Komunikaty PR

Technologiczna rewolucja w polskich uczelniach

2019-12-18  |  10:20

Fundusze Unijne w ramach rozstrzygnięcia konkursu 3.5 – Programy dla Uczelni Wyższych przewidują wsparcie polskich uczelni i instytutów badawczych kwotą przekraczającą 1,4 mld zł. Finansowanie projektów jest rozłożone na lata 2019-2023, zatem znaczna część Uczelni już na początku roku 2020 będzie dokonywała zakupów. To niepowtarzalna okazja do świadomego informatyzowania jednostek.

Uczelnie podobnie jak przedsiębiorstwa potrzebują sprawnego zarządzania. Nie tylko zintegrowane systemy, ale całe łańcuchy modułów mogą zapewnić odpowiednią kontrolę nad wszystkimi procesami, jak usprawnić jej działanie. Jak się okazuje, polskie uczelnie wymagają gruntownych zmian informatyzacji. Programy dla Uczelni Wyższych 3.5 mogą to zmienić. – Trudno jest porównywać stan informatyzacji polskich uczelni z zachodnimi. Na pewno daleko nam do uczelni z pierwszej setki, natomiast z pełną odpowiedzialnością możemy stwierdzić, że w ostatnich kilku latach informatyka, a szerzej informatyzacja na dobre zagościła w polskich uczelniach. Dowodem niech będą tegoroczne konkursy NCBiR (POWER 03.05.00) po rozstrzygnięciu, których prawie 200 uczelni uzyskało dofinansowanie na realizację programów wprowadzających metody i środki informatyki nie tylko w edukacji, ale i w usprawnianiu systemu zarządzania uczelnią – mówi prof. Włodzimierz Soiński.

Cyfrowa rewolucja

Rozwiązania, które proponują producenci są przygotowane właśnie dla tego sektora. Międzynarodowe doświadczenie usprawnia ich implementację. – Różnice w implementacji rozwiązań IT istnieją i przejawiają się w kilku obszarach. Wynikają one z wyzwań, które pojawiły się na uczelniach w ostatnich latach. Po pierwsze w obszarze danych, których przybywa na uczelniach lawinowo. Jak nimi zarządzać, zabezpieczać, aktualizować, integrować? Drugim wyzwaniem jest rosnąca ilość systemów i aplikacji oraz brak ich integracji. Po trzecie – problemy kadrowe jakie występują w działach dydaktycznych oraz IT, związane z narastającym brakiem specjalistów IT na rynku pracy. Kolejne czynniki to: wzrastające ryzyka związane z utratą danych, wymogi nowych regulacji (np. RODO), ustawa o krajowym systemie cyber-bezpieczeństwa, wykorzystanie nowych technologii w dydaktyce i malejące budżety – wylicza Tomasz Czarnecki, Oracle Territory Manager – Wymienione wyzwania również stały i stoją przed biznesem, ale firmy są dużo bardziej zaawansowane na drodze ich zaadresowania. Środowiska hybrydowe wykorzystujące chmurę i lokalne zasoby są coraz bardziej popularne, a zarządzanie danymi, ich zabezpieczenie i polityki bezpieczeństwa, backup, disaster recovery funkcjonują sprawnie i są dobrze przećwiczone – dodaje przedstawiciel Oracle.

Przyjmując, że każda uczelnia powinna dążyć do tego, by jej absolwent znalazł swoje miejsce na rynku pracy, mógł realizować zadania do jakich był przygotowywany przez lata nauki, wreszcie mógł spełniać swoje marzenia powinniśmy postawić pytanie – czy proces edukacji i nauczania realizowany był w parciu o nowoczesne techniki i technologie, czy infrastruktura uczelni wspomagała w sposób wystarczający studenta i kadrę uczelni, czy podstawowe funkcje zarządzania (przypomnę – planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrola, których prawidłowe wypełnienie determinuje skuteczność zarządzania) były w sposób skuteczny wdrażane? – Odpowiedź na te pytania nie jest prosta. Tak samo ocena czy metody i środki informatyki wdrażane w uczelni są wystarczające. Są uczelnie w których „stopień informatyzacji” jest duży i tam należy przyjąć inne kryteria przy określeniu kluczowych rozwiązań dla poprawnego funkcjonowania uczelni. Inne rozwiązania będą oczekiwane w procesach edukacji i nauczania, inne zaś w procedurach zarządzania uczelnią. Nie mniej jednak uważam, że generalną zasadą powinno być dążenie do zbudowania Zintegrowanego Systemu Zarządzania Uczelnią, zawierającego wszystkie systemowo połączone ze sobą moduły, podsystemy funkcjonalne – zauważa prof. Soiński.

 

Uczelnia jak firma wielowydziałowa
Biorąc pod uwagę fakt, że procesy zarządzania są niezmienne dla każdej organizacji, która je wdraża można stwierdzić, że zasady i stopień implementacji rozwiązań dla szkolnictwa wyższego nie różni się od stosowanych/występujących w dużych przedsiębiorstwach. Nie mniej jednak chcąc uzasadnić powyższą tezę należy przypomnieć pojęcie organizacji i zarządzania, które mogą być definiowane w różny sposób, ale faktem jest, że każda uczelnia i każdy zakład jest organizacją lepiej lub gorzej zarządzaną. J. Zieleniewski w swoim dziele o organizacji przywołał definicję podaną przez T. Kotarbińskiego, a mianowicie „…przez organizację rozumiemy taką całość, której składniki współprzyczyniają się do powodzenia całości” wskazując na trzy znaczenia tego pojęcia: atrybutowe, rzeczowe, czynnościowe. – Mówimy o dobrej lub złej organizacji pracy, strukturze która pozwala realizować cele organizacji bądź sprawia, że zarządzanie jest nieefektywne. Z kolei znaczenie czynnościowe – jest działaniem tworzącym odpowiednie warunki funkcjonowania organizacji, uporządkowanie procedur i działań. Natomiast mówiąc o rzeczowym znaczeniu pojęcia organizacja wskazujemy na określoną całość, w której widzimy umiejętność współdziałania elementów w osiąganiu celów organizacji – podkreśla prof. Włodzimierz Soiński. – Chcąc odnieść się do postawionego pytania należy również przypomnieć podstawową klasyfikację funkcji zarządzania, a mianowicie: planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola. Funkcje te obejmują swym zasięgiem ciągi czynności, których prawidłowe wypełnienie determinuje skuteczność zarządzania. Po takim wstępie można spokojnie odpowiedzieć na powyższe pytanie – nie ma żadnej różnicy jeżeli chodzi o istotę, natomiast różnią się wyłącznie z punktu widzenia funkcjonalności – dodaje.

Aby polskie uczelnie przetrwały i wyszły wzmocnione z ery cyfrowej transformacji, potrzebują nowoczesnych systemów do obsługi dydaktyki, zintegrowanych z systemami zarządzania uczelnią. – Dane z różnych systemów można zgromadzić w bezpiecznej, zaszyfrowanej autonomicznej hurtowni danych Oracle i uruchomić nowej generacji narzędzia do analizy i wizualizacji danych. Jesteśmy światowym liderem w zarządzaniu danymi od 40 lat. To jest też misja Oracle: pomagać ludziom zobaczyć dane w nowy sposób, odkrywać informacje i uwalniać nieskończone możliwości.

Ważną sprawą jest zarządzanie tożsamością cyfrową, ponieważ na uczelniach to jest szczególnie trudne i ryzykowne. Mamy wiele ról i uprawnień: studenci, pracownicy administracyjni, dydaktycy, pracownicy kontraktowi, dział IT; oni wszyscy mają różne uprawnienia o różnym czasie trwania i do wielu systemów. Jesteśmy liderem w implementacji systemów do zarządzania tożsamościami i coraz częściej uczelnie interesują się uporządkowaniem i automatyzacją tego obszaru – zauważa manager Oracle, Tomasz Czarnecki – Dodatkowo rozwiązania chmurowe pozwalają na elastyczne planowanie budżetów w zależności od aktualnych potrzeb, np. w okresie wakacji zasoby usług i mocy obliczeniowej można zminimalizować, w okresie sesji zwiększyć – chmura sama ustawia odpowiednie zasoby – sumuje przedstawiciel Oracle.

I Targi IT dla Szkolnictwa Wyższego – ITUEXPO 2019
Te i podobne tematy były poruszane podczas I targów IT dla SZKOLNICTWA WYŻSZEGO – ITUEXPO 2019, które odbyły się w listopadzie na Stadionie Narodowym w Warszawie. Konferencja odbyła się pod patronatem „Teraz Polska”, NASK, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Wystawcy Targów brali udział w licznych prelekcjach, na których pokazano już funkcjonujące rozwiązania skierowane dla uczelni i instytutów badawczych.

Wystawcami podczas Targów byli: Huawei, Simple. Oracle, Microsoft, Arrow ECS Polska, Betacom, Comarch, Euler, Goldenore, Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University, Cyber Block, DXC.technology, Iconics, Omnis, Photon, Publico24, Rednt, SteelCase, Veeam, Wes, Zonifero



Prof. Włodzimierz Soiński
Były rektor, wykładowca akademicki, profesor. Specjalizuje się w zarządzaniu projektami oraz wykorzystaniem metod i środków informatyki w zarządzaniu. Obecnie pełnomocnik Rektora KUL ds. informatyzacji

Tomasz Czarnecki – Oracle Territory Manager
Odpowiedzialny za współpracę Oracle z uczelniami wyższymi i instytutami badawczymi w zakresie nowych technologii IT i ich wykorzystania przy programach nauczania, badaniach, komercjalizacji i zarządzaniu operacyjnym. Posiada 17 lat doświadczenia zawodowego w branży IT. Uczestniczył w wielu projektach informatycznych w Polsce i za granicą mających na celu transformację cyfrową firm i instytucji.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Oprogramowanie Spyrosoft pokaże robotom, gdzie mają pracować Biuro prasowe
2020-08-18 | 15:15

Spyrosoft pokaże robotom, gdzie mają pracować

Pandemia to czas wzrostu zainteresowania automatyzacją pracy w branży przemysłowej. Wrocławski zespół Spyrosoft rozpoczął właśnie realizację projektu związanego z zarządzaniem
Oprogramowanie Polskie trendy nauki online - wady i zalety tego rozwiązania
2020-05-26 | 01:00

Polskie trendy nauki online - wady i zalety tego rozwiązania

. Są jednak funkcjonalności pozwalające na bezpieczne prowadzenie zajęć o których  informowało Ministerstwo Cyfryzacji . Co ciekawe na polskiej platformie webinarowej
Oprogramowanie Polski startup pomoże przetrwać biznesom z komunikacją w czasie pandemii!
2020-04-01 | 10:55

Polski startup pomoże przetrwać biznesom z komunikacją w czasie pandemii!

Meetbit, polski startup, specjalizujący się w tworzeniu aplikacji biznesowych oraz systemach rozwiązań dla branży MICE (turystyka biznesowa), opracowuje aplikację, która ma być

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Festiwal Biegowy Tauron 2020

Energetyka

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Robotyka i SI

Przyspieszenie cyfryzacji szkół i administracji w dobie pandemii wymaga zmian systemowych. To szansa dla polskich firm informatycznych

Pandemia koronawirusa postawiła firmy i urzędy w obliczu konieczności przyspieszenia cyfryzacji. Choć dzięki zdalnej komunikacji udało się utrzymać kontakty interpersonalne, to w dłuższej perspektywie w kwestii automatyzacji procesów niewiele się zmieniło. Pomimo że wzrosła sprzedaż sprzętu komputerowego i pojawiło się wzmożone zapotrzebowanie na usługi z sektora IT, to wciąż zbyt słabo rozwija się m.in. sektor cyberbezpieczeństwa, który stanowi fundament bezpiecznej cyfryzacji. Sytuacja związana z pandemią może być szansą dla polskich firm z branży IT.