Newsy

Zbliża się era superszybkich, naddźwiękowych odrzutowców pasażerskich. Z Londynu do Nowego Jorku polecą w 3,5 godziny [DEPESZA]

2020-10-09  |  06:00
Wszystkie newsy
Źródło: NASA / Google Maps

Już wkrótce pierwsi komercyjni pasażerowie mogą podróżować z naddźwiękową prędkością. Zbudowany właśnie odrzutowiec poleci po raz pierwszy w 2021 roku i przejdzie przez program testów. – XB-1 to ważny kamień milowy w rozwoju naszego komercyjnego samolotu pasażerskiego Overture, wprowadzający zrównoważone loty naddźwiękowe do głównego nurtu – mówi Blake Scholl, założyciel i dyrektor generalny Boom. Odrzutowiec Overture ma mieć maksymalną prędkość 2700 km/h, dzięki czemu będzie w stanie przelecieć z Londynu do Nowego Jorku w zaledwie 3,5 godziny.

Superszybkie, naddźwiękowe odrzutowce pasażerskie to przyszłość lotnictwa. Pozwolą kilkukrotnie skrócić czas podróży pomiędzy światowymi metropoliami. Wszystko wskazuje na to, że era naddźwiękowych odrzutowców pojawi się wcześniej, niż można byłoby się spodziewać. Ponad 50 lat po tym, jak pierwszy na świecie naddźwiękowy samolot pasażerski odbył swój dziewiczy lot, start-up Boom zademonstrował XB-1, pierwszy niezależnie opracowany samolot naddźwiękowy. XB-1 to w pełni funkcjonalny prototyp samolotu, który pomoże firmie przetestować możliwości lotu. Dzięki temu naddźwiękowy samolot pasażerski Overture może wkrótce stać się rzeczywistością.

– Boom wciąż czyni postępy w realizacji naszej misji założycielskiej – dzięki czemu świat będzie znacznie bardziej dostępny – podkreśla Blake Scholl, założyciel i dyrektor generalny Boom. – XB-1 to ważny kamień milowy w rozwoju naszego komercyjnego samolotu pasażerskiego Overture, wprowadzający zrównoważone loty naddźwiękowe do głównego nurtu i przyspieszający kontakty między ludźmi. 

XB-1 to pomniejszona wersja tego, czym będzie Overture, bez kabiny pasażerskiej, z kokpitem dla pilotów testowych. Ma 71 stóp długości, a jego napęd zapewniają trzy wyprodukowane przez GE silniki J85-15. Rama XB-1 jest wykonana z kompozytu węglowego, dzięki czemu odrzutowiec jest lekki, a jednocześnie może wytrzymywać wysokie temperatury generowane podczas lotu z prędkością ponaddźwiękową.

Firma Boom, po zakończeniu obecnie trwających testów naziemnych, planuje przetestować XB-1 w porcie lotniczym i kosmicznym w Kalifornii. W tym samym czasie chce sfinalizować system napędowy Overture i przeprowadzić testy w tunelu aerodynamicznym, aby zweryfikować projekt samolotu. Docelowo Overture będzie latał z prędkością nawet 2700 km/h. Dzięki temu podróż z Nowego Jorku do Londynu zamiast 6–7 godzin zajmie nieco ponad 3 godziny. Overture ma być gotowy w 2025 roku.

– Loty naddźwiękowe zbliżają ludzi, czy to w pracy, w rodzinie, czy w ramach globalnej dyplomacji – wymienia Blake Scholl. – Skracając czas podróży, umożliwiamy dyplomatom i przywódcom wykonawczym częstsze kontakty osobiste, stawianie czoła wyzwaniom i łagodzenie potencjalnych kryzysów w formie face to face.

Ostatni lot ponaddźwiękowego samolotu pasażerskiego Concorde odbył się 26 listopada 2003 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.