Newsy

Centrum Analiz Medialnych będzie biometrycznie badać reakcje graczy i odbiorców. To szansa dla biznesu na lepiej zaprojektowane produkty

2017-10-19  |  06:20
Mówi:dr hab. Tomasz Gackowski
Funkcja:medioznawca
Firma:Centrum Analiz Medialnych, Uniwersytet Warszawski
  • MP4
  • Branża mediów i rozrywki w Polsce rozwija się w tempie 3,4 proc. i osiągnie wartość 11,5 mld dolarów w 2021 roku. Głównymi sektorami napędzającymi rynek mediów i rozrywki są wideo w Internecie, reklama internetowa i gry wideo. Dynamicznie rozwijającą się branżą jest także e-sport. Centrum Analiz Medialnych UW za pomocą najnowocześniejszej aparatury będzie badać reakcję odbiorców komunikatów medialnych i graczy.

    Według raportu „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2017 – 2021” firmy badawczej PwC, w 2021 roku wartość rynku mediów i rozrywki w Polsce będzie wynosić 11,5 mld dolarów.  Tempo wzrostu tego sektora w latach 2016-2021 ma utrzymywać się na poziomie 3,34 proc. średniorocznie. Globalny rynek mediów i rozrywki ma rosnąć średniorocznie w tempie 4,2 proc. Prognozy PwC wskazują, że trzema głównymi segmentami napędzającymi rynek mediów i rozrywki na świecie są wideo w Internecie, reklama internetowa oraz gry wideo.

    Głównym celem Centrum Analiz Medialnych jest pogłębienie badań na temat tego, jak człowiek zanurza się w przestrzeń grową, przestrzeń medialną. Media od wielu lat próbują przedłużać zmysły człowieka, my te zmysły i sposób reakcji na to jak człowiek jest zanurzony w przestrzeń medialną chcemy badać. Chodzi przede wszystkim o badania biometryczne – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Tomasz Gackowski z Centrum Analiz Medialnych Uniwersytetu Warszawskiego.

    Segment wideo w Internecie ma rozwijać się w perspektywie najbliższych lat w tempie 12,2 proc., by osiągnąć wartość 157 mln dolarów w 2021 r. Rynek reklamy internetowej w Polsce był warty w 2016 r. 838 mln dol., jednak jego wartość do 2021 roku ma wzrosnąć niemal dwukrotnie i osiągnąć 1,5 mld dolarów. Polski rynek gier wideo w 2016 r. miał wartość 366 mln dol., co sytuowało go w pierwszej trójce największych rynków w Europie Środkowej i Wschodniej. Do 2021 r. ma on rosnąć w tempie 9,4 proc. średniorocznie, by osiągnąć wartość 574 mln dol. We wszystkich trzech rynkach ważny jest odbiorca i jego emocje. Ich badaniem zajmie się Centrum Analiz Medialnych UW.

    - Będziemy badać elektroencefalografem aktywność elektryczną mózgu. Systemami galwanicznymi będziemy badać impedancję skóry, tzn. na ile gruczoły potowe rzeczywiście produkują więcej potu w momencie zaangażowania człowieka w dany przekaz, który mu wyświetlamy. Jednocześnie będziemy także mierzyć puls serca, a także będziemy monitorować mięśnie twarzy pod kątem prawdopodobnie przeżywanych emocji – wyjaśnia Tomasz Gackowski.

    Dynamicznie rozwija się sektor e-sportu. Według analityków PwC, wartość dziesięciu kluczowych dla tego sektora rynków w 2021 roku ma wynieść 874 mln dolarów. W latach 2012-2021 wartość rynku ma zwiększyć się niemal 20-krotnie. Głównym powodem tak szybkiego rozwoju jest globalizacja rynku – miejsce zamieszkania graczy czy widzów nie ma znaczenia, wystarczy dostęp do Internetu. Według PwC, rynek e-sportu jest niezwykle atrakcyjny dla sponsorów, których przekaz może trafić do różnorodnej, ale mocno zaangażowanej grupy odbiorców. Z drugiej strony wciąż jest mocno niestabilny.

    Centrum Analiz Medialnych będzie badało m.in. kwestię odbioru rynku e-sportowego. Laboratorium wyposażone jest w unikalną na skalę Europy Środkowo-Wschodniej aparaturę do badań odbioru mediów. W jego ramach prowadzone będą badania odbioru gier wideo, w tym reakcji emocjonalnych graczy, ale również badania odbioru komunikatów perswazyjnych, w tym reklamowych.

    - Centrum obecnie posiada jedno z najbardziej innowacyjnych oprogramowani i urządzeń. To zarówno rozwiązania wirtualnej rzeczywistości, związane z headsetami, czyli różnego rodzaju goglami. Mamy zintegrowane systemy do pomiarów fizjologicznych aktywności człowieka, czyli zarówno elektroencefalograf, najnowsze okulografy wysokohercowe, tzw. pięćsetki, glassy do badań okulograficznych (śledzenia gałek ocznych – przyp.red.) czy face-tracking – wymienia ekspert.

    Badania mogą dać odpowiedź reklamodawcom, jakiego typu komunikaty się sprawdzają. Efekty prowadzonych badań będą wymierne jednak przede wszystkim dla biznesu i firm, projektujących różnego rodzaju rozwiązania, takie jak gogle VR, konsole do gier, czy nawet same gry wideo.

    - Dla biznesu będzie to wiedza, która pozwoli tworzyć i upowszechniać wysokomarżowe produkty, dla których pewność, że człowiek będzie chciał do nich wracać będzie znacznie wyższa dlatego, że wynikała będzie z przeprowadzonych badań – podsumowuje przedstawiciel Centrum Analiz Medialnych.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.