Newsy

Inteligentne telewizory to współczesne centrum domowej rozrywki. W 2017 roku liczba sprzedanych telewizorów podłączanych do internetu wzrośnie do 104 mln

2017-08-21  |  06:20

Ostatnie lata to czas zmian w sposobie wykorzystywania telewizorów. Z narzędzia do oglądania programów telewizyjnych dość gwałtownie przemieniły się one we wszechstronne centra domowej rozrywki. Z raportu Deloitte wynika, że wzrasta też liczba użytkowników telewizorów korzystających z usług VOD, czyli płatnych materiałów dostępnych na życzenie – z 92 mln w 2014 roku do 333 mln w 2019 roku.

– Dziś każdy z nas tworzy tę ramówkę dla siebie. Stało się to dzięki Smart TV, czyli telewizorowi, który możemy podłączyć do internetu. Dzięki temu połączeniu mamy dostęp do aplikacji VOD, a za ich pośrednictwem do tysięcy filmów, seriali, programów rozrywkowych, aplikacji użytkowych i informacyjnych – to, co mamy w internecie, możemy mieć w telewizorze, mamy przeglądarkę, możemy przeglądać pocztę. Oczywiście, te dwie czynności na telewizorze nie są tak wygodne jak na komputerze – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Henryk Chorążewski z firmy Samsung.

Według danych „Smart TV unit sales worldwide 2014–2018” zgromadzonych przez serwis Statista, liczba sprzedanych telewizorów Smart TV w 2016 roku wyniosła niespełna 100 mln. Prognozy na ten rok są nieco lepsze – liczba sprzedanych urządzeń ma sięgnąć nawet 104 mln. Oznacza to, że pomimo słabnącej pozycji tradycyjnej telewizji ludzie na całym świecie wciąż spędzają coraz więcej czasu przed ekranami telewizorów wyświetlającymi obraz z innych źródeł. Potwierdza to fakt, że zdecydowanie wzrasta liczba osób korzystających chociażby z serwisów typu VOD (wideo na życzenie) – z 92 mln w 2014 roku do ponad 333 mln w 2019 roku.

– O wiele lepiej w telewizorze niż na ekranie komputera ogląda się na przykład filmy z Netflixa, HBO GO, Playera czy innych serwisów tego typu. Telewizor to największy ekran w domu i inaczej ogląda się na nim film, niż na znacznie mniejszym ekranie komputera. To raczej podglądanie niż oglądanie. Podłączenie telewizora do internetu to możliwość obejrzenia seriali, których telewizja nie pokaże przez cztery czy pięć lat, to także możliwość oglądania transmisji sportowej w Eleven Sport. Mając w domu telewizor i internet, mogę sam zdecydować, co chcę oglądać i kiedy – wyjaśnia Henryk Chorążewski.

Wysoka jakość obrazu podczas gry to kluczowy element dla wielu entuzjastów wirtualnej rozgrywki. Dlatego możliwość podłączenia konsoli do telewizora jest równie istotnym aspektem, który decyduje o zakupie telewizora Smart TV.

– Konsole, które są na rynku, i te, które niebawem się pojawią, pozwalają wyświetlać obraz w UHD, bo mają albo napędy, albo możliwość połączenia z internetem, tak więc gracze coraz częściej będą z nich korzystać. Obraz podawany z konsoli takiej jak Xbox One na telewizor o wysokiej rozdzielczości to zupełnie inny obraz i zupełnie inne odczucia podczas gry – przekonuje Henryk Chorążewski.

Wszechstronne możliwości sprawiają, że Smart TV dobrze sprawdza się w roli uniwersalnego centrum domowej rozrywki, tym bardziej że wykorzystywanie internetu jako źródła obrazów wideo jest coraz popularniejsze. Ale oprócz telewizji, internetu i konsoli jest jeszcze wiele innych opcji.

– Możemy również podłączyć do telewizora dysk twardy z własnymi filmami, które nagraliśmy kamerą. Jest też możliwość współpracy smartfona z telewizorem, możemy bezpośrednio ze smartfona przesyłać zdjęcia do telewizora. Telewizor jest i będzie największym ekranem w naszym domu, nawet wtedy gdy być może, nie będzie ekranem na ścianie, a ekranem w powietrzu. W przyszłości zatrze się różnica pomiędzy telewizją a internetem i już dziś to obserwujemy, a telewizor będzie urządzeniem jeszcze bardziej smart – twierdzi Henryk Chorążewski.

Aby korzystać z wszystkich funkcji smart, konieczny jest dostęp do szybkiego łącza internetowego, zapewniającego szybki transfer podczas pobierania materiałów w wysokiej jakości.

– Im szybszy będziemy mieli Internet, tym łatwiej i w lepszej jakości będzie nam się oglądało filmy. Jeśli chcemy oglądać materiały w UHD [rozdzielczość 3840×2160 pikseli – red.], filmy czy bezpośrednio transmitowane koncerty, powinniśmy mieć możliwość pobierania materiału przy transferze przynajmniej 25 Mb/s. Jeśli będzie więcej, będziemy mieć większy komfort podczas oglądania filmów i seriali – radzi Henryk Chorążewski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Farmacja

Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

Edukacja

Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]

Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.