Newsy

Rośnie popyt na kompetencje przyszłości. Ruszyła inicjatywa, która pomoże je rozwijać

2022-10-27  |  06:15
Mówi:Kamil Śliwowski, trener kompetencji cyfrowych i przyszłości
Małgorzata Kowalewska, kierowniczka Orange Digital Center
  • MP4
  • 43 proc. Polaków w wieku 1674 lata ma niski poziom podstawowych umiejętności cyfrowych – wynika z danych Eurostatu. Tymczasem stają się one niezbędne w życiu społecznym i zawodowym, a profile, w których są potrzebne, w I połowie br. pojawiły się już w 36 proc. ogłoszeń o pracę – wynika z raportu Pracuj.pl. Dodatkowo dla pełni rozwoju są niezbędne także kompetencje społeczne. W ich kształtowaniu ma pomóc nowa inicjatywa Fundacji Orange. Orange Digital Center powstało z myślą o osobach, które mają utrudniony dostęp do nowoczesnej edukacji. Trwają zapisy na profesjonalne, bezpłatne kursy programowania i warsztaty nowoczesnego rzemiosła.

    W kompetencjach przyszłości ważne miejsce zajmują kompetencje cyfrowe. Jak wskazuje raport Pracuj.pl, w I półroczu br. 36 proc. ofert pracy w tym serwisie dotyczyło specjalizacji ze szczególnym znaczeniem umiejętności technologicznych. Jednak – jak wyjaśniają eksperci – sprawne korzystanie z technologii to nie wszystko. Warto łączyć kompetencje cyfrowe ze społecznymi. Na przykład umiejętność programowania daje większe szanse w życiu zawodowym dopiero w połączeniu z umiejętnością współpracy, komunikacji, przedsiębiorczości – czyli z kompetencjami społecznymi. 

    – Kompetencje, które się nie zmieniają i są bardzo odporne na przyszłość, to umiejętność uczenia się, o której często mówimy, że nie pozyskujemy w szkole, chociaż tam się uczymy przez kilkanaście lat. Ta kompetencja daje nam pewną elastyczność tego, że możemy się uczyć nowych rzeczy, kiedy świat się zmieni. Ale potrzebujemy również tej drugiej części – jeżeli świat się zmienia i coraz bardziej zmienia się w sposób trudny do przewidzenia albo bardzo dramatyczny, to potrzebujemy uczyć się przygotowywać na przyszłość – mówi agencji Newseria Biznes Kamil Śliwowski, trener kompetencji cyfrowych.

    W kształtowaniu kompetencji przyszłości ma pomóc nowa inicjatywa edukacyjna, z którą startuje właśnie Fundacja Orange. Celem Orange Digital Center (ODC) jest wsparcie ludzi w rozwoju tak, by zwiększyć ich aktywność społeczną i zawodową.

    Fundacja Orange podkreśla, że kompetencje przyszłości to nie tylko umiejętności czysto techniczne związane ze sprawną obsługą sprzętów, aplikacji, technologii czy różnych cyfrowych narzędzi. To również odpowiedzialne podejście do technologii, krytyczne myślenie, a także taki poziom kompetencji społecznych, który pomoże ludziom w pełni korzystać z umiejętności czysto technicznych.

    Osoby chętne, aby się rozwijać, będą mogły bezpłatnie skorzystać z wielu zajęć, w tym m.in. profesjonalnych kursów programowania połączonych z doradztwem zawodowym i warsztatów nowoczesnego rzemiosła wykorzystującego m.in. drukarki 3D i frezarki CNC.

    – Orange Digital Center rozwija kompetencje przyszłości, żeby zwiększać szanse na lepsze życie. Skupia cały obszar edukacji pozaformalnej Fundacji Orange, czyli programy: Szkoła Kodowania, Pracownie Orange i FabLab powered by Orange. Chcemy kształtować w nich zarówno kompetencje cyfrowe, jak i społeczne – mówi Małgorzata Kowalewska z Fundacji Orange.

    Projekt skierowany jest głównie do osób w trudnej sytuacji i zagrożonych wykluczeniem. Tym bardziej że  co siódmy Polak w wieku 18–35 lat nie pracuje, nie uczy się i nie zdobywa kwalifikacji zawodowych. Ta grupa to tzw. NEETs (ang. „Not in Employment, Education nor Training”). Większość stanowią kobiety, głównie ze względu na zobowiązania macierzyńskie czy też opiekuńcze wobec rodzin.

    W tym tygodniu ruszył nabór zgłoszeń do Szkoły Kodowania Orange Digital Center. To bezpłatne, profesjonalne kursy programowania dla osób w wieku 18–35 lat, które znajdują się w trudnej sytuacji i dla których taka opcja rozwoju jest poza ich zasięgiem. Uczestnicy będą mieć możliwość nabycia nowych umiejętności w ramach dwóch technologii – Java i Python (a w kolejnej edycji także UX) oraz skorzystania z konsultacji merytorycznych, spotkań z ekspertami IT i networkingu. Fundacja Orange zapewni im też indywidualne doradztwo zawodowe, w tym badanie poziomu kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej, które pozwoli poznać swoje mocne strony i źródła motywacji czy poczucia satysfakcji.

    Warsztaty będą się odbywać stacjonarnie w Warszawie i po części online. Nabór zgłoszeń trwa do 15 listopada br., a liczba miejsc jest ograniczona. Partnerami są Pomorska Fundacja Inicjatyw Gospodarczych i Centrum Kreatywności Targowa. Zgłoszenia wysyłać można przez formularz na www.szkolakodowania.com.

    – Równolegle w ramach Orange Digital Center ruszyły też rekrutacje do dwóch projektów w warszawskim FabLabie. Do pierwszego zapraszamy młodzież od 16. do 25. roku życia, która myśli o tym, żeby postawić kroki zawodowe w branży kreatywnej i wytwórczej – mówi Małgorzata Kowalewska. – Trwa też nabór do szóstej edycji projektu Maker Woman. Zapraszamy do niego kobiety, które myślą o zmianie swojej ścieżki zawodowej. Formuła tego projektu jest na tyle elastyczna, że każda z uczestniczek będzie mogła sama wybrać formę szkoleniową i zadecydować, ile czasu jest w stanie poświęcić na swój rozwój.

    Maker Woman to projekt dla kobiet, które chcą zdobyć nowe umiejętności techniczne i cyfrowe  oraz umocnić swoją pozycję na rynku pracy. Obejmuje m.in. kursy  długoterminowe (np. projektowanie i drukowanie 3D), weekendowe (np. szycie i haft CNC,  elektronika) i jednodniowe (np. podstawy grafiki wektorowej, podstawy obsługi plotera  laserowego), a także spotkania sieciujące. Fundacja Orange oferuje w nim łącznie 600 miejsc, w tym także dla kobiet z Ukrainy przebywających w Polsce. 

    YouthLab to z kolei projekt skierowany do młodych osób (16–25 lat), który pozwala im poeksperymentować z nowymi technologiami albo postawić pierwsze kroki w branży kreatywnej i wytwórczej od podstaw. Obejmuje m.in. warsztaty z modelowania i druku 3D, projektowania grafiki wektorowej i obsługi maszyn CNC. Każda z tych ścieżek prowadzi uczestnika od podstaw do poziomu średnio zaawansowanego i kończy się stworzeniem osobistego, profesjonalnego portfolio, dokumentującego wykonane w FabLabie projekty. Zajęcia rozpoczną się w styczniu 2023 roku w warszawskim FabLab powered by Orange, przy wsparciu  edukatorów i edukatorek ze Stowarzyszenia Robisz.to.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.