Komunikaty PR

Przyszłość motoryzacji - z tych rozwiązań wkrótce wszyscy będziemy korzystać

2019-04-19  |  09:00
Biuro prasowe

Samochody bez kierownicy, z kołami-śmigłami czy modułowym nadwoziem - być może kiedyś tak będzie wyglądała motoryzacja. Zamiast wybierać się w daleką podróż w przyszłość, spójrzmy w tę mniej odległą i bardziej przewidywalną. Oto ciekawe rozwiązania technologiczne, które wkrótce stanął się powszechne w naszych samochodach.

 

Łączność z innymi pojazdami i infrastrukturą

Samochody będą nawzajem ostrzegać się o zagrożeniach na drodze albo na żywo otrzymywać informacje o zmianach w organizacji ruchu - to wcale nie taka odległa przyszłość. Nad autami, które będą się ze sobą komunikować pracuje wielu producentów, w tym na przykład Lexus. W Australii prowadzone są badania przy użyciu dwóch SUV-ów japońskiej marki, RX 450h. Dzięki takiemu rozwiązaniu w przyszłości kierowca Lexusa będzie otrzymywać powiadomienia o samochodzie przed nim, który rozpoczął awaryjne hamowanie albo zbliżającej się zmianie świateł na najbliższym skrzyżowaniu. System bazuje na łączności komórkowej w powszechnym standardzie 4G, więc jego wprowadzenie jest tylko kwestią czasu. Nad podobnym rozwiązaniem poza Lexusem pracuje wielu innych producentów, w tym m.in. Volvo.

Internet w samochodzie i samochód w internecie

Systemy connected cars bazują głównie na łączności z internetem. A ta, dzięki wbudowanym modułom GSM, jest w samochodach coraz powszechniejsza. Na tę chwilę połączenie z siecią pozwala głównie na pobieranie informacji o aktualnym natężeniu ruchu, aktualizowanie nawigacji satelitarnej i automatyczne alarmowanie służb o poważniejszym wypadku. Jednak możliwości takiej łączności są oczywiście dużo szersze. Pierwsi producenci aut wprowadzają już możliwość zdalnego diagnozowania auta, włączenia klimatyzacji bez wchodzenia do środka czy pobierania dodatkowych aplikacji, instalowanych w systemie multimedialnym, a amerykańska Tesla pozwala nawet na poprawienie wyposażenia i osiągów samochodu tylko dzięki aktualizacji pobranej przez internet!

Autonomiczna jazda

Wiele wskazuje na to, że samochody autonomiczne są przyszłością motoryzacji. Ale zanim na drogach powszechnym widokiem będą pojazdy pozbawione kierownicy, minie jeszcze sporo czasu. Potrzebne są nie tylko odpowiednio wyposażone i dopracowane auta, ale także przystosowana do nich infrastruktura i stosowne regulacje prawne. Dużo szybciej staną się popularne pojazdy, które pozwolą na autonomiczną jazdę w określonych warunkach albo pojadą same, ale dla bezpieczeństwa z kierowcą gotowym przejąć kontrolę nad autem. Prace nad takimi systemami prowadzi wielu producentów, w tym Tesla czy Lexus.

Kamery zamiast lusterek

Kamery cofania znajdziemy już nawet w małych hatchbackach. Ale projekt zastosowania ich w miejscu lusterek - choć stworzony już lata temu - dopiero teraz wchodzi w życie. Autem, któremu przypadł zaszczyt bycia pierwszym samochodem drogowym w historii z takim rozwiązaniem jest nowy Lexus ES. Kamery zajmują mniej miejsca, więc auto jest bardziej aerodynamiczne, a kierowca ma lepszą widoczność z wnętrza. Ponadto system ogranicza martwą strefę i pozwala na wyświetlanie dodatkowych informacji na monitorach pokazujących obraz po bokach auta.

Na tę chwilę z przyczyn prawnych cyfrowe lusterka Lexusa są dostępne jedynie w Japonii, ale europejscy producenci również sięgają po podobne rozwiązania. Przykładem może być Audi, który kamery oferuje w swoim nowym SUV-ie e-tron. Dużo powszechniejsze stają się natomiast cyfrowe lusterka wsteczne. Znajdziemy je na przykład w nowej Toyocie RAV4 czy nowym Land Roverze Evoque. Dzięki takiemu systemowi kierowca może zobaczyć, co dzieje się za autem nawet wtedy, gdy bagażnik jest załadowany po sam dach.

Wyświetlacze, głos i gesty

Spory, ciekłokrystaliczny wyświetlacz konsoli centralnej samochodu jest dzisiaj praktycznie standardem, a i klasyczne zegary są często zastępowane przez cyfrowe ekrany. Łatwo się spodziewać, że w przyszłości producenci samochodów będą jeszcze intensywniej korzystać z ich możliwości, pozbywając się kolejnych pokręteł oraz przycisków. Wielu kierowców widzi w nich jednak zagrożenie dla bezpieczeństwa, bowiem sterowanie klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli przy ich użyciu wymaga odrywania wzroku od drogi.

Rozwiązaniem jest sterowanie głosowe, przy użyciu gestów albo specjalnego wyświetlacza haptycznego, który symuluje wrażenie dotykania prawdziwych, fizycznych przycisków. Coraz popularniejsze - i coraz większe - będą również wyświetlacze przezierne, które rzucają obraz na przednią szybę. Już teraz wyświetlacze HUD możemy mieć w popularnych autach, takich jak nowa Toyota Corolla czy Ford Focus. A w Lexusie LS rzucany na szybę obraz ma aż 12,3 cala. W przyszłości dzięki tej technologii na przedniej szybie będzie można wyświetlić jeszcze więcej informacji, na dodatek lepiej zintegrowanych z tym, co widzimy przed autem. Trójwymiarowe strzałki wskażą odpowiedni pas ruchu, a sylwetka pieszego lub rowerzysty będzie otoczona czerwoną obwódką, aby nas ostrzec.

Smartfon w roli kluczyka

Otwieranie samochodu za pomocą smartfona to kolejna nowość, która szybko zyskuje na popularności. A to dzięki carsharingowi. W niedalekiej przyszłości cyfrowy kluczyk będzie równie powszechny wśród użytkowników prywatnych aut. Takie rozwiązanie daje wiele korzyści - można pozbyć się klasycznego kluczyka, który zajmuje miejsce w kieszeni, a także zdalnie udostępnić auto innej osobie. Co więcej, pierwsi producenci udostępniają już aplikacje, które pozwalają nie tylko na otwarcie i zablokowanie auta, ale także zdalne włączenie klimatyzacji, klaksonu czy śledzenie pozycji samochodu po udostępnieniu go innej osobie.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Ładowane w 15 minut baterie Toyoty do aut elektrycznych już w 2025 Biuro prasowe
2020-08-05 | 15:00

Ładowane w 15 minut baterie Toyoty do aut elektrycznych już w 2025

Toyota zbudowała działający prototyp baterii litowo-jonowej ze stałym elektrolitem. Nowy typ baterii zapewni znacznie większy zasięg przy tej samej wielkości w porównaniu ze
Motoryzacja GreenWay Polska: ponad 200 stacji ładowania i 10 magazynów energii
2020-08-04 | 07:00

GreenWay Polska: ponad 200 stacji ładowania i 10 magazynów energii

GreenWay Polska oferuje swoim klientom już ponad 200 stacji ładowania. Dwusetna stacja została uruchomiona w galerii handlowej Elektrownia Powiśle w Warszawie. W lipcu firma
Motoryzacja Estoński start w Polsce: przyjadą i umyją samochód. Mobilnie i ekologicznie
2020-08-03 | 13:00

Estoński start w Polsce: przyjadą i umyją samochód. Mobilnie i ekologicznie

UpSteam, mobilna myjnia samochodowa dotychczas dostępna wyłącznie dla firm posiadających flotę samochodową, przyjmuje teraz zamówienia od klientów indywidualnych. Usługa

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

Firma

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Robotyka i SI

Telewizja coraz chętniej wykorzystuje kamery z możliwością sterowania w czasie rzeczywistym i rozszerzoną rzeczywistość. Pandemia przyspieszyła ich rozwój

Choć branża medialna i rozrywkowa sporo straciła na pandemii, to koronawirus pozytywnie wpłynął na rozwój innowacji, zwłaszcza w wydarzeniach transmitowanych na żywo. Producenci telewizyjnego sportu przetestowali nowinki technologiczne, m.in. nagrania z drona czy umieszczenie kamery na strojach sędziów. Przyszłością jest też połączenie elementów rzeczywistych z wirtualnymi i zastosowanie kamer sterowanych na żywo, które pozwolą uchwycić emocje zawodników, a widzom umożliwią bezpośredni udział w wydarzeniu.