Newsy

Opracowano inteligentnego asystenta aparatu słuchowego. Nasłuchując i rozpoznając otoczenie, pomoże użytkownikowi usłyszeć to, co ważne

2019-01-21  |  06:00

Sztuczna inteligencja odmieni sposób, w jaki działają aparaty słuchowe. Nowoczesne urządzenia będzie można w pełni skonfigurować do potrzeb i przyzwyczajeń konkretnego pacjenta. Aparaty pozwolą automatycznie dopasować parametry pracy a także odfiltrować dźwięki, których nie chcemy usłyszeć. Pierwszy asystent aparatu słuchowego ze sztuczną inteligencją nauczy się tego, co użytkownik w konkretnym otoczeniu, np. głośnej restauracji, chce usłyszeć.

– Kaizn jest pierwszym na świecie asystentem dla aparatu słuchowego, wyposażonym w sztuczną inteligencję. Urządzenie skupia się na codziennych nawykach osoby noszącej aparat słuchowy. Będzie nasłuchiwało i rozpoznawało otoczenie w celu automatycznego dostosowania parametrów aparatu. Urządzenie nauczy się tego, co lub kogo w danym środowisku użytkownik chce usłyszeć – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Annette Mazevski z firmy Oticon.

Współczesne aparaty słuchowe potrafią przejąć pełną kontrolę nad tym, jakie dźwięki docierają do ucha pacjenta. Inżynierowie wykorzystują w tym celu technologię stosowaną m.in. przez producentów słuchawek z aktywną redukcją szumów, wyposażonych w algorytmy analizy fal dźwiękowych. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji można odfiltrować niechciane dźwięki i usłyszeć wyłącznie to, co w konkretnej chwili chcemy usłyszeć.

Widex wykorzystuje w tym celu aplikację mobilną, która komunikuje się bezprzewodowo z aparatami z serii BEYOND. Takie rozwiązanie pozwala precyzyjnie skonfigurować zakres pracy urządzenia i wybrać, jakie dźwięki powinny być wzmacniane, a jakie tłumione. Firma Oticon z kolei stworzyła aparat, który nie tylko pozwoli dostosowywać parametry przechwytywania dźwięków, ale także automatycznie pozna nasze preferencje i wykorzysta sztuczną inteligencję do przewidzenia tego, co chcemy usłyszeć.

Asystent słuchowy Kaizn opiera się na technologii działającej podobnie do algorytmów wykorzystywanych przez Spotify do przewidywania, które piosenki mogą nam się spodobać.

– Zebrane dane przechowywane w chmurze będą służyły do przewidywania tego, co w przyszłości użytkownik urządzenia zrobi w konkretnym środowisku, np. w głośnej restauracji. Kaizn automatycznie dostosuje parametry aparatu słuchowego w oparciu o wcześniejsze preferencje użytkownika – tłumaczy ekspertka.

Podobne rozwiązanie wykorzystuje również firma Starkey Hearing Technologies, która zaprojektowała inteligentne aparaty słuchowe Livio AI. Wystarczy sparować urządzenie z telefonem, aby odbierać rozmowy telefoniczne, korzystać z inteligentnego asystenta głosowego czy otrzymywać powiadomienia. W przyszłości aparat zostanie wyposażony także w funkcję wykrywania upadku, która poinformuje bliskich pacjenta, jeśli ten np. straci przytomność.

W przypadku inteligentnego asystenta Kaizn największą zaletą może okazać się system dystrybucji. Oprogramowanie zostanie udostępnione za darmo wszystkim użytkownikom aparatów słuchowych Oticon Opn.

– Tylko w Stanach Zjednoczonych 48 mln osób cierpi na jakiś stopień utraty słuchu. To trzecia najbardziej powszechna dolegliwość, zaraz po chorobach serca. To bardzo powszechny problem – twierdzi Annette Mazevski.

Według analityków z firmy badawczej Credence Research globalny rynek aparatów słuchowych będzie rozwijał się w najbliższych latach w tempie 6,4 proc. w skali roku. W 2023 roku wartość branży ma przekroczyć 8,3 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.