Mówi: | Edyta Demby-Siwek |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Urząd Patentowy RP |
Coraz więcej polskich patentów związanych z ochroną przed koronawirusem. W Urzędzie Patentowym RP już ok. 100 zgłoszeń dotyczy COVID-19
Od rozpoczęcia pandemii liczba zgłoszeń wynalazków w Urzędzie Patentowym wzrosła o ponad 5 proc. – Obecnie ponad 100 jest bezpośrednio związanych z ochroną przed COVID-19 – mówi Edyta Demby-Siwek, prezes Urzędu Patentowego RP. W Polsce pojawiły się już np. urządzenia dezynfekujące, które samoistnie i pod ciśnieniem rozpylają mgiełkę, od razu pokrywającą całą powierzchnię dłoni. Powstały też bramy dezynfekujące oparte na działaniu światła UVC czy namiot barierowy.
– Od momentu, kiedy zaczęła się pandemia, liczba zgłoszeń wynalazków w Urzędzie Patentowym wzrosła o ponad 5 proc. Mam wrażenie, że nasi wynalazcy zeszli do garaży i zaczęli tworzyć prototypy wynalazków. Około 100 zgłoszeń jest bezpośrednio związanych z ochroną przed COVID-19. To nie są oczywiście szczepionki, ale wszystkie produkty, które mają nas uchronić przed zakażeniem – mówi agencji Newseria Innowacje Edyta Demby-Siwek.
W ciągu ostatniej dekady liczba polskich zgłoszeń patentowych składanych do Europejskiego Urzędu Patentowego (EPO) wzrosła o ponad połowę, z 205 w 2010 r. do 469 w 2019 roku. Ten wzrost może być jednak jeszcze większy, bo podczas pandemii nie brakuje polskich wynalazków, które mają pomóc chronić przed zakażeniem koronawirusem.
To np. namiot barierowy, opracowany przez naukowców Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, którego produkcja kosztuje zaledwie kilkaset złotych i skutecznie obniża ryzyko zakażenia. Z kolei student z Łodzi opracował urządzenie, które samoistnie i pod ciśnieniem rozpyla środek dezynfekujący na ręce, a mgiełka pokrywa natychmiast całe dłonie. Innym przykładem może być brama dezynfekująca, która wykorzystuje promieniowanie UVC, zabójcze dla wirusów.
– Zazwyczaj są to produkty do dezynfekcji, ubrania ochronne czy te związane z designem. Mamy zgłoszenia różnego rodzaju maseczek ochronnych o finezyjnych kształtach czy elementach graficznych. Również znaki towarowe i logo zawierają elementy nawiązujące do pandemii. Jest to koronaparty, koronaafterparty, koronababy, tak że nasi twórcy są bardzo kreatywni w czasach pandemii – wymienia prezes Urzędu Patentowego RP.
Polscy naukowcy opracowali już m.in. biomaseczki z filtrem roślinnym czy maseczki samoprzylepne. Powstały też takie, które zabijają koronawirusa. Także na świecie wynalazcy prześcigają się w tworzeniu produktów związanych z SARS-CoV-2. W Indonezji np. powstały maseczki z plastikowym, przezroczystym fragmentem na ustach, które umożliwiają komunikację podczas pandemii osobom głuchym, czytającym z ruchu warg.
W Singapurze dystansu społecznego między ludźmi pilnował wyprodukowany specjalnie do tego zadania inteligentny robot. Z kolei w jednym z hoteli w Japonii „Pepper”, czyli humanoidalny robot, pomaga osobom z łagodnymi objawami koronawirusa i skutecznie zastępuje personel.
Czytaj także
- 2025-01-21: Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-05: Saszetki nikotynowe dodane na finiszu prac do ustawy tytoniowej. Pracodawcy RP: to kontrowersyjna wrzutka legislacyjna
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-12-10: 95 proc. urządzeń do wapowania ma zniknąć z rynku. Tysiąc firm w Polsce będzie się musiało przebranżowić
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-10-07: Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów, w tym wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. W tym pierwszym przypadku ustawodawca chce opodatkować nie tylko samo urządzenie, ale także POD, czyli wkład do niego. Organizacje przedsiębiorców i plantatorów tytoniu ostrzegają, że to prowadziłoby do sytuacji, w której jeden produkt byłby opodatkowany dwu-, a nawet trzykrotnie, z negatywnymi skutkami dla obrotu gospodarczego w Polsce.
Problemy społeczne
Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.
Prawo
Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.