Newsy

Inteligentne światła mogą zmniejszyć śmiertelność wypadków z udziałem rowerzystów. Zasygnalizują manewry i poinformują rodzinę o incydencie na drodze

2018-09-13  |  06:00

Rowery stają się coraz bardziej smart. Na rynku pojawił się inteligentny rower z systemem operacyjnym Android i lokalizatorem GPS, dzięki któremu użytkownik zawsze zna lokalizację pojazdu. E-rowery z kolei coraz częściej wyposażane są w szereg czujników, pozwalających lepiej kontrolować elektryczne napędy. Inteligentne są już także akcesoria dla rowerzystów. Francuski start-up zaprojektował inteligentne światło rowerowe. Dzięki zintegrowanemu przyspieszeniomierzowi będzie w czasie rzeczywistym monitorować prędkość pojazdu i automatycznie włączy się, kiedy rowerzysta zwolni lub zahamuje. Automatycznie włączy też kierunkowskazy i poinformuje innych o wypadku.

– Cosmo Bike to światło rowerowe, które można przymocować z tyłu kasku lub do samego roweru. Ma ono wbudowany przyspieszeniomierz, który wykrywa zmiany prędkości i włącza czerwone światło, gdy rowerzysta zwalnia. Jest to dobry sposób na zasygnalizowanie innym użytkownikom drogi czy kierowcom samochodów, że prędkość pojazdu się zmniejsza – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Alexandra Weil, dyrektor marketingu Cosmo Connected.

Francuski start-up zaprojektował inteligentne oświetlenie, które automatycznie reaguje na wykonywane manewry, aby zmniejszyć śmiertelność wypadków kierowców jednośladów. Na polskich drogach każdego roku dochodzi do tysięcy wypadków z udziałem rowerzystów. Jak podają policyjne statystyki, w 2017 roku zarejestrowano ponad 4 tys. zdarzeń drogowych, w których zginęło 220 rowerzystów, a aż 3 800 zostało rannych. Części z nich dałoby się uniknąć, gdyby rowerzyści prawidłowo sygnalizowali wykonywane manewry.

Oprócz sygnalizowania światła stopu, urządzenie jest również wyposażone w inne tryby, takie jak światło ciągłe, zapewniające widoczność na drodze przez cały czas, albo światło ostrzegawcze. Co więcej światła Cosmo Bike wyposażono także w system automatycznego rejestrowania wypadków, który może ocalić życie poszkodowanemu rowerzyście.

– System jest połączony z aplikacją, w której można wpisać adresy e-mail lub numery telefonu przyjaciół. W razie wypadku rowerzysty, aplikacja wysyła wiadomości z lokalizacją danej osoby. Chodzi więc o większą widoczność i bezpieczeństwo podczas jazdy rowerem – tłumaczy ekspertka.

Połączenie urządzenia z aplikacją mobilną pozwala na automatyczne aktywowanie świateł. Wystarczy wprowadzić trasę przejazdu, a system będzie śledził położenie rowerzysty za pośrednictwem modułu GPS i włączy kierunkowskaz, kiedy osoba prowadząca pojazd zbliży się do skrzyżowania. Rowerzysta może również ręcznie aktywować lampkę zmiany kierunku np. podczas manewru wymijania, jednak przez większość czasu system może działać autonomicznie. Dzięki temu rowerzysta będzie mógł się skupić wyłącznie na jeździe.

Rozwiązania inteligentne coraz częściej pojawiają się w rowerach nowej generacji i nie ograniczają się tylko do inteligentnego oświetlenia. Firma LeEco w zeszłym roku rozpoczęła sprzedaż rowerów z Androidem wyposażonych w system antykradzieżowy z modułem lokalizacyjnym GPS. Z kolei Xiaomi dystrybuuje składane rowery elektryczne z czujnikiem momentu obrotowego, automatycznie dopasowujących system wspomagania pedałowania. Technologia Cosmo szansę trafić także na wyposażenie rowerów elektrycznych.

– Firmy Michelin i Mobivia Group są bardzo zainteresowane naszą technologią. Wspólnie wprowadzają one na rynek nowy rower elektryczny i zgłosiły się do nas, abyśmy połączyli nasze czerwone światło z akumulatorem roweru. Ten produkt będzie dostępny na początku przyszłego roku – zapowiada Alexandra Weil.

Cosmo Bike ma być budżetową wersją inteligentnych kasków rowerowych z automatyczną sygnalizacją. Kosztuje 69 €, czyli przeszło 100 € mniej niż np. inteligentny kask Lumos Smart Bike Helmet, oferując przy tym podobny zakres funkcji.

Według raportu Persistence Market Research globalny rynek rowerowy do 2024 roku osiągnie wartość 62 mld dol. i będzie rozwijał się w tempie 37,5 proc. w skali roku. Z kolei analitycy z firmy badawczej Research and Markets szacują, że przez najbliższe trzy lata sektor inteligentnych hełmów rowerowych wykaże średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 16 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Konsument

Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć

Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.