Newsy

CES 2020: Co roku 5 milionów osób przechodzi rehabilitację po udarze mózgu. Dzięki wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości terapia jest znacznie szybsza i przynosi lepsze efekty

2020-01-09  |  06:00

Udar co roku dotyka 15 milionów ludzi. Z tego 5 milionów umiera, a kolejne 5 milionów jest trwale niepełnosprawnych. W USA pół miliona osób każdego roku przechodzi żmudną rehabilitację. Dzięki nowym technologiom cały proces jest znacznie przyjemniejszy, przynosi też znacznie lepsze efekty niż podczas tradycyjnych zabiegów. Firma Neofect zaprezentowała podczas CES 2020 Neofect Smart Balance. Nowe urządzenie rehabilitacyjne wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość, aby pomóc pacjentom  wyzdrowieć po udarze i odzyskać pełną sprawność.

– Do tej pory pracowaliśmy nad urządzeniami skupiającymi się na górnych kończynach, jednak dzięki informacji zwrotnej od klientów przygotowaliśmy urządzenie do pracy nad kończynami dolnymi. Tak powstał Smart Balance, który wspomaga ponowną stabilizację i pracę nad równowagą. Wykorzystujemy taką samą koncepcję, korzystając z treści w formie gier. Wystarczy postawić stopy na podeście, aby urządzenie zaczęło rejestrować sposób chodzenia i postawę ciała, generując wizualny podgląd postępów rehabilitacji – mówi w rozmowie z agencją Newseria Innowacje podczas CES 2020 w Las Vegas Scott Kim, prezes Neofect .

Jeszcze do niedawna fizykoterapia opierała się na tradycyjnym sprzęcie i metodach, w których dużo zależało od terapeuty. Dzięki nowym technologiom fizykoterapia całkowicie się zmieniła, coraz szybciej rozwija się jej gamifikacja. Dzięki kontrolerom i czujnikom ćwiczenia stają się grą i rywalizacją z innymi pacjentami. Grywalizacja sprawdza się w niemal każdej dziedzinie – podczas szkoleń i różnych terapii – rewolucjonizuje też efekty fizykoterapii.

Firma medyczna Neofect podczas targów CES 2020 w Las Vegas zaprezentowała Neofect Smart Balance. To urządzenie rehabilitacyjne dolnej części ciała, które wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość, aby pomóc pacjentom wyzdrowieć po udarze. Oferuje 16 gier rehabilitacyjnych, które przywracają zdolność chodzenia i równowagi. Płytka elastyczna „Dance Dance Revolution” ocenia postawę i chód pacjenta, a następnie analizuje jego ruchy. Specjalne kierownice zapewniają dodatkową stabilność. Jednocześnie w miarę postępów pacjentów płytka zwiększa szybkość ruchu.

– Drugim produktem wprowadzonym w tym roku jest Neofect Connect, który służy do telerehabilitacji. Pozwala on na połączenie pomiędzy lekarzami i pacjentami, co odpowiada na kolejny problem, który odkryliśmy w Ameryce, jakim jest utrata motywacji. Osoby po udarze potrzebują impulsu, który podtrzyma ich motywację, a tu nieoceniona może okazać się pomoc lekarza czy terapeuty – przekonuje Scott Kim.

Aplikacja Neofect Connect została zaprojektowana, aby wspierać osoby po udarze mózgu w dochodzeniu do zdrowia w domu. Zaleca ćwiczenia i materiały edukacyjne na podstawie zdolności pacjenta, a poprzez cyfrowy program telezdrowia fizjoterapeuci mogą łączyć się z użytkownikami za pośrednictwem aplikacji i zdalnie prowadzić rehabilitację.

– Największą trudnością po udarze mózgu jest to, że ludzie szybko się nudzą, a w takiej sytuacji najważniejsze są wielokrotne powtórzenia. Ponieważ nie jest to uraz ortopedyczny, tylko uszkodzenie mózgu, niezbędne jest podjęcie żmudnej pracy nad przywróceniem jego funkcji, a to wymaga powtórzeń. W rezultacie wiele osób woli spędzać czas na kanapie przed telewizorem – ocenia ekspert.

Z tego powodu Neofect od lat opracowuje urządzenia do terapii dla osób po urazach neurologicznych. W ciągu ostatniej dekady na rynku pojawiły się np. rękawice Neofect Smart i Neofect Smart Board do rehabilitacji dłoni i ramion. W 2018 roku na targach CES firma zaprezentowała z kolei Neofect NeoMano, czyli robotyczną rękawicę dla osób z paraliżem, aby pomóc im poruszać rękami i chwytać przedmioty.

– W USA  żyją 2–3 miliony chorych po udarze, który od zawsze stanowił jedną z głównych przyczyn śmierci. Trzeba podjąć działania, by to zmienić. Ludzie unikają rehabilitacji z różnych powodów – odległości, ubezpieczenia czy trudności społeczno-ekonomicznych. Ludzie spędzają więcej czasu w domu przed telewizorem niż na ćwiczeniach, dlatego uznaliśmy, że danie im okazji do wygodnej rehabilitacji bez wychodzenia z domu może być bardzo cenne – tłumaczy Scott Kim.

Według Światowej Organizacji Zdrowia co roku udar dotyka 15 milionów ludzi na świecie. Co trzecia z tego powodu umiera, a kolejne 5 milionów jest trwale niepełnosprawnych. W USA, jak podaje Centers for Disease Control and Prevention, co 40 sekund ktoś przechodzi udar mózgu. Rehabilitację co roku przechodzi pół miliona pacjentów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Farmacja

Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

Edukacja

Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]

Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.