Mówi: | Taisa Katrynets-Olko |
Funkcja: | malarka |
Taisa Katrynets-Olko: Teraz w Polsce jest mnóstwo ukraińskich kobiet z dziećmi. Muszą mieć ogromną siłę
Malarka zauważa, że nie istnieje jeden wzorzec kobiecości. Jest ona wielowymiarowa i dla każdego oznacza coś innego, co sprawia, że jest ogromną inspiracją dla artystów. Taisa Katrynets-Olko sama również dużo miejsca w swoich pracach poświęca właśnie kobietom – wyjątkowym, niepowtarzalnym i niezwykle wartościowym. Takich współczesnych bohaterek jest teraz bardzo wiele w Ukrainie, skąd pochodzi malarka. Na pokazywanie takiej siły, którą wykazują się Ukrainki, też jest miejsce w sztuce.
W Ukrainie kobiety udowadniają teraz, że mają w sobie ogromną siłę. Jedne pokazują swoją odwagę i zaangażowanie, bez wahania zakładają mundur i z bronią w ręku stawiają czoła groźnemu przeciwnikowi. Szacuje się, że kobiety stanowią ok. 20 proc. ukraińskiej armii. Inne z dnia na dzień stają się głową rodziny i muszą podejmować bardzo trudne decyzje – czy zostawić mężów albo dorosłych synów i uciekać w poszukiwaniu bezpiecznego schronienia, czy zostać i ich wspierać. W ostatnich dniach towarzyszą nam obrazki dziewczyn i kobiet, które rodzą w schronach, a z drugiej strony kobiet, które tracą swoje dzieci na wojnie. Życie każdej z nich to osobna opowieść.
– Teraz w Polsce jest mnóstwo ukraińskich kobiet z dziećmi. Widzimy, jaką muszą mieć ogromną siłę, żeby w obliczu wojny zostawić swoją rodzinę albo ją podzielić, zabrać małe dzieci, bo starsze muszą zostać na wojnie. Jest w nich niesamowita siła, że żyją, że modlą się i pokazują, że wszystko można zrobić, że wszystko będzie dobrze – mówi agencji Newseria Taisa Katrynets-Olko.
Te kobiety bez wątpienia zasługują na to, by ich wizerunki zostały uwiecznione przez artystów – malarzy, fotografów, pisarzy.
– Czy to, co się dzieje na wojnie, te cechy, siłę i charakter, możemy to przekazać w obrazach? Oczywiście, że możemy. Trzeba to zrobić, by podziwiać wszystkich ludzi. Jestem pod wielkim wrażeniem tego, jak Polska wspiera teraz te wszystkie dzieci i kobiety, jak bardzo dużo serca jest wokół nas. Możemy to wszystko pokazywać na wszystkie sposoby – mówi Taisa Katrynets-Olko.
Malarka pochodzi z Ukrainy, jednak to Polska stała się jej domem. W Warszawie mieszka, pracuje i tworzy już od 16 lat. Jest autorką syntetycznych kompozycji graniczących z abstrakcją. Za pomocą kilku linii, portretując osoby ze swojego bliskiego otoczenia, tworzy jedynie zarysy postaci, oddając w tej prostej formie ich cechy i emocje. Sama wiele miejsca poświęca kobietom i kobiecości.
– Mamy teraz dużo kobiecości na Instagramie. To jest taki portal obrazkowy, który tak naprawdę nie potrzebuje porozumiewania się, wystarczy, że spojrzymy na obrazek. Ale to piękno trochę odbiega od rzeczywistości. Mnie natomiast bardziej się podobają kobiety, jak są prawdziwe, naturalne, nieumalowane, „nieufiltrowane”. Ja je właśnie takie maluję. W sztuce warto pokazywać kobiecość, bo kobiety są piękne, wyjątkowe, a każda z nich jest inna, a te, które są matkami, dają nowe życie – mówi artystka.
Kobiece obrazy Taisy mogli oglądać uczestnicy ostatniego Thursday Gathering. To cykliczna impreza organizowana przez Fundację Venture Café Warsaw odbywająca się w każdy czwartek o 17:00 w warszawskim Kampusie Innowacji w Varso na ulicy Chmielnej.
– Przyciągnęła mnie do tego miejsca przede wszystkim fajna energia, to, że ludzie mogą się tutaj spotykać, pracować, mogą korzystać z tej przestrzeni. To był pomysł mojej wieloletniej przyjaciółki, która mnie namówiła na to, żeby te obrazy tutaj pokazać, żeby ludzie mogli sobie pracować i patrzeć na sztukę. Musimy pracować dalej, bo jeżeli będziemy myśleli wyłącznie o wojnie, nie będziemy mogli się skupić, będziemy się denerwować, panikować, a to do niczego dobrego nie doprowadzi – mówi Taisa Katrynets-Olko.
Czytaj także
- 2024-04-09: Polska w czołówce krajów UE pod względem odsetka kobiet badaczek. Ich udział spada jednak na wyższych szczeblach kariery naukowej
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-13: Katastrofa humanitarna w Strefie Gazy. Ponad pół miliona ludzi zagrożonych klęską głodu
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-07: Polki należą do najbardziej przedsiębiorczych kobiet w UE. Jednak wciąż jest ich zbyt mało w zarządach i radach nadzorczych firm
- 2024-03-28: Poparcie Europejczyków dla Ukrainy pozostaje silne. Bardziej kontrowersyjna jest kwestia jej wejścia do NATO
- 2024-03-15: Powrót Trumpa do władzy może oznaczać kłopoty dla wszelkich sojuszy USA. Winne jest jego transakcyjne myślenie
- 2024-03-06: Enej: Współczesne kobiety muszą się mierzyć z nierównością w płacach i dostępie do stanowisk. Często stają przed trudnymi wyborami
- 2024-03-07: Michel Moran: Dzień Kobiet to nie jest pamiątka z PRL-u, to jest międzynarodowe święto. Szacunek należy się każdej kobiecie, nie tylko żonie czy mamie
- 2024-02-28: Kolejne rozmowy ministerstwa z Ukrainą i protestującymi rolnikami. Wiceprezes PUIG: W dyskusji o granicy i Ukrainie przeważają emocje, a nikt nie patrzy na twarde dane
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Artur Barciś: Często sąsiedzi nic o sobie nie wiedzą. Mój spektakl „Barabuum!” prowokuje do tego, żeby się poznać i podzielić swoimi skrytymi pragnieniami
– „Barabuum!” to dramat psychologiczny, farsa i komedia romantyczna w jednym – tak o swoim najnowszym spektaklu mówi reżyser. Artur Barciś zabiera widzów w emocjonalną i zwariowaną podróż przez małżeńskie życie dwóch par. Ich z pozoru normalne relacje zostają zaburzone podczas pewnego wieczoru w nowoczesnym mieszkaniu. Nieoczekiwane odkrycie zmienia sąsiedzkie i małżeńskie stosunki w arenę emocji, konfrontacji i głęboko skrywanych uczuć. Twórcy mają nadzieję, że ta sztuka pozwoli widzom spojrzeć z zupełnie nowej perspektywy nie tylko na życie bohaterów, ale i na swoje własne.
Muzyka
Luna: Trochę podupadłam na zdrowiu i mój głos nie działa tak, jak bym chciała. Czuję się bezradna i bezsilna
Przed wyjazdem na Konkurs Eurowizji reprezentantka Polski nie ukrywa, że boryka się z problemami zdrowotnymi, a bezradność i zwątpienie mieszają się z nadzieją i chęcią pokonania swoich słabości. By jak najlepiej zadbać o swoje struny głosowe, na jakiś czas zrezygnowała z koncertów. Teraz robi wszystko, by jej głos wrócił do formy i by mogła godnie się zaprezentować na scenie w Malmö.
Farmacja
Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych
Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.