Apple do 2030 roku osiągnie neutralność klimatyczną. Największe firmy na świecie chcą pomagać innym w dekarbonizacji procesów produkcji [DEPESZA]
Stawianie na materiały niskoemisyjne i innowacje w recyklingu elektroniki ma pomóc Apple w osiągnięciu neutralności węglowej do 2030 roku. Już dziś z wszystkich nowych urządzeń od amerykańskiego giganta można odzyskać surowce do przetworzenia. W recyklingu modułów elektronicznych ma pomóc stworzony przez firmę robot Dave. Tymczasem inne globalne przedsiębiorstwa zawiązały współpracę, dzięki której wskażą mniejszym firmom drogę do neutralności klimatycznej.
– Firmy mają ogromną szansę pomóc w budowaniu bardziej zrównoważonej przyszłości, która zrodziła się z naszej wspólnej troski o naszą planetę. Działania w dziedzinie klimatu mogą stanowić podstawę nowej ery potencjału innowacyjnego, tworzenia miejsc pracy i trwałego wzrostu gospodarczego. Dzięki naszemu zaangażowaniu w neutralność węglową mamy nadzieję, że będziemy katalizatorem, który spowoduje znacznie większą zmianę – podkreśla Tim Cook, dyrektor generalny Apple.
Pełną neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw i produktach Apple planuje osiągnąć do 2030 roku. Informatyczny gigant zapowiada, że będzie zwiększać wykorzystanie w swoich produktach materiałów niskoemisyjnych i pochodzących z recyklingu, a także wprowadzać innowacje w zakresie recyklingu produktów i projektować je tak, aby były jak najbardziej energooszczędne.
– Innowacje, które napędzają naszą ekologiczną podróż, są dobre nie tylko dla planety – pomogły nam uczynić nasze produkty bardziej energooszczędnymi i wprowadzić nowe źródła czystej energii na całym świecie – wskazuje Tim Cook.
Wszystkie urządzenia od Apple, które zostały wprowadzone na rynek w zeszłym roku, są wykonane z materiałów, które można poddawać recyklingowi. Niezbędny do tego procesu staje się Dave – zaprezentowany niedawno przez informatycznego giganta robot stworzony do tego, by odzyskiwał surowce takie jak np. wolfram z modułów Taptic Engine demontowanych z iPhone’ów. Jednocześnie korporacja otworzyła specjalistyczne laboratorium odzyskiwania materiałów w Austin w Teksasie. Wraz z Carnegie Mellon University pracuje ono nad rozwiązaniami udoskonalającymi recykling elektroniki. Dzięki innowacjom w procesie projektowania i produkcji Apple zmniejszył swój ślad węglowy w 2019 roku o 4,3 mld ton.
W walkę ze zmianami klimatycznymi włącza się coraz więcej światowych firm. Na początku roku Amazon zapowiedział, że zainwestuje w ten proces 10 mld dol. Z kolei Microsoft, wraz z takimi przedsiębiorstwami jak Unilever, Starbucks czy Nike, nawiązał współpracę mającą na celu pomoc innym firmom w osiągnięciu do 2050 roku neutralności węglowej. Microsoft zapowiada, że do 2030 roku nie tylko będzie neutralny klimatycznie, ale wręcz osiągnie ujemną emisję CO2.
– Mamy pokoleniową szansę, aby pomóc w budowaniu bardziej ekologicznej i sprawiedliwszej gospodarki, w której rozwijamy zupełnie nowe gałęzie przemysłu, dążąc do tego, aby przyszłe pokolenie miało planetę, którą warto nazwać domem – twierdzi Lisa Jackson, wiceprezes Apple ds. środowiska, polityki i inicjatyw społecznych
Długofalowa strategia energetyczna Unii Europejskiej zakłada osiągnięcie do 2050 roku neutralności klimatycznej w zakresie emisji gazów cieplarnianych.
Czytaj także
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-04-07: Młode pokolenie szczególnie narażone na choroby cywilizacyjne. Unijni ministrowie zdrowia chcą przemodelować kwestie profilaktyki
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
- 2025-03-25: Polityka powrotów nielegalnych imigrantów do ich krajów pochodzenia jest nieskuteczna. Trwają prace nad zmianami w prawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Transport
Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.
Edukacja
Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.