania nadawane są losowe oznaczenia, które zestawiamy z kodami datametrycznymi. W ten sposób tworzymy zabezpieczenie dla każdej etykiety. Oprócz tego drukujemy etykiety, które można umieszczać na produktach, a także mogą one być wbudowane w produkt – tłumaczy Consuelo Naranjo.

Do uwierzytelniania często stosuje się drukowane kody 2D, takie jak numery seryjne, kody QR, kody Data Matrix. Ich główną zaletą jest łatwość obsługi – skanowane przez smartfony lub czytniki kodów kreskowych, są wykorzystywane w szerokim zakresie aplikacji. Mają jedną poważną wadę – są łatwe do skopiowania. Kody można łatwo sfałszować, można je również zaprojektować w taki sposób, aby konsument mylnie czuł się bezpieczny.

Unikalne znaczniki bezpieczeństwa Holographic Fingerprint różnią się całkowicie od standardowych hologramów i zapewniają uwierzytelnione bezpieczeństwo w połączeniu z kodami QR. Firma wykorzystuje technologię, która podobnie jak identyfikacja biometryczna może sprostać najbardziej restrykcyjnym wymogom bezpieczeństwa. Proces uwierzytelniania za pośrednictwem aplikacji CheckIfReal jest całkowicie zautomatyzowany, opiera się na opatentowanej technologii przetwarzania obrazu i algorytmach uczenia maszynowego, aby uniknąć typowych pułapek ludzkiej percepcji.

– Można sprawdzić każdy produkt na rynku – zarówno w formie fizycznej, jak i cyfrowej. Jesteśmy w stanie chronić konsumentów i pomóc im zyskać pewność, że mają do czynienia z autentycznym produktem dobrej jakości, oraz chronić reputację wielu marek na świecie działających w sektorze motoryzacyjnym, farmaceutycznym, kosmetycznym, w branży modowej czy naftowej. Obecnie obsługujemy np. Comscore w USA i na świecie, a ponadto firmę Biogen, która oferuje suplementy. Poszerzamy naszą działalność także o sektor bankowy – wymienia dyrektor ds. marketingu Authentic Vision.

Wiodące firmy technologiczne łączą siły, aby zająć się podróbkami, fałszerstwami i szarą strefą. Authentic Vision jest jedną z pierwszych firm, które dołączyły do ​​platformy OriginAll, aby wspierać organy rządowe w inicjatywach dotyczących bezpieczeństwa publicznego, zapewniających konsumentów o autentyczności zakupionych produktów. Zapotrzebowanie na to jest ogromne, zwłaszcza że handel podrobionymi i pirackimi towarami stale rośnie i według OECD jego wartość przekracza już 500 mld dol.

Jak przekonuje przedstawicielka Authentic Vision, rozwiązanie można stosować nie tylko przy zwykłych produktach, sprawdzi się również przy sprawdzaniu wiarygodności wyników testów czy paszportów covidowych.

– Chcemy również wprowadzić nasze rozwiązania w sektorze rządowym – na przykład pod kątem COVID-19. Sprawdzenie przez władzę, czy wyniki testów lub paszporty covidowe są prawdziwe, to największy problem z kodami QR – można je łatwo sfałszować. W przypadku naszego rozwiązania – sami nie jesteśmy w stanie go powielić. Chcemy zatem wdrożyć nasze rozwiązanie w zakresie szybkich testów oraz paszportów szczepionkowych – podkreśla Consuelo Naranjo.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.

Farmacja

Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie

W okulistyce odwracanie piramidy świadczeń to coraz silniejszy trend, który polega na zastępowaniu długich hospitalizacji zabiegami w trybie jednodniowym. Do tego potrzebna jest jednak odpowiednia infrastruktura i ciągły rozwój możliwości leczenia. Grupa LUX MED rozbudowuje szpital okulistyczny Mavit, by zwiększyć dostępność realizowanych z kontraktem NFZ operacji. Nowa powierzchnia to także możliwość lepszej organizacji pracy programu lekowego AMD i DME, czyli dwóch poważnych chorób plamki żółtej.

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.