Komunikaty PR

Wyczynowe napędy Lexusa

2017-05-12  |  16:00
Biuro prasowe

Jaki powinien być porządny samochód wyczynowy? Wiadomo – przede wszystkim musi mieć naprawdę mocny silnik i obowiązkowo napęd na tylną oś. Pod tym względem japoński producent aut klasy premium zawsze miał dobrą ofertę, bo większość modeli od początku była oferowana z tylnym napędem i dużymi silnikami, a z czasem stało się jeszcze ciekawiej.

W 2007 roku Lexus wprowadził na rynek pierwszy seryjny samochód wyczynowy – model IS F, będący odmianą standardowego Lexusa IS wyposażoną w wolnossący silnik o pojemności skokowej 4969 cm³, mocy 423 KM przy 6600 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 503 Nm przy 5200 obr./min, sportowe zawieszenie i wzmocnione hamulce. Jednostka w układzie V8 o oznaczeniu 2UR-GSE była rozwinięciem silnika 1UZ-FE stworzonego dla flagowego Lexusa LS 400 – dzięki zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań, przy zachowaniu podstawowych wymiarów konstruktorom udało się znacznie zwiększyć moc.

Wobec wielkiego powodzenia modelu IS F, w 2014 roku Lexus wprowadził wyczynową wersję swego sportowego coupé – RC F, a w 2016 przedstawił analogiczną odmianę rodzinnego sedana – GS F. Auta te zyskały ten sam pięciolitrowy silnik V8, co Lexus IS F, jednak o mocy zwiększonej do 477 KM przy 7100 obr./min. Oba auta mogą się poszczycić przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w czasie rzędu 4,5 sekundy.

Głowica silnika kryje 32 tytanowe zawory – zmiana faz zaworów dolotowych sterowana jest elektrycznie (VVT-iE), a wylotowych hydraulicznie (VVT-i). Mechanizm zmiennych faz rozrządu umożliwia pracę silnika przy małych obciążeniach w oszczędnym cyklu Atkinsona, zaś gdy potrzebne są wysokie osiągi, przejście w wydajny cykl Otto. Układ wtryskowy D4-S wykorzystuje dwa zestawy wtryskiwaczy, realizujących w zależności od potrzeb bezpośredni wtrysk do cylindrów i wtrysk do kanałów dolotowych, co pozwala pogodzić wysokie osiągi z oszczędnością paliwa i niskimi emisjami. Silnikowi towarzyszy ośmiobiegowa, automatyczna przekładnia AA80E Sport Direct Shift z możliwością manualnej zmiany przełożeń. Biegi od 2 do 6 są „krótkie”, natomiast 7 i 8 to nadbiegi (overdrive). Sterujący przekładnią system G AI-SHIFT (G-force Artificial Intelligence Shift Control) monitoruje dynamikę jazdy, zapewniając  w trybach Sport S i Sport S+ jeszcze szybszą reakcję i dostosowanie obrotów silnika przy redukcji biegów.

Ten sam pięciolitrowy silnik stał się standardowym napędem nowego flagowego coupé Lexus LC 500, gdzie współpracuje z 10-biegową przekładnią automatyczną, zapewniając autu równie dobre osiągi. Równolegle z modelem LC 500 na rynek trafia hybrydowy Lexus LC 500h, wyposażony w 3,5 litrowy, 24-zaworowy, wolnossący silnik V6 z wtryskiem D-4S. Jednostka ta, o oznaczeniu 8GR-FXS, współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi i litowo-jonowym akumulatorem o napięciu 310,8 woltów. Hybrydowy napęd Lexusa LC 500h zaopatrzono w dodatkową, czterobiegową przekładnię automatyczną, która współdziałając z planetarną przekładnią e-CVT daje kierowcy do dyspozycji 10 wirtualnych biegów. Całkowita moc systemu wynosi 359 KM, zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 4,7 sekundy przy zużyciu paliwa zaledwie 6,4 l/100 km i emisji CO2 na poziomie 145 g/km. Nieźle, jak na rasowy samochód wyczynowy, prawda?

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Aplikacja TomTom AmiGO dostępna na Android Auto Biuro prasowe
2021-04-07 | 17:15

Aplikacja TomTom AmiGO dostępna na Android Auto

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, ogłosił dziś dostępność TomTom AmiGO na Android Auto. Kierowcy, którzy posiadają urządzenia z Androidem, mogą
Motoryzacja Toyota Land Cruiser w nowej roli samochodu-chłodni do transportu szczepionek
2021-04-02 | 11:00

Toyota Land Cruiser w nowej roli samochodu-chłodni do transportu szczepionek

Toyota zaprezentowała Land Cruisera przystosowanego do transportu szczepionek na trudno dostępnych terenach. Jest to pierwszy samochód-chłodnia o takim przeznaczeniu, który
Motoryzacja Goodyear i TNO zaprezentują inteligentny układ hamulcowy
2021-03-29 | 14:48

Goodyear i TNO zaprezentują inteligentny układ hamulcowy

Firma Goodyear i holenderska organizacja badawcza TNO wspólnie pracują nad pojazdem demonstracyjnym, w którym będą testować działanie opon komunikujących się

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse i bankowość

Pandemia i unijne prawo zrewolucjonizowały polską bankowość. W polskich bankach pojawia się coraz więcej nowych technologii

Pandemia stała się katalizatorem zmian w bankowości. Przyspieszyła procesy wykorzystywania nowych technologii zapoczątkowane już wcześniej, zwiększając ich świadomość w coraz szerszej grupie użytkowników. Zmiany przyspieszyło też wejście w życie dyrektywy PSD2 – to dzięki niej poprzez jedno konto można mieć wgląd we wszystkie prowadzone rachunki. Dodatkowo coraz łatwiej jest założyć konto zdalnie. Pomagają w tym narzędzia, które pozwalają na cyfrowe potwierdzenie tożsamości.

Medycyna

Płuca do przeszczepu dzięki innowacyjnemu urządzeniu mogą być utrzymane przez pół doby w warunkach fizjologicznych. Taka procedura medyczna bywa ostatnim ratunkiem po ciężkim przebiegu COVID-19

Dzięki urządzeniu OCS Lung płuca pobrane od dawcy można przechowywać do 12 godzin w warunkach zbliżonych do tych, jakie panują w ciele żyjącego człowieka. Standardowo narząd poza organizmem może wytrzymać w warunkach hipotermii maksymalnie do czterech godzin. Przeszczep jest jedyną drogą ratunku dla pacjentów, którzy w wyniku choroby COVID-19 doznali nieodwracalnego uszkodzenia płuc. W szpitalu w Zabrzu udało się w ten sposób ocalić życie sześciu osób.