Newsy

W Polsce jest już 1,1 mln użytkowników rowerów miejskich. Na rynek wchodzi nowy system wypożyczania bez stacji dokujących

2017-09-04  |  06:40

Z systemu wypożyczalni rowerów miejskich zarówno do celów rekreacyjnych, jak i codziennych obowiązków korzysta w Polsce już ponad milion osób. Dotychczasowe rozwiązania stosowane w wielu polskich miastach opierały się na sieci stacji dokujących, z których można rower wypożyczyć i oddać. Nowy system wypożyczania rowerów miejskich, który ma ruszyć we wrześniu, umożliwia zostawianie sprzętu niemal gdziekolwiek.

– System działa bez stacji dokujących. Użytkownicy mogą zaparkować rower, gdziekolwiek chcą, tam, gdzie jest to dozwolone. Różni się to od większości, jeśli nie wszystkich systemów dostępnych obecnie w Polsce. Jesteśmy pierwsi na rynku z systemem free-floating – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Magdalena Gromniak z Cross Technology.

Eksperci zauważają, że publiczny wynajem rowerów miejskich jest przejawem rozwijającego się trendu „ekonomii współdzielenia”, według którego nie trzeba posiadać danej rzeczy, aby z niej korzystać. Jak wynika z raportu firmy konsultingowej PwC, w Polsce już 40 proc. Polaków zna usługi z zakresu sharing economy (ekonomii współdzielenia), z czego 26 proc. aktywnie z nich korzysta. Według danych Nextbike Polska rowerowa społeczność Veturilo w Polsce przekroczyła już milion osób, a rowery wypożyczono do tej pory już ponad 20 milionów razy.

Według raportu firmy badawczej iiMedia Research rynek wypożyczania rowerów miejskich ma być wart 1,5 mld dolarów do końca 2017 r., zaś do 2019 r. ma wzrosnąć do 3,5 mld dolarów. Światowym liderem na rynku wypożyczania rowerów miejskich są Chiny. Jak podaje magazyn „Forbes”, chińskie firmy Ofo oraz Mobike są aktualnie największymi firmami bike-sharingowym na świecie, wycenianymi na miliard dolarów. Oferują one nie tylko możliwość wypożyczenia roweru na 30 min za równowartość 15 centów, lecz także pozostawienia go w niemal dowolnym miejscu.

– Rozwiązania, gdzie użytkownicy mogą parkować tam, gdzie chcą, istnieją już w Azji od dwóch lat. Są tam bardzo popularne. Właśnie tam natchnęło nas, aby stworzyć Cross Bike, kiedy pewnego dnia, chodząc po Szanghaju, natknęliśmy się na takie właśnie rowerki. Ściągnęliśmy aplikację i zauroczyło nas to, jak łatwe są w obsłudze, jak szybko się je wypożycza i jak uroczo wyglądają. Pomyśleliśmy, dlaczego by nie zrobić tego w Warszawie – dodaje Magdalena Gromniak.

Wypożyczenie roweru w Polsce do tej pory oznaczało dotarcie do stacji dokującej, z której dany rower można było odebrać. Dzięki wykorzystaniu technologii Bluetooth przypięty do tylnego koła roweru zamek można odblokować za pomocą telefonu komórkowego.

– Nasza aplikacja jest bardzo prosta. Po jej ściągnięciu użytkownik rejestruje się, wpłaca depozyt, ładuje swój wirtualny portfel, z którego potem pobierane są bieżące opłaty za przejazd, jest to 1 złoty za pół godziny. Działa to na zasadzie połączenia z zamkiem przez Bluetooth. Użytkownik zbliża telefon do zamka, klika „Odblokuj”, zamek odblokowuje się i można jechać, a aplikacja zaczyna liczyć czas – wskazuje przedstawicielka CROSS Bike.

Bluetooth nie jest jedyną nową technologią wykorzystywaną przez system CROSS Bike. Dzięki technologii GPS firma może namierzyć rowery, które zostaną ukradzione lub zbyt długo przechowywane przez wypożyczającego. Według polskiego prawa za kradzież rowerów miejskich grozi nawet pięć lat więzienia.

– Na pewno znajdą się osoby, które będą chciały przywłaszczyć sobie rower lub zaparkować w miejscu, w którym będzie niedostępny dla innych. Po pierwsze, mamy system GPS, możemy lokalizować każdy rower, po drugie – rower wyróżnia się wyglądem. Gdy ktoś będzie chciał wywieźć rower do innego miasta, jest on tak charakterystyczny, że od razu widać, skąd się wziął – stwierdza przedstawicielka Cross Bike.

Według raportu „Rowerowa Polska”, choć zdecydowana większość badanych rowerzystów (93 proc.) korzysta z dwóch kółek w celach rekreacyjnych, to ponad połowa wykorzystuje rower w codziennych obowiązkach – jeździ nim do pracy, na uczelnię czy po zakupy. System rowerów miejskich wykorzystywany jest zarówno w celach wypoczynkowych, jak i ułatwia wypełnianie codziennych obowiązków.

– Startujemy z flotą 500 rowerów. Jeśli pomysł spodoba się warszawiakom, to na pewno podwoimy lub potroimy tę liczbę. Mamy plan, aby poszerzyć działalność na inne polskie miasta, nie będę na razie zdradzać, które są na naszej liście – podsumowuje Magdalena Gromniak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Infrastruktura

Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych

Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.