Newsy

Nowe technologie mogą wspierać influencerów w jeszcze mocniejszym oddziaływaniu na rynek reklamy

2019-02-26  |  06:00

Media społecznościowe zmieniają oblicze reklam. Marketerzy są w stanie skutecznie analizować dane z przeszłości i przewidywać sukces przyszłych kampanii marketingowych opartych na influencerach. Sprzyjają im nowe technologie. Technologia analizuje trafność kontekstualną, dzięki czemu marki mogą identyfikować odbiorców, ich profil i osobowość na poziomie social mediów. Z kolei sztuczna inteligencja może analizować miliardy danych i pomóc skutecznie budować kampanie reklamowe. Przeniesieniu reklamy do mediów społecznościowych sprzyjają też możliwości, jakie mają influencerzy. W ciągu kilku minut są w stanie stworzyć profesjonalne filmy wideo.

– Influncerzy to osoby, które urodziły się z telefonem w ręku, są więc głęboko zakorzenione w świecie technologii, możliwości kryjących się w poszczególnych kanałach social mediowych, czy to Instagram, czy Tik Tok, czy Snapchat, czy YouTube. Korzystanie z tych nowinek technologicznych jest dla nich zupełnie naturalne, a wręcz to oni są osobami, które są w stanie spopularyzować pewne rozwiązania – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Konrad Traczyk, prezes zarządu Hash.fm.

Influencerzy gwarantują coraz większe zyski dla firm reklamowych. Dlatego w wielu branżach to właśnie media społecznościowe znajdują się w centrum komunikacji i sprzedaży. Osoby odnoszące największe sukcesy w mediach społecznościowych mają miliony subskrybentów, to zaś sprawia, że są spełnieniem marzeń dla reklamodawców. Szacuje się, że na świecie codziennie z mediów społecznościowych korzysta niemal trzy miliardy osób. To wszystko potencjalni klienci. Agencja marketingowa Mediakix szacuje, że w 2018 roku tylko na Instagramie reklamodawcy mogli wydać ponad 1,6 mld dol. na reklamę z wykorzystaniem influencerów.

Nowe technologie pozwalają niemal całkowicie wyeliminować przypadek w reklamie w social mediach. Dzięki dokładnej analizie danych można ocenić, kim są klienci danej marki czy jakie są ich zainteresowania. To zaś umożliwia dobranie influencera pod profil klientów, odpowiednie media społecznościowe i sposób komunikacji.

– Często w naszej pracy spotykamy się z takimi sytuacjami, gdzie marketerzy, reklamodawcy chcą wykorzystywać te kanały na własne potrzeby, ale nie wiedzą, jak to robić. Często korzystamy wówczas właśnie z ekspertyzy influencerów, dla których to jest naturalne środowisko i oni często są w stanie doradzić, powiedzieć coś, czego pracownik agencji reklamowej czy pracownik działu marketingu po prostu nie może wiedzieć – wskazuje Konrad Traczyk.

Dla firm istotny staje się dokładny pomiar działań i określenie grupy klientów. Pomocne są w tym zwłaszcza sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Przykładem mogą być interfejsy API Watson uruchomione w chmurze IBM, które aby dopasować marki do skutecznych influencerów, analizują ostatnie 22 tys. słów umieszczonych na Twitterze, Instagramie, Facebooku, YouTube i innych social mediach. Dodatkowo analiza psychograficzna identyfikuje 47 cech osobowości. To wszystko pozwala przewidzieć, czy dany influencer rzeczywiście będzie odpowiadać profilowi danej marki czy kampanii.

Reklamie w mediach społecznościowych sprzyjają same platformy, które oferują użytkownikom coraz to nowsze technologie, które maksymalnie upraszczają i zwiększają atrakcyjność udostępnianych filmów i zdjęć.

– Youtuberzy tworzą dość długie formaty wideo, często mają profesjonalne ekipy filmowe, zaplanowany plan zdjęciowy, operatorów, kierowników produkcji. Rzeczywiście, często używają sprzętu filmowego już na bardzo wysokim poziomie. Z drugiej strony mamy instagramerki, które korzystają z aplikacji, które nadają konkretne filtry na zdjęcia, czyniąc je jeszcze bardziej atrakcyjne i jeszcze bardziej nowoczesne niż to, co oferuje sam Instagram, albo stosują nakładki na smartfony, które powodują, że selfie wygląda lepiej niż zrobione w świetle sztucznym – wymienia ekspert.

Odpowiednie aplikacje działające w oparciu o blockchain pozwalają wyeliminować przeciążony łańcuch dostaw reklam, umieszczając treści wideo na stronach internetowych wydawców, co zapewnia dodatkową oglądalność twórcom treści. Technologia blockchain skraca też czas potrzebny na rozpoczęcie kampanii marketingowych. Reklamie sprzyja też fakt, że filmy wideo są już w pełni profesjonalne, np. dzięki aplikacji multimedialnej TikTok, dzięki której można tworzyć i udostępniać krótkie filmiki wideo oraz teledyski.

Aplikacja umożliwia synchronizację ust do różnych utworów muzycznych i dźwięków, a wbudowane filtry twarzy, efekty specjalne (drżenie, farbowanie włosów itd.) czy naklejki 3D sprawiają, że filmy łatwo edytować, a narzędzia do edycji umożliwiają szybkie przycinanie czy duplikowanie klipów. Dzięki połączeniu sztucznej inteligencji i technologii przechwytywania obrazu tworzenie filmów wideo zajmuje zaledwie kilka minut.

– Tiktokerzy sami z siebie są już osobami, które mają bardzo duże umiejętności, jeżeli chodzi o montaż wideo zrobiony bezpośrednio w tej aplikacji na smartfonie. To jest szokujące, bo z perspektywy osób ze świata reklamy widzimy efekty, które jeszcze jakiś czas temu, żeby je uzyskać, trzeba było mieć stół mikserski, zaawansowaną ekipę, a teraz 12-latek pokazuje coś, co po prostu powoduje, że spadamy z krzesła, a on to sobie zrobił po prostu w tej apce w 15 minut – mówi Konrad Traczyk.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Konsument

Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć

Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.