Newsy

Coraz lepsza jakość powietrza w Europie. Na rynku pojawiają się innowacyjne rozwiązania pomagające w walce ze smogiem [DEPESZA]

2020-11-24  |  06:00
Wszystkie newsy

Poprawia się jakość powietrza w Europie. Spada też liczba zgonów spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza – wynika  z danych Europejskiej Agencji Środowiska (EEA). Z powodu zanieczyszczenia pyłem w 2018 roku zmarło ok. 417 tys. Europejczyków, o ponad 60 tys. mniej niż jeszcze w 2009 roku. Komisja Europejska opublikowała niedawno plan działania na rzecz strategii „zero zanieczyszczeń”. Nie brakuje też innowacyjnych rozwiązań opracowywanych przez start-upy, które mają pomóc w walce ze smogiem.

Najnowsze sprawozdanie Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) „Jakość powietrza w Europie – 2020” wskazuje, że jakość powietrza na Starym Kontynencie  systematycznie się poprawia. Z powodu narażenia na drobny pył w 2018 roku zmarło przedwcześnie ok. 417 tys. osób – o ok. 60 tys. mniej niż jeszcze w 2009 roku. Zmniejsza się też liczba zgonów spowodowanych dwutlenkiem azotu (54 tys., co oznacza spadek o 54 proc. w ciągu dekady). W dużej mierze to efekt polityki w zakresie środowiska i klimatu w całej Europie. Dane z 2020 roku mogą być jeszcze lepsze – ze względu na pandemię koronawirusa i wprowadzony lockdown emisja niektórych zanieczyszczeń spadła o ok. 60 proc.

– Jakość powietrza poprawia się dzięki wdrażanej polityce w zakresie środowiska i klimatu. Nie możemy jednak ignorować negatywnych aspektów tej sytuacji – liczba przedwczesnych zgonów w Europie z powodu zanieczyszczenia powietrza jest nadal o wiele za wysoka – podkreśla Virginijus Sinkevičius, komisarz KE ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa.

Komisja Europejska opublikowała też plan działania UE na rzecz strategii „zero zanieczyszczeń”, części Europejskiego Zielonego Ładu. Zgodnie z założeniami programu Europa do 2050 roku ma być kontynentem neutralnym dla klimatu. Europejski Zielony Ład zawiera plan działań umożliwiających bardziej efektywne wykorzystanie zasobów dzięki przejściu na czystą gospodarkę o obiegu zamkniętym oraz przeciwdziałanie utracie różnorodności biologicznej i zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń. Ma to być możliwe dzięki m.in. zapewnieniu większej efektywności energetycznej budynków, wprowadzeniu ekologicznych form transportu czy wspieraniu innowacyjnych, proekologicznych rozwiązań.

– W Europejskim Zielonym Ładzie postawiliśmy sobie za cel ograniczenie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń do zera. Aby odnieść sukces i w pełni chronić zdrowie ludzi i środowisko, musimy jeszcze bardziej ograniczyć zanieczyszczenie powietrza i ściślej dostosować nasze normy jakości powietrza do zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia. Zostanie to uwzględnione w przyszłym planie działania – zapowiada Virginijus Sinkevičius.

W walkę ze smogiem i zanieczyszczeniem powietrza zaangażowało się wiele firm i start-upów. Na rynku jest już dostępna farba, która oczyszcza zanieczyszczone powietrze w procesie podobnym do fotosyntezy. Gdy farba jest wystawiona na działanie promieni słonecznych, otaczające powietrze jest natleniane w wyniku reakcji chemicznej. Pierwsze wyniki pokazują, że farba faktycznie działa – w Meksyku powstały trzy murale, które neutralizują równowartość zanieczyszczenia wytwarzanego przez około 60 tys. pojazdów rocznie. Naukowcy z Imperial College w Londynie współpracują z kolei ze start-upem Arborea nad BioSolar Leaf. To duże panele pokryte drobnymi roślinami, które usuwają dwutlenek węgla i uwalniają tlen w tempie odpowiadającym 100 drzewom z powierzchni pojedynczego drzewa.

W Londynie, Paryżu i Berlinie stanęły zaś pierwsze na świecie inteligentne biotechnologiczne filtry powietrza – drewniane ławy pokryte różnymi rodzajami mchu. Twórcy Green City Solutions twierdzą, że mech może wykonać pracę równoważną 275 drzewom. Z kolei holenderska firma opracowała Smog Free Tower, czyli wieżę oczyszczającą powietrze, która zasysa zanieczyszczenia i usuwa czyste powietrze. Wydobyte zanieczyszczenia są zamieniane w biżuterię. Pierwsza wieża została zainstalowana w Rotterdamie, a projektanci twierdzą, że może oczyścić 3,5 mln m3 powietrza dziennie.

– Z danych EEA wynika, że inwestowanie w lepszą jakość powietrza jest inwestycją na rzecz poprawy zdrowia i wydajności dla wszystkich Europejczyków. Strategie polityczne i działania, które są spójne z europejskimi ambicjami w zakresie zerowych emisji zanieczyszczeń, prowadzą do dłuższego i zdrowszego życia i bardziej odpornych społeczeństw – przekonuje dyrektor wykonawczy EEA, Hans Bruyninckx.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Prawo

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia

Dziesięciokrotny wzrost przychodów rynku sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki przewidują analitycy w ciągu najbliższych 10 lat. Wokół tematu narasta coraz więcej kontrowersji, związanych m.in. z uczeniem się algorytmów na już skomponowanych dziełach czy wykorzystywania głosów wokalistów do tworzenia coverów śpiewanych przez SI. Jednocześnie ponad jedna trzecia muzyków przyznaje już, że wspierali się w swojej pracy sztuczną inteligencją. Artyści oczekują jednak jasno wytyczonych ram regulacyjnych dla tego typu narzędzi. Przede wszystkim miałyby one dotyczyć zgód na wykorzystanie własności intelektualnej i wyraźnego oznaczania muzyki komponowanej przez SI.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Transport

Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie

Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok  temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej. 

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.