Newsy

Akcjom zbierania śmieci coraz częściej towarzyszy zbieranie pieniędzy. Platforma crowdfundingowa ułatwia pozyskiwanie środków na ekologiczne inicjatywy

2022-06-02  |  06:10

Założyciele Planet Heroes, pierwszej ekologicznej platformy crowdfundingowej, pokazują, że na sprzątaniu planety można zarobić. Osoby organizujące społeczne akcje zbierania śmieci mogą zbierać na ten cel środki, a we wsparcie tego typu inicjatywy angażują się firmy i ludzie z całego świata. W niektórych, szczególnie biednych krajach taka motywacja finansowa może być kluczowa. Tylko w ubiegłym roku udało się zebrać ponad milion kilogramów śmieci.

– Planet Heroes to pierwsza na świecie globalna platforma crowdfundingowa, skupiająca się na działaniach ekologicznych, organizowanych przez ludzi na całym świecie. Tym, którzy zbierają śmieci i w swoich lokalnych społecznościach organizują takie zbiórki odpadów, nasza platforma umożliwia otrzymywanie dotacji finansowych – mówi agencji Newseria Lifestyle Karolina Gurgul z Planet Heroes.

Użytkownicy organizujący akcję sprzątania śmieci z przestrzeni publicznych dokumentują ją zdjęciami. Materiały z opisem efektów prac, lokalizacji oraz z fotografiami są publikowane na platformie, przez którą zarejestrowana tam społeczność może wpłacać datki na daną inicjatywę. Wsparcie oferują też firmy, które w ten sposób wspierają prośrodowiskowe działania.

– Sprzątanie śmieci, troska o środowisko i branie sprawy we własne ręce, czyli po prostu fizyczne zbieranie śmieci ze swojego parku, plaży czy okolicznego lasu, przede wszystkim daje poczucie satysfakcji i poczucia odpowiedzialności za swoje otoczenie. Oprócz tego w przypadku naszej platformy dają też szanse na dodatkowy zarobek, bo my umożliwiamy otrzymywanie wsparcia finansowego i to są dodatkowe środki, które są dodatkową motywacją dla tych ludzi – tłumaczy Karolina Gurgul.

Wbrew pozorom worek ze śmieciami nie jest więc bezwartościowy.

– W tym momencie worek śmieci jest dla nas wart 5 euro, bo wprowadziliśmy strategię global pricing, która ustala stałą kwotę wynagrodzenia. To oznacza, że każdy, kto w dowolnym miejscu na Ziemi zbierze worek śmieci i opublikuje to na naszej platformie, otrzyma od nas taką właśnie kwotę. To jest uniwersalny model, który zapewni równe i jednakowe wynagrodzenie dla każdego sprzątającego – mówi ekspertka Planet Heroes.

Jak podkreśla, wprowadzenie w styczniu br. modelu global pricing to najważniejsza inicjatywa Planet Heroes. Ta sama kwota obowiązuje na całym świecie.

– Dzięki temu mamy możliwość nawiązywania współpracy z dużymi firmami, które są gotowe, żeby przeznaczać swoje środki na to, żeby wynagradzać sprzątających, a sprzątającym zapewniają stałą kwotę dotacji, co jest olbrzymią motywacją – wyjaśnia Karolina Gurgul. – Dla nas ten rok jest wprowadzeniem tej strategii oraz wejściem na inne rynki zagraniczne i pozyskiwaniem klientów zagranicznych. Najważniejszym rynkiem dla nas w tym momencie jest Brazylia i Ameryka Południowa. Jesteśmy w trakcie negocjacji z różnymi partnerami, żeby wejść na rynek brazylijski.

Z obserwacji Planet Heroes wynika, że Polacy coraz chętniej i częściej angażują się w akcje zbierania odpadów, nawet jeśli nie idzie za tym motywacja finansowa. Dobrym pretekstem są chociażby różne cykliczne akcje organizowane przez urzędy, szkoły i stowarzyszenia.

– Polacy najchętniej biorą udział w wydarzeniach z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska, dnia sprzątania świata czy pierwszego dnia wiosny. I wtedy faktycznie obserwujemy zmasowane akcje, gdzie grupy szkolne czy pracownicy firm i różnych instytucji publicznych wychodzą sprzątać. Na świecie wygląda to podobnie. Także w biedniejszych krajach w Azji czy Afryce takie akcje są organizowane, ale wtedy ta motywacja finansowa jest ważniejsza niż w krajach zachodnich – mówi ekspertka.

Każdy, kto dołącza do platformy Planet Heroes, przechodzi szkolenie, podczas którego jest instruowany, w jaki sposób może wziąć udział w akcji. By dostać wynagrodzenie za zebrane śmieci, muszą one być posegregowane z podziałem na frakcje i wyrzucone do odpowiednich pojemników. Cała praca powinna być udokumentowana na zdjęciach.

– My oczywiście mamy bardzo duże zaplecze technologiczne, wykorzystujemy sztuczną inteligencję do tego, żeby weryfikować, czy odpadów zostało zebranych tyle, ile ktoś deklaruje, i czy zostały w odpowiedni sposób posegregowane – mówi Karolina Gurgul.

Z inicjatywy Planet Heroes w marcu 2021 roku w ramach międzynarodowej kampanii sprzątania świata na pierwszy dzień wiosny akcje odbyły się w Indonezji, Francji, Portugalii i wielu miastach w Polsce. Tylko w ciągu dwóch dni udało się zebrać 500 worków śmieci. Z kolei w kwietniu z okazji Dnia Ziemi w ciągu tygodnia przeprowadzono ponad 45 zbiórek i zebrano 1500 worków śmieci, a każdy z nich to kwota 10 zł przekazana na rzecz fundacji ekologicznej w Polsce. W całym ubiegłym roku inicjatywy prowadzone w ramach Planet Heroes pozwoliły posprzątać milion kilogramów śmieci. Wśród trwających właśnie ponad 200 zbiórek są m.in. sprzątanie szlaków w Himalajach, Santa Ana w Salwadorze, rzeki w Duali w Kamerunie czy miast w Gwatemali. Dominują jednak różnego typu inicjatywy w Polsce, m.in. w ramach akcji Czysta Odra.

O platformie Planet Heroes Karolina Gurgul opowiadała podczas jednego z Thursday Gathering, cyklicznych spotkań społeczności innowatorów, które stanowią dobrą okazję do wymiany doświadczeń i pomysłów z różnych dziedzin życia. Organizatorem coczwartkowych eventów w warszawskim biurowcu Varso jest Fundacja Venture Café Warsaw.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.