Newsy

Wejście Facebooka z własną kryptowalutą może być rewolucją na rynku. Cyfrową walutą zapłacimy m.in. w Messengerze

2019-07-05  |  06:00

Już kilka milionów osób aktywnie korzysta z kryptoportfeli. Wirtualne waluty są bezpieczne, coraz więcej branż akceptuje takie płatności. Są tańsze, szybsze i praktycznie eliminują możliwość oszustwa. Bitcoinem można już płacić w niektórych placówkach KFC i Subway, kryptowaluty przyjmują też cyfrowe biblioteki, operatorzy telefonii komórkowych czy linie lotnicze. Wkrótce kryptowaluty staną się normą – wejście Facebooka na ten rynek z walutą Libra oznacza, że każda firma musi teraz poważnie traktować wirtualne pieniądze.

– Płatności kryptowalutowe wciąż należą do bardzo unikalnych, samo ich używanie nie jest jeszcze powszechne ze względu na to, że cały ekosystem jeszcze nie powstał. Natomiast Facebook w tym momencie wyważa drzwi, bo jako social media mają ponad 2 mld kont na świecie, więc jednocześnie mówimy tutaj o bardzo dużym przełomie, jeśli chodzi o adopcję w świecie kryptowalut. Facebook tym samym otwiera nowy rozdział, jeśli chodzi o wirtualnego pieniądza w naszym świecie – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Tomasz Rozmus, prezes Tokeneo.

Już w 2020 roku, choć niektóre źródła mówią nawet jeszcze o 2019 roku, na rynku pojawi się nowa kryptowaluta. Facebook już kilka miesięcy temu poinformował, że pracuje nad takim rozwiązaniem. Libra ma być dostępna z poziomu komunikatora i powiązana z tradycyjnymi walutami. Eksperci są zgodni – to może być prawdziwa rewolucja. Kryptowaluty stają się coraz popularniejsze, choć płatność nimi wciąż jeszcze należy raczej do rzadkości.

– Za pomocą kryptowalut płacimy już za drobne usługi. Pierwsi zaczęli przyjmować wynagrodzenia informatycy za swoje usługi. Bardzo popularny jest na Zachodzie handel nieruchomościami za pośrednictwem kryptowalut. Wiele sklepów wprowadza możliwość płacenia kryptowalutami, jest coraz więcej bramek płatniczych, które to umożliwiają i za niedługo będziemy mogli za praktycznie każdą rzecz zapłacić kryptowalutą. Na eBay czy Amazon już wkrótce będzie można kupić praktycznie wszystko, co jest tam sprzedawane za pomocą właśnie kryptowalut – przekonuje Tomasz Rozmus.

Największe światowe koncerny coraz częściej wdrażają kryptowaluty. Wystarczy wspomnieć takich gigantów, jak KFC i Subway. Darowizny w bitcoinie przyjmuje Wikipedia, firma Richarda Bransona, która obejmuje linie Virgin Mobile i Virgin Airline, pozwala płacić za podróże kosmiczne za pomocą kryptowaluty. AT&T jest zaś pierwszym dużym operatorem telefonii komórkowej w USA, który oferuje klientom opcję płatności kryptowalutowych za pośrednictwem BitPay. Do tego warto dodać mniejsze firmy, czasem nieoczywiste, to np. Pembury Tavern, czyli pub w Londynie, Pizza Helen w Jersey City, czy niewielki sklep z akcesoriami medycznymi w USA.

Wejście Facebooka z 2,4 mld kont społecznościowych na ten rynek może całkowicie odmienić obraz rynku, jednak Libra nie musi – przynajmniej na początku – zdetronizować bitcoina.

– Bitcoin jest numerem jeden, jeśli chodzi o kryptowalutę. Natomiast w przyszłości używalność Libry będzie zdecydowanie większa. Funkcją kryptowaluty Facebooka jest właśnie wykorzystywanie jej w płatnościach, czyli jednocześnie ta adopcja będzie bardzo duża. Bitcoin w tym momencie nie ma takich funkcji, ma oczywiście funkcję płatności, ale ten blok jest na tyle zapchany, że jeżeli by wszyscy zaczęli korzystać z Bitcoina, to byłyby duże zatorowania w sieci – mówi ekspert.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.