Newsy

System autonomicznego lądowania w ruchu rozwiąże problem krótkiego zasięgu dronów. Z technologii opracowanej przez Polaków jako pierwsza skorzysta straż pożarna

2018-07-17  |  06:00

Drony mogą być wykorzystywane do rozmaitych zadań. Sprawdzają się przy wykonywaniu zdjęć i filmów z powietrza, a także przy monitoringu gazociągów czy w akcjach ratunkowych. Jedną z poważnych wad związanych z użytkowaniem tych urządzeń jest stosunkowo krótki czas pracy na baterii. Pozwalają one najczęściej na lot nie dłuższy niż 30 minut. Polacy opracowali specjalny system autonomicznego lądowania pojazdów na mobilnej stacji dokującej, w której w sposób w pełni automatyczny można także podmienić baterię. Jako pierwsza z tego rozwiązania skorzysta Państwowa Straż Pożarna, ale system może być wykorzystany także przy budowie autostrad czy monitorowaniu smogu.

– Stworzyliśmy moduł automatycznego lądowania dla dronów wraz ze stacją dokującą, który może być w łatwy sposób dostosowany do większości obecnie istniejących dronów. To pozwala na autonomię lądowania, nawet na czymś, co się porusza, np. na łódce albo na samochodzie. Dron ląduje samodzielnie, a po wylądowaniu w stacji dokującej wymieniana jest automatycznie bateria bądź przesyłka w zależności od przykładu użycia. W ciągu minuty dron jest gotowy do ponownego startu i kontynuowania swojego zadania – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Łukasz Raczkowski z firmy Solutions 4 Tomorrow.

Stacja dokująca jest niezbędnym elementem systemu autonomicznego lądowania, ponieważ zapewnia stabilność urządzenia na przykład na poruszającym się obiekcie. Dron ląduje więc w gnieździe stacji dokującej, a wewnątrz niej automatycznie wymieniana jest bateria. W precyzyjnym i autonomicznym lądowaniu, zwłaszcza na poruszającym się obiekcie, pomaga technologia nawigacji optycznej.

– Kiedy podchodzimy do lądowania, to w pewnym momencie nasz dron przechodzi na sterowanie optyką. Identyfikuje wówczas markery, które są na stacji dokującej i obniża się powoli, a odczyt z tych markerów pozwala mu na bardzo dokładne pozycjonowanie się względem stacji dokującej. Dzięki temu dron jest w stanie bardzo precyzyjnie określić jej pozycję i wylądować w tym miejscu, w którym jest to potrzebne. To zupełnie innowacyjne rozwiązanie – twierdzi Łukasz Raczkowski.

Z rozwiązania skorzysta Państwowa Straż Pożarna. W ramach projektu e-pionier, realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, stacje dokujące systemu mają być montowane na strażackich pick-upach. Zadaniem strażaków będzie zaprogramowanie trasy lotu drona i sczytywanie wysyłanych przez niego danych. Możliwych zastosowań jest jednak znacznie więcej. Jak zapewniają twórcy, może to być na przykład monitoring linii wysokiego napięcia, gazociągów, platform wiertniczych na morzach czy upraw rolniczych.

Drony w ramach pilotażowego programu Polskiej Grupy Naftowej i Gazowniczej mają także pomóc w walce ze smogiem przy wykorzystaniu czujników monitorujących cząsteczki w powietrzu, a także przy budowie autostrad.

– Zwykle geodeci przejeżdżają całą trasę planowanej autostrady i robią wszystkie swoje obmiary. Dzięki naszemu rozwiązaniu mogliby je wykonać dużo szybciej. Dron leciałby za nimi, lądował na stacji, żeby wymieniać baterie i po minucie wracałby do wykonywania pomiarów. Wraz z Centrum Badań Kosmicznych i firmą Hexagon myślimy także o rozwiązaniu do bardzo szybkiego przetwarzania zdjęć na mapy 3D, co mogłoby umożliwić lepsze rozpoznanie terenu w akcji czy zastąpić zdjęcia Google – zapowiada przedstawiciel Solutions 4 Tomorrow.

Zaletą zdjęć wykonywanych z drona w porównaniu ze zdjęciami lotniczymi i satelitarnymi, z których korzysta Google, jest niższy pułap lotu dronów – poniżej chmur. Nie ma w tym przypadku więc ryzyka, że zdjęcia będą niewidoczne z powodu występującego zachmurzenia. Co ważne, rozwiązanie proponowane przez polską firmę można wdrożyć w już istniejących dronach. Polska firma jest więc zainteresowana sprzedażą swojej technologii w postaci udostępnienia licencji producentom dronów.

Zgodnie z przewidywaniami Goldman Sachs światowy rynek dronów ma być do 2020 roku wyceniany na 100 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Farmacja

Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

Edukacja

Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]

Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.