Komunikaty PR

Inteligencja nowoczesnej terenówki - systemy wspierające jazdę w terenie

2019-02-08  |  13:00
Biuro prasowe

Przepis na samochód terenowy od lat jest niezmiennie prosty - solidna konstrukcja oparta na ramie, napęd na cztery koła i skrzynia redukcyjna. Ale nawet najlepsze współczesne terenówki mają jeszcze jednego asa w rękawie - inteligentne systemy, które ułatwiają jazdę w terenie. Z pomocą ekspertów i na przykładzie jednego z najsłynniejszych z aut off-roadowych - Toyoty Land Cruiser - pokazujemy, na czym polegają.

System utrzymujący stałą prędkość w trudnym terenie
Jazda terenowa często wymaga delikatnego i precyzyjnego operowania gazem oraz hamulcem. We współczesnych terenówkach z pomocą przychodzi układ Crawl Control, czyli system utrzymujący stałą prędkość w trudnym terenie. To taki terenowy tempomat. Dzięki temu rozwiązaniu samochód sam hamuje i przyspiesza, utrzymując równe tempo. W przypadku Toyoty Land Cruiser system oferuje pięć stopni prędkości.

„Crawl Control pozwala na większe skupienie się na precyzji prowadzenia w czasie lawirowania pomiędzy przeszkodami i jest sporym ułatwieniem w przypadku zakopania się” - mówi Michał Horodeński, lider Land Cruiser Adventure Club. „Można go też stosować do stromych zjazdów i podjazdów. Wystarczy włączyć jeden z 5 trybów jazdy i utrzymywać odpowiedni tor jazdy”.

Aktywna kontrola trakcji i system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu
Toyotę Land Cruiser wyposażono również w system aktywnej kontroli trakcji - w skrócie A-TRC. Układ potrafi przyhamowywać koło tracące przyczepność i jednocześnie równomiernie przekazywać moment obrotowy na pozostałe koła. System A-TRC pokazuje swoje możliwości przede wszystkim po wyborze jednego z pięciu trybów jazdy, oferowanych przez system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu - Multi Terrain Select. W zależności od nawierzchni kierowca może włączyć jeden z programów - „skały”, „skały i szutry”, „muldy”, „kamienie” oraz „błoto i piasek”.

„Dzięki systemom takim jak Multi Terrain Select samochód sam dostosowuje moc i pracę hamulców do nawierzchni. W Toyocie Land Cruiser w takim momencie swoje oblicze pokazuje również układ Multi-terrain ABS, zdolny do wykrywania rodzaju nawierzchni i zapewniający maksymalnie efektywne hamowanie w różnych warunkach” - tłumaczy Roman Wasik, właściciel centrum szkoleniowo-treningowego Autodrom 4x4 oraz Expert Driving Academy.

Układ zmiennej sztywności stabilizatorów
Niezwykle ciekawym rozwiązaniem, które występuje w nowoczesnych terenówkach takich jak Land Crusier, jest układ zmiennej sztywności stabilizatorów, który w przypadku Toyoty nosi nazwę KDSS. To elektronicznie sterowany system hydrauliczny, który optymalizuje pracę stabilizatorów. W czasie jazdy po szosie system stabilizuje auto i zmniejsza przechyły nadwozia oraz amortyzuje nierówności, a w terenie pozwala na większe wykrzyżowanie osi. Jak działa KDSS?

„Na asfalcie sprawia, że drążki stabilizujące działają normalnie i ograniczają skok zawieszenia. Jednak kiedy zjedziemy z ubitego szlaku, a na poszczególne koła działają w danym momencie różne siły, drążki przestają usztywniać zawieszenie, pozwalając na dużo szerszy ruch w pionie każdego z kół. Dzięki temu samochód jest pewny i komfortowy na zwykłej drodze, a jednocześnie zachowuje dobre właściwości terenowe. Co istotne, układ działa automatycznie i nie wymaga aktywacji przez kierowcę” - mówi Roman Wasik.

Aktywne zawieszenie
Wiele współczesnych samochodów terenowych jest wyposażonych również w system aktywnego zawieszenia. W przypadku Toyoty Land Cruiser nosi on nazwę Adaptive Variable Suspension, czyli AVS. Taki układ automatycznie dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów do warunków jazdy. Kierowca ma do wyboru jeden z trzech trybów - Comfort, Normal i Sport. Układ na bieżąco monitoruje zachowanie auta i dostosowuje pracę zawieszenia.

„Wraz ze wzrostem prędkości AVS odpowiednio usztywnia amortyzatory, w czasie hamowania zwiększa siłę tłumiącą przedniej osi, by ograniczyć efekt nurkowania przodu auta, a podczas przyśpieszania zwiększa sztywność amortyzatorów tylnej osi, ograniczając przechylanie się konstrukcji do tyłu. To kolejny system, który zwiększa pewność i precyzję prowadzenia auta terenowego, a także zapewnia skuteczniejsze hamowanie” - dodaje Roman Wasik.

Systemy wspomagające zjazd ze wzniesienia i pokonywanie podjazdów
Kolejnym wyzwaniem w terenie są strome zjazdy i podjazdy. Nie wszystkie samochody mają na pokładzie Crawl Control, który występuje tylko ze skrzynią automatyczną. Wtedy z pomocą przychodzą systemy DAC i HAC.

Układ DAC automatycznie uruchamia hamulce i utrzymuje stałą prędkość 5 km/h w czasie zjazdu ze wzniesienia - niezależnie, czy jedziemy przodem czy tyłem. Po jego aktywacji kierowca nie musi operować ani gazem, ani hamulcem. Natomiast system wspomagający pokonywanie podjazdu (HAC) utrzymuje hamulec przez dwie sekundy, co pomaga swobodnie ruszyć. Układ jest aktywowany, gdy po zatrzymaniu kierowca mocniej wciśnie pedał hamulca, a skrzynia biegów jest ustawiona w trybie jazdy do przodu. Dzięki wspomnianym systemom terenówki są w stanie swobodnie pokonać wzniesienia o nachyleniu sięgającym nawet 42 stopni.

Kamery i monitory
W zapanowaniu nad potężnym autem terenowym i maksymalnym wykorzystaniu jego właściwości pomagają również dodatkowe systemy monitorujące. W Toyocie Land Cruiser znajdziemy system Body Angle Display, który pozwala sprawdzić aktualny przechył nadwozia samochodu i wraz z dodatkowymi liniami pomocniczymi wyświetla informacje na ekranie wewnątrz auta. Do tego trzeba dodać wyposażony w 4 kamery układ Multi-terrain Monitor, zapewniający widok 360 stopni i wyświetlający to, co znajduje się z przodu i z tyłu oraz po bokach samochodu. Land Cruisera wyposażono również układ Tyre Angle Display, który monitoruje kąt skrętu kół w czasie manewru i informuje o nim kierowcę.

„Dodatkowe kamery i czujniki, choć nie są niezbędne, okazują się bardzo przydatne w czasie jazdy w terenie. Szczególnie wtedy, gdy chcemy przecisnąć się przez naprawdę wąski wąwóz albo musimy zawrócić na wąskiej drodze, znajdującej się na stromym zboczu. Zwiększają bezpieczeństwo i zmniejszają ryzyko uszkodzenia auta, dlatego warto z nich korzystać” - zaznacza Michał Horodeński.

Wszechstronność współczesnej terenówki
W dzisiejszych czasach samochody takie jak Toyota Land Cruiser są wyposażane w wiele nowoczesnych rozwiązań, które pomagają kierowcy. Jak podkreśla Roman Wasik, ich mnogość zmieniła oblicze aut off-roadowych.

„Inteligencja współczesnych samochodów terenowych polega nie tylko na tym, że lepiej radzą sobie w terenie. Dzięki dodatkowym systemom, takim jak KDSS czy AVS auta tego typu okazują się również coraz lepsze w czasie szybszej jazdy po asfalcie. A przecież to właśnie za wszechstronność najbardziej cenimy takie auta” - podsumowuje Roman Wasik.

A Michał Horodeński dodaje: „nowoczesne systemy są po to, by wspomagać kierowcę, zarówno tego początkującego, jak i zaawansowanego. Oczywiście wiele przeszkód można pokonać klasycznymi terenówkami, które nie mają tych systemów, ale to trochę tak jak z czujnikami parkowania. Odkąd się pojawiły to trudno z nich zrezygnować mimo, iż w każdym samochodzie mamy lusterka. Technika idzie do przodu i nie ma co się na nią obrażać. Lepiej umiejętnie z niej korzystać.”

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Przyszłość motoryzacji - z tych rozwiązań wkrótce wszyscy będziemy korzystać Biuro prasowe
2019-04-19 | 09:00

Przyszłość motoryzacji - z tych rozwiązań wkrótce wszyscy będziemy korzystać

Samochody bez kierownicy, z kołami-śmigłami czy modułowym nadwoziem - być może kiedyś tak będzie wyglądała motoryzacja. Zamiast wybierać się w daleką podróż w przyszłość,
Motoryzacja TomTom przedstawia supernowoczesną nawigację – TomTom GO Premium
2019-03-28 | 18:45

TomTom przedstawia supernowoczesną nawigację – TomTom GO Premium

TomTom, specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, ogłosił dziś wprowadzenie na rynek TomTom GO Premium – wielofunkcyjnego, inteligentnego urządzenia nawigacyjnego. Ta
Motoryzacja Driving Behaviour to tylko monitoring floty? Zastanów się jeszcze raz!
2019-03-15 | 12:30

Driving Behaviour to tylko monitoring floty? Zastanów się jeszcze raz!

Ocena stylu jazdy kierowcy to narzędzie pozwalające zrozumieć, w jaki sposób kierowcy mogą prowadzić samochód wydajniej i bardziej efektywnie. Pracodawcy mogą dzięki temu

Kalendarium

Gry i aplikacje

Symultaniczne translatory zrewolucjonizują sposób komunikacji. Technologia pozwala swobodnie porozumiewać się w nawet kilkudziesięciu językach

Dostęp do kilkudziesięciu języków, tłumaczenie w czasie rzeczywistym i brak konieczności parowania urządzeń w aplikacji mobilnej to możliwości najnowszych translatorów, które coraz częściej wyglądają jak zwykła słuchawka bluetooth, a wyposażone są w algorytmy sztucznej inteligencji. Wystarczy jedną słuchawkę mieć w uchu, drugą przekazać rozmówcy, a proces tłumaczenia rozpocznie się automatycznie. Skuteczność tłumaczenia w kompaktowych translatorach sięga już nawet 95 proc.

Energetyka

Ekspert ICNIRP: Sieci 5G bez niekorzystnego wpływu na ludzkie zdrowie. Brak dowodów na związek ekspozycji na częstotliwości radiowe z rakiem mózgu, chorobami serca lub innych narządów

Pola elektromagnetyczne są wszechobecne. Ich źródła znajdziemy w środowisku naturalnym, jednak te pochodzące ze sztucznych źródeł mają miliony razy większe natężenie. Tymczasem rośnie liczba urządzeń komunikacji bezprzewodowej. Każdy człowiek narażony jest na złożoną mieszankę słabych pól elektrycznych i magnetycznych od wytwarzania i przesyłania energii elektrycznej, sprzętu gospodarstwa domowego i urządzeń przemysłowych, po telekomunikację i nadawanie. Choć na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań, które mają chronić przed promieniowaniem, zdaniem ekspertów lek jest bezzasadny, a pole elektromagnetyczne jest mniej szkodliwe niż kawa czy aloes.

MWC19

Firma

Przybywa zastosowań sztucznej inteligencji w medycynie. Jest ona szczególnie wykorzystywana w diagnostyce i radiologii

Możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w medycynie – zwłaszcza w diagnostyce i radiologii – gwałtownie rosną. Raport PwC wskazuje, że narzędzia z tą technologią mogą w dużym stopniu wesprzeć procesy diagnostyczne i terapeutyczne, przy okazji obniżając ich koszty. Dzięki analizie danych z różnych źródeł AI może również wspierać pracę lekarzy, ułatwiając postawienie właściwej diagnozy czy wybór optymalnej ścieżki leczenia danego pacjenta. Coraz powszechniej trafia ona już do nowoczesnych urządzeń medycznych wykorzystywanych przez szpitale.