Mówi: | Dariusz Werschner |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Polska Izba Systemów Bezzałogowych |
Drony mogłyby zrewolucjonizować transport medyczny w zakresie dostaw krwi czy narządów do przeszczepów. Konieczna jest jednak zmiana prawa
Wysyłka leków, szczepionek czy krwi, a nawet organów dzięki dronom stanie się dużo szybsza i pewniejsza. Jednym z najpoważniejszych problemów współczesnej transplantologii są przeszkody logistyczne w wysyłce narządów. Tymczasem od tego, jak długo potrwa ich droga od dawcy do biorcy zależy powodzenie operacji, a co za tym idzie życie pacjenta. Drony testowane są już dziś w ramach korytarzy humanitarnych UNICEF-u. Pierwszej udanej wysyłki narządu do przeszczepu dokonali natomiast Amerykanie. Polacy także pracują nad dronem do transportu medycznego.
– AirVein to projekt, w którym budujemy drona do transportu przesyłek medycznych. To dron cargo, który może unieść więcej, niż zwykły dron z kamerą. Poza tym ma on moduł, który jest monitorowany oraz stabilizowany termicznie. Dzięki temu cały czas wiemy, jaka jest sytuacja wewnątrz przesyłki. Cały system jest budowany tak, aby był dostosowany do transportów medycznych – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Dariusz Werschner, prezes Polskiej Izby Systemów Bezzałogowych.
Transport medyczny jest jednym z najważniejszych zastosowań, do jakich użyte mogą być drony. To szczególnie istotne w krajach, w których dostęp do służby zdrowia jest znacznie utrudniony. Testowane są one m.in. w Republice Malawi, w ramach Korytarza Humanitarnego UNICEF w Kasungu. Dzięki nim transport lekarstw i szczepionek z lotniska w Kasungu do oddalonego o 55 km ośrodka zdrowia w Lifupa trwa nie półtorej godziny, a zaledwie 20 minut.
Zastosowanie drona do transportu organów przetestowali lekarze z Centrum Medycznego Uniwersytetu w Maryland w USA. Dokonano tam udanego transportu nerki do przeszczepu. Lot do zespołu transplantacyjnego w szpitalu w Baltimore trwał około 5 minut.
– Nasz projekt zaczęliśmy od potrzeby wykorzystania drona do transportu krwi. Już teraz jesteśmy w dialogu z Instytutem Kardiologii, który realnie jest zainteresowany transportem w przyszłości organów do przeszczepów za pomocą bezzałogowych statków powietrznych – zapowiada Dariusz Werschner.
Transport jest jednym z najważniejszych i najbardziej złożonych etapów w procesie przeszczepiania narządów. Zazwyczaj organy dawcy są dostarczane przez loty czarterowe lub komercyjne. Czasami jednak występują opóźnienia w ruchu lotniczym lub błędy logistyczne. W rezultacie nie dochodzi do przeszczepu. Według danych United Network for Organ Sharing, około 1,5 proc. wysyłanych w ten sposób narządów nie dotarło do biorcy, a w przypadku 4 proc. opóźnienia w transporcie wyniosły ponad dwie godziny.
Problemem w zastosowaniu dronów w transporcie medycznym wciąż są bariery wynikające z przepisów prawa.
– Transport biologicznych materiałów, w szczególności krwi lub próbek niesie za sobą bardzo dużą potrzebę zmiany legislacyjnej, czy też zmiany mentalnej, jeśli chodzi o odbiorców takiego systemu. Mówimy tu o szpitalach, o regionalnych centrach krwiodawstwa. Myślę, że zanim taki system będzie wdrożony w polskiej służbie zdrowia, dużo wcześniej sprawdzi się np. w akcjach humanitarnych, albo dostarczy paczki na jakieś wysunięte przyczółki, choćby nawet w odludnych terenach. Wtedy polska służba zdrowia czy też służby zdrowia z innych krajów dużo bardziej przychylnym okiem popatrzą na nowość technologiczną, jaką są drony cargo – przewiduje ekspert.
Według analityków z ResearchAndMarkets wartość światowego rynku logistyki i transportu z użyciem dronów wyniosła w 2018 roku 24,6 mln dol. W najbliższych latach rynek ten zanotuje tempo wzrostu na poziomie 60,6 proc. rocznie. Przewidywana wycena na 2027 rok to ponad 1,6 mld dol.
Czytaj także
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-05-28: Innowacyjne leki zmieniają oblicze rzadkich chorób neurologicznych uznawanych dotychczas za nieuleczalne. Tak jest w przypadku rdzeniowego zaniku mięśni
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Polskie kredyty hipoteczne wciąż jednymi z najdroższych w Europie. Zdaniem członka RPP odgórne ograniczanie marż banków się nie sprawdzi
Hipoteki w Polsce, co podkreśla też wielu polityków, należą do najdroższych w Europie. To nie tylko kwestia wysokości stóp procentowych, ale też marży banku. Zdaniem członka RPP prof. Ireneusza Dąbrowskiego jest tylko możliwość wpływania na ten pierwszy czynnik, bo regulacyjne ograniczenie wysokości marży byłoby trudne do wdrożenia.
Ochrona środowiska
Budowa morskich farm wiatrowych w Polsce szansą na kilkadziesiąt tysięcy nowych miejsc pracy. Wciąż brakuje jednak wykwalifikowanych pracowników

W Krajowym Planie w dziedzinie Energii i Klimatu rząd przewiduje zainstalowanie do 2030 roku około 5,9 GW w morskich farmach wiatrowych i kolejnych 12 GW w ciągu następnej dekady. Offshore ma być istotnym filarem dekarbonizacji krajowej gospodarki. Realizowane przez polskie spółki wraz z partnerami zagranicznymi projekty tzw. fazy I nabierają tempa i wkraczają w etap budowy infrastruktury na lądzie. Wśród wyzwań, które czekają wykonawców, jest m.in. brak pracowników z branży offshore. Pomocne może być ściąganie do kraju Polaków, którzy pracują na zagranicznych projektach morskich.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.