Newsy

Szwajcaria liderem innowacji na rzecz klimatu. To może być perspektywiczny obszar współpracy z polskimi firmami

2021-11-05  |  06:15
Mówi:Pablo Padrutt, szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej, Ambasada Szwajcarii w Polsce
Jürg Burri, ambasador Szwajcarii w Polsce
  • MP4
  • Szwajcaria jest postrzegana jako jeden z liderów innowacji, które mogą się przyczynić do transformacji energetycznej i osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej w 2050 roku. Takie technologie, opracowane przez szwajcarskie firmy i naukowców, można do 18 listopada br. zobaczyć na wystawie „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości” zorganizowanej w warszawskim centrum innowacji Venture Café Warsaw. – Czyste technologie to doskonałe pole do współpracy między Szwajcarią i Polską – podkreślają przedstawiciele Ambasady Szwajcarii, organizatora wystawy. W najbliższych miesiącach technologie te zostaną pokazane również w innych miastach Polski.

    – Wiele osób kojarzy Szwajcarię głównie z górami, serem, czekoladą i Heidi, ale jesteśmy też krajem zaawansowanych technologii. ONZ konsekwentnie stawia Szwajcarię na czele rankingu najbardziej innowacyjnych państw na świecie. Naszym zdaniem to właśnie innowacje są kluczem do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju ONZ i zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Dlatego intensywnie inwestujemy w czyste technologie. Widzimy też bezprecedensowy wzrost w tym sektorze, który zatrudnia już 5 proc. szwajcarskich pracowników, i ten odsetek szybko rośnie – mówi agencji Newseria Biznes Pablo Padrutt, szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej Ambasady Szwajcarii w Polsce.

    W tegorocznym Światowym Rankingu Innowacji, publikowanym przez Światową Organizację Własności Intelektualnej, jedną z 16 organizacji wyspecjalizowanych ONZ, Szwajcaria po raz kolejny znalazła się na pierwszym miejscu. Doceniono ją m.in. za szybki rozwój technologiczny i infrastrukturę. Polska uplasowała się w tym zestawieniu dopiero na 40. pozycji.

    – W Polsce jest ponad 200 szwajcarskich firm i większość z nich bardzo intensywnie wprowadza innowacje. Te firmy przynoszą Polsce dużo nowej wiedzy – prawie wszyscy ich pracownicy to Polacy i to z ich udziałem firmy rozwijają swoje koncepcje – mówi Jürg Burri, ambasador Szwajcarii w Polsce. – Uważamy, że poprzez pokazanie inicjatyw związanych z czystymi technologiami w kilkunastu polskich miastach możemy przybliżyć ten temat ludziom, którzy chcą wprowadzać innowacje i sprawiać, że w przyszłości planeta będzie czystsza i bezpieczniejsza.

    Innowacyjne technologie, opracowane przez szwajcarskich naukowców i przedsiębiorców w dziedzinach takich jak gospodarka wodna, rolnictwo, e-mobilność, recykling czy energetyka, są prezentowane na objazdowej wystawie „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości”. W najbliższych tygodniach można ją oglądać m.in. w warszawskim Venture Café Centrum Innowacji Cambridge przy ul. Chmielnej (do 18 listopada).

    – Na inaugurację wystawy wybraliśmy warszawskie Cambridge Innovation Center, ponieważ w tym miejscu przedsiębiorcy i ludzie innowacji spotykają się, żeby rozmawiać o przyszłości – mówi Pablo Padrutt. – Wystawę poświęconą czystym technologiom prezentujemy tu przez trzy tygodnie i jest ona ogólnodostępna – każdy może odwiedzić Venture Cafe nie tylko po to, żeby napić się kawy, ale także zapoznać się z 21 panelami wystawy. Można tu zdobyć wiedzę dotyczącą rozwiązań w zakresie czystych technologii i naszych lokalnych partnerów – szwajcarskich firm ABB i Franke.

    – W obszarze energetyki ABB dysponuje ogromnym portfolio, ich rozwiązania pozwalają na produkcję bardziej ekologicznych i efektywnych energetycznie silników i maszyn. Z kolei drugim naszym partnerem jest spółka Franke, która zajmuje się budownictwem. W jej działalności chodzi m.in. o ograniczanie energii emitowanej do powietrza na etapie powstawania budynków oraz ich ogrzewania zimą i chłodzenia latem – dodaje Jürg Burri.

    Wystawa „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości” jest też dostępna w auli Politechniki Warszawskiej. W sumie do końca 2022 roku będzie można obejrzeć ją w największych miastach Polski, w tym m.in. w Katowicach, Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu.

    Zaprezentujemy ją w 18 różnych lokalizacjach, w 10 różnych miastach Polski. przede wszystkim na uczelniach ekonomicznych i politechnikach, ale także w przestrzeniach dla start-upów, jak np. właśnie Cambridge Innovation Center w Warszawie. Oczywiście w każdym z tych miejsc liczymy na nawiązanie dialogu, zainspirowanie ludzi, poznanie polskich badaczy, start-upów i decydentów politycznych oraz możliwość porozmawiania z nimi na temat czystych technologii – mówi Pablo Padrutt.

    Tematyce cleantech i czystym technologiom, które mają na celu ochronę środowiska naturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem energetyki, elektryczności i zrównoważonego budownictwa, był także poświęcony szósty Polsko-Szwajcarski Dzień Innowacji, który odbył się na początku października. Wydarzenie zorganizowane przez Ambasadę Szwajcarii, która obchodzi 100-lecie swojego istnienia w Polsce, było okazją do wymiany doświadczeń między innowacyjnymi ekspertami, politykami, naukowcami i przedsiębiorcami z obu krajów.

    Czyste technologie to doskonałe pole do współpracy między Szwajcarią i Polską. Wiążą nas silne relacje gospodarcze, w Polsce działa 200 szwajcarskich firm, a obroty handlowe sięgają 5 mld franków szwajcarskich rocznie. Jesteśmy przekonani, że udział sektora cleantech w tej współpracy ekonomicznej będzie stale rósł. To bardzo ważne nie tylko dla klimatu, bioróżnorodności i zrównoważonego rozwoju, współpraca w dziedzinie czystych technologii to też szansa gospodarcza – mówi szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej Ambasady Szwajcarii w Polsce.

    – Nie możemy uratować świata tylko za pomocą technologii, ale będzie ona odgrywała ogromną rolę w dążeniu do lepszego, mniej zanieczyszczonego środowiska. Tu potrzebne jest większe zaangażowanie nas wszystkich, każdy musi odegrać jakąś rolę. Liczą się nie tylko inteligentne, czyste technologie, ale i polityka oraz mądra strategia – podkreśla ambasador Szwajcarii. 

    Inauguracja wystawy miała miejsce podczas Thursday Gathering, cyklicznego eventu, który co czwartek gromadzi społeczność innowatorów, przedstawicieli biznesu, nauki, inwestorów i start-upów. Organizatorem wydarzeń jest Fundacja Venture Café Warsaw wraz z partnerami.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.