Mówi: | Tomasz Bogucki |
Funkcja: | ekspert ds. carsharingu |
Firma: | Enspirion, Grupa Energa |
Carsharing sposobem na zmniejszenie kosztów użytkowania samochodu. Przełomowe może okazać się wykorzystywanie samochodów elektrycznych
Carsharing, czyli system wspólnego użytkowania samochodów, funkcjonuje na świecie już od kilkunastu lat i obejmuje około 600 miast w wielu krajach. W Polsce tego typu usługi zdobywają dopiero popularność, ale już pojawiła się najnowsza i najbardziej ekologiczna forma carsharingu – współużytkowanie samochodów elektrycznych.
Samochody z napędem elektrycznym szybko zdobywają europejski rynek, przy czym liderami pod tym względem są kraje takie jak Norwegia, Francja czy Wielka Brytania. W porównaniu do tych rynków polski sektor motoryzacji elektryczne jest jeszcze w powijakach, ale rząd obiecuje, że do 2020 r. na program rozwoju tego segmentu przeznaczy 19 mld zł. Co więcej, na naszym rynku zaczynają pojawiać się dodatkowe usługi, które związane są z wykorzystaniem samochodów elektrycznych.
W kwietniu uruchomiona została usługa Carsharing Energa, jako pierwszy w Polsce system współużytkowania samochodów elektrycznych. Polega ona na fizycznym wynajmie pojazdów przez firmy, których pracownicy mogą następnie w dowolny sposób dzielić się użytkowanymi pojazdami. Ważne jest także to, że Energa zapewnia przy tym dodatkową pomoc w postaci specjalnego opiekuna – konsjerża.
– Jest to osoba, która poza przekazaniem kluczyków wprowadza klienta w świat elektromobilności i ma za zadanie uspokoić go i przygotować do jazdy za kółkiem „elektryka” – tłumaczy agencji informacyjnej Newseria Innowacje Tomasz Bogucki, ekspert ds. carsharingu z firmy Enspirion z Grupy Energa.
Carsharing na świecie wykorzystywany jest już od około 15 lat. System zrodził się w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, ale do Europy dotarł zaledwie kilka lat temu. Opiera się na wspólnym użytkowaniu samochodów – zwłaszcza osobowych – i obecnie funkcjonuje w ponad 600 miastach na świecie. Samochody udostępniane są za opłatą użytkownikom przez operatorów floty pojazdów, którymi są różne przedsiębiorstwa, agencje publiczne, spółdzielnie, stowarzyszenia czy grupy osób fizycznych. Nie inaczej jest w przypadku usługi Carsharing Energa.
– Skierowana jest dla rezydentów centrum biznesowego Olivia Business Centre. Natomiast po podpisaniu umowy firma może przekazać ją klientowi końcowemu - to może być pracownik, klient tej firmy lub tak naprawdę każdy – twierdzi Tomasz Bogucki.
Ekspert ds. carsharingu zaznacza, że to pierwsza tego typu usługa w Polsce, w przypadku której flota składa się wyłącznie z samochodów elektrycznych. W ofercie firmy znajdują się takie modele jak Volkswageny Up i Golf, Renault Zoe oraz Nissan Leaf.
– W miarę rozwoju usługi będziemy rozbudowywali naszą flotę. Oferujemy zasięgi w granicach od 100 km do nawet 180 km, w zależności od modelu. Jeśli chodzi o ładowanie, to szybkie ładowarki naładują samochód w zaledwie 20 minut, natomiast ze zwykłego gniazdka czas ten będzie o wiele dłuższy i potrwa ok. 8 godzin – dodaje Tomasz Bogucki.
Cena za wypożyczenie „elektryka” zależy od modelu i waha się w zakresie od 27 do 35 zł za godzinę – bez limitu przejechanych kilometrów. Cały proces wypożyczenia jest maksymalnie uproszczony, tak aby klient mógł wypożyczyć samochód szybko i komfortowo.
– Po podpisaniu takiej umowy firma wskazuje i zakłada konta użytkowników w naszym specjalnym portalu. Po założeniu takiego konta użytkownik już samemu podejmuje decyzję odnośnie daty oraz wyboru samochodu. Musi też sprawdzić czy zgadza się cena. Na końcu zostaje mu odebrać kluczyki od konsjerża, który skrupulatnie wytłumaczy pozostałe detale. Ceny zaczynają się od 27 zł za godzinę w przypadku najniższego segmentu, czyli Volkswagena Up-a, do 35 zł za Golfa i Nissana Leaf – opowiada Tomasz Bogucki.
Ekspert podkreśla, że obecnie dostępnych jest siedem terminali w sześciu lokalizacjach: od Gdyni do Gdańska. Dlatego na razie klienci będą mogli swobodnie przemieszczać się po Trójmieście.
– Terminale dostępne są: w Gdyni, w Redłowie, w Urzędzie Miasta Sopotu, w Urzędzie Miasta Gdańsk, przy centrum handlowym niedaleko obwodnicy i oczywiście w centrum biznesowym, czyli za mną dwa terminale szybkie – wylicza Tomasz Bogucki.
Specjalista podkreśla, że usługa Carsharing Energa będzie sukcesywnie rozwijana. Plany rozwoju przewidują otwarcie nowych hubów, czyli miejsc wypożyczania i ładowania pojazdów, jak również rozszerzenie działalności na gminy ościenne, inne duże aglomeracje, a wreszcie dotarcie do klienta indywidualnego.
– Hubów chcemy do końca roku otworzyć jeszcze dwa, prawdopodobnie w Gdyni, może jeszcze jeden w Gdańsku. Natomiast w niedalekiej przyszłości planujemy udostępnić ich w sumie od 5 do 6. Dzięki nim użytkownicy będą mogli dojechać jeszcze dalej, ale również zainteresować potencjalnych klientów z innych lokalizacji – podsumowuje Tomasz Bogucki.
Czytaj także
- 2024-02-21: Joanna Trzepiecińska i Tomasz Dedek znowu małżeństwem. Aktorzy grają parę w spektaklu „Jak Zabłocki na mydle”
- 2024-04-22: Tomasz Dedek: Trzy dekady temu wziąłem udział w zdjęciach do „Listy Schindlera” Stevena Spielberga. Film był za długi i niestety cały mój wątek wycięli
- 2024-04-12: Tomasz Dedek: My aktorzy jesteśmy trochę próżni i dzięki temu zawodowi chcemy być znani. Kiepsko, jeśli nikt nas nie poznaje na ulicy
- 2024-03-21: Joanna Trzepiecińska: Z „Rodziny zastępczej” mam same dobre wspomnienia. Do dziś odcinam kupony sympatii widzów
- 2024-01-19: Organizacje senioralne chcą większego udziału osób starszych w życiu społecznym. Potencjał jest ogromny
- 2023-12-28: Tomasz Kammel: Kiedyś wymyśliłem, że gdy pracuję w Sylwestra, to tym samym gwarantuję sobie, że kolejny rok będzie świetny. I tego się trzymam od ponad 20 lat
- 2024-01-09: Tomasz Kammel: Wkrótce będę realizował pewien projekt związany z edukacją dzieci. Chodzi o to, by już dziś mogły się one rozwijać pod kątem kompetencji przydatnych w przyszłości
- 2023-12-22: Tomasz Kammel: Obawę o pracę ma każdy człowiek, który pracuje. Ja przez 27 lat w mediach starałem się robić swoje i dostosowywać się do zmian
- 2024-01-18: Robert Kupisz: Uczyłem tańca Edytę Herbuś i Tomka Barańskiego. Strasznie się mnie bali, ale dzięki temu reprezentują bardzo wysoki poziom taneczny
- 2023-12-13: Budowanie systemu łączności dla polskiej energetyki na ostatniej prostej. LTE450 wystartuje w przyszłym roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Infrastruktura
Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.