Mówi: | Dariusz Werschner |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Polska Izba Systemów Bezzałogowych |
Drony mogłyby zrewolucjonizować transport medyczny w zakresie dostaw krwi czy narządów do przeszczepów. Konieczna jest jednak zmiana prawa
Wysyłka leków, szczepionek czy krwi, a nawet organów dzięki dronom stanie się dużo szybsza i pewniejsza. Jednym z najpoważniejszych problemów współczesnej transplantologii są przeszkody logistyczne w wysyłce narządów. Tymczasem od tego, jak długo potrwa ich droga od dawcy do biorcy zależy powodzenie operacji, a co za tym idzie życie pacjenta. Drony testowane są już dziś w ramach korytarzy humanitarnych UNICEF-u. Pierwszej udanej wysyłki narządu do przeszczepu dokonali natomiast Amerykanie. Polacy także pracują nad dronem do transportu medycznego.
– AirVein to projekt, w którym budujemy drona do transportu przesyłek medycznych. To dron cargo, który może unieść więcej, niż zwykły dron z kamerą. Poza tym ma on moduł, który jest monitorowany oraz stabilizowany termicznie. Dzięki temu cały czas wiemy, jaka jest sytuacja wewnątrz przesyłki. Cały system jest budowany tak, aby był dostosowany do transportów medycznych – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Dariusz Werschner, prezes Polskiej Izby Systemów Bezzałogowych.
Transport medyczny jest jednym z najważniejszych zastosowań, do jakich użyte mogą być drony. To szczególnie istotne w krajach, w których dostęp do służby zdrowia jest znacznie utrudniony. Testowane są one m.in. w Republice Malawi, w ramach Korytarza Humanitarnego UNICEF w Kasungu. Dzięki nim transport lekarstw i szczepionek z lotniska w Kasungu do oddalonego o 55 km ośrodka zdrowia w Lifupa trwa nie półtorej godziny, a zaledwie 20 minut.
Zastosowanie drona do transportu organów przetestowali lekarze z Centrum Medycznego Uniwersytetu w Maryland w USA. Dokonano tam udanego transportu nerki do przeszczepu. Lot do zespołu transplantacyjnego w szpitalu w Baltimore trwał około 5 minut.
– Nasz projekt zaczęliśmy od potrzeby wykorzystania drona do transportu krwi. Już teraz jesteśmy w dialogu z Instytutem Kardiologii, który realnie jest zainteresowany transportem w przyszłości organów do przeszczepów za pomocą bezzałogowych statków powietrznych – zapowiada Dariusz Werschner.
Transport jest jednym z najważniejszych i najbardziej złożonych etapów w procesie przeszczepiania narządów. Zazwyczaj organy dawcy są dostarczane przez loty czarterowe lub komercyjne. Czasami jednak występują opóźnienia w ruchu lotniczym lub błędy logistyczne. W rezultacie nie dochodzi do przeszczepu. Według danych United Network for Organ Sharing, około 1,5 proc. wysyłanych w ten sposób narządów nie dotarło do biorcy, a w przypadku 4 proc. opóźnienia w transporcie wyniosły ponad dwie godziny.
Problemem w zastosowaniu dronów w transporcie medycznym wciąż są bariery wynikające z przepisów prawa.
– Transport biologicznych materiałów, w szczególności krwi lub próbek niesie za sobą bardzo dużą potrzebę zmiany legislacyjnej, czy też zmiany mentalnej, jeśli chodzi o odbiorców takiego systemu. Mówimy tu o szpitalach, o regionalnych centrach krwiodawstwa. Myślę, że zanim taki system będzie wdrożony w polskiej służbie zdrowia, dużo wcześniej sprawdzi się np. w akcjach humanitarnych, albo dostarczy paczki na jakieś wysunięte przyczółki, choćby nawet w odludnych terenach. Wtedy polska służba zdrowia czy też służby zdrowia z innych krajów dużo bardziej przychylnym okiem popatrzą na nowość technologiczną, jaką są drony cargo – przewiduje ekspert.
Według analityków z ResearchAndMarkets wartość światowego rynku logistyki i transportu z użyciem dronów wyniosła w 2018 roku 24,6 mln dol. W najbliższych latach rynek ten zanotuje tempo wzrostu na poziomie 60,6 proc. rocznie. Przewidywana wycena na 2027 rok to ponad 1,6 mld dol.
Czytaj także
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-03-13: Sterowany światłem rozrusznik pomoże pacjentom z niewydolnością serca. Urządzenie jest ultralekkie i biodegradowalne
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-01-26: Napięcia na Bliskim Wschodzie na razie bez większego wpływu na ceny ropy. Może o nich zdecydować sytuacja w Chinach
- 2024-01-22: Silne zakłócenia w transporcie międzynarodowym. Niedługo mogą odczuć je też europejscy konsumenci
- 2024-01-24: Branża transportu drogowego na zakręcie. Potrzebuje wsparcia dla rozwiązań bezemisyjnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.
Farmacja
Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych
Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.
Edukacja
Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.