Komunikaty PR

Inteligencja nowoczesnej terenówki - systemy wspierające jazdę w terenie

2019-02-08  |  13:00
Biuro prasowe

Przepis na samochód terenowy od lat jest niezmiennie prosty - solidna konstrukcja oparta na ramie, napęd na cztery koła i skrzynia redukcyjna. Ale nawet najlepsze współczesne terenówki mają jeszcze jednego asa w rękawie - inteligentne systemy, które ułatwiają jazdę w terenie. Z pomocą ekspertów i na przykładzie jednego z najsłynniejszych z aut off-roadowych - Toyoty Land Cruiser - pokazujemy, na czym polegają.

System utrzymujący stałą prędkość w trudnym terenie
Jazda terenowa często wymaga delikatnego i precyzyjnego operowania gazem oraz hamulcem. We współczesnych terenówkach z pomocą przychodzi układ Crawl Control, czyli system utrzymujący stałą prędkość w trudnym terenie. To taki terenowy tempomat. Dzięki temu rozwiązaniu samochód sam hamuje i przyspiesza, utrzymując równe tempo. W przypadku Toyoty Land Cruiser system oferuje pięć stopni prędkości.

„Crawl Control pozwala na większe skupienie się na precyzji prowadzenia w czasie lawirowania pomiędzy przeszkodami i jest sporym ułatwieniem w przypadku zakopania się” - mówi Michał Horodeński, lider Land Cruiser Adventure Club. „Można go też stosować do stromych zjazdów i podjazdów. Wystarczy włączyć jeden z 5 trybów jazdy i utrzymywać odpowiedni tor jazdy”.

Aktywna kontrola trakcji i system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu
Toyotę Land Cruiser wyposażono również w system aktywnej kontroli trakcji - w skrócie A-TRC. Układ potrafi przyhamowywać koło tracące przyczepność i jednocześnie równomiernie przekazywać moment obrotowy na pozostałe koła. System A-TRC pokazuje swoje możliwości przede wszystkim po wyborze jednego z pięciu trybów jazdy, oferowanych przez system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu - Multi Terrain Select. W zależności od nawierzchni kierowca może włączyć jeden z programów - „skały”, „skały i szutry”, „muldy”, „kamienie” oraz „błoto i piasek”.

„Dzięki systemom takim jak Multi Terrain Select samochód sam dostosowuje moc i pracę hamulców do nawierzchni. W Toyocie Land Cruiser w takim momencie swoje oblicze pokazuje również układ Multi-terrain ABS, zdolny do wykrywania rodzaju nawierzchni i zapewniający maksymalnie efektywne hamowanie w różnych warunkach” - tłumaczy Roman Wasik, właściciel centrum szkoleniowo-treningowego Autodrom 4x4 oraz Expert Driving Academy.

Układ zmiennej sztywności stabilizatorów
Niezwykle ciekawym rozwiązaniem, które występuje w nowoczesnych terenówkach takich jak Land Crusier, jest układ zmiennej sztywności stabilizatorów, który w przypadku Toyoty nosi nazwę KDSS. To elektronicznie sterowany system hydrauliczny, który optymalizuje pracę stabilizatorów. W czasie jazdy po szosie system stabilizuje auto i zmniejsza przechyły nadwozia oraz amortyzuje nierówności, a w terenie pozwala na większe wykrzyżowanie osi. Jak działa KDSS?

„Na asfalcie sprawia, że drążki stabilizujące działają normalnie i ograniczają skok zawieszenia. Jednak kiedy zjedziemy z ubitego szlaku, a na poszczególne koła działają w danym momencie różne siły, drążki przestają usztywniać zawieszenie, pozwalając na dużo szerszy ruch w pionie każdego z kół. Dzięki temu samochód jest pewny i komfortowy na zwykłej drodze, a jednocześnie zachowuje dobre właściwości terenowe. Co istotne, układ działa automatycznie i nie wymaga aktywacji przez kierowcę” - mówi Roman Wasik.

Aktywne zawieszenie
Wiele współczesnych samochodów terenowych jest wyposażonych również w system aktywnego zawieszenia. W przypadku Toyoty Land Cruiser nosi on nazwę Adaptive Variable Suspension, czyli AVS. Taki układ automatycznie dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów do warunków jazdy. Kierowca ma do wyboru jeden z trzech trybów - Comfort, Normal i Sport. Układ na bieżąco monitoruje zachowanie auta i dostosowuje pracę zawieszenia.

„Wraz ze wzrostem prędkości AVS odpowiednio usztywnia amortyzatory, w czasie hamowania zwiększa siłę tłumiącą przedniej osi, by ograniczyć efekt nurkowania przodu auta, a podczas przyśpieszania zwiększa sztywność amortyzatorów tylnej osi, ograniczając przechylanie się konstrukcji do tyłu. To kolejny system, który zwiększa pewność i precyzję prowadzenia auta terenowego, a także zapewnia skuteczniejsze hamowanie” - dodaje Roman Wasik.

Systemy wspomagające zjazd ze wzniesienia i pokonywanie podjazdów
Kolejnym wyzwaniem w terenie są strome zjazdy i podjazdy. Nie wszystkie samochody mają na pokładzie Crawl Control, który występuje tylko ze skrzynią automatyczną. Wtedy z pomocą przychodzą systemy DAC i HAC.

Układ DAC automatycznie uruchamia hamulce i utrzymuje stałą prędkość 5 km/h w czasie zjazdu ze wzniesienia - niezależnie, czy jedziemy przodem czy tyłem. Po jego aktywacji kierowca nie musi operować ani gazem, ani hamulcem. Natomiast system wspomagający pokonywanie podjazdu (HAC) utrzymuje hamulec przez dwie sekundy, co pomaga swobodnie ruszyć. Układ jest aktywowany, gdy po zatrzymaniu kierowca mocniej wciśnie pedał hamulca, a skrzynia biegów jest ustawiona w trybie jazdy do przodu. Dzięki wspomnianym systemom terenówki są w stanie swobodnie pokonać wzniesienia o nachyleniu sięgającym nawet 42 stopni.

Kamery i monitory
W zapanowaniu nad potężnym autem terenowym i maksymalnym wykorzystaniu jego właściwości pomagają również dodatkowe systemy monitorujące. W Toyocie Land Cruiser znajdziemy system Body Angle Display, który pozwala sprawdzić aktualny przechył nadwozia samochodu i wraz z dodatkowymi liniami pomocniczymi wyświetla informacje na ekranie wewnątrz auta. Do tego trzeba dodać wyposażony w 4 kamery układ Multi-terrain Monitor, zapewniający widok 360 stopni i wyświetlający to, co znajduje się z przodu i z tyłu oraz po bokach samochodu. Land Cruisera wyposażono również układ Tyre Angle Display, który monitoruje kąt skrętu kół w czasie manewru i informuje o nim kierowcę.

„Dodatkowe kamery i czujniki, choć nie są niezbędne, okazują się bardzo przydatne w czasie jazdy w terenie. Szczególnie wtedy, gdy chcemy przecisnąć się przez naprawdę wąski wąwóz albo musimy zawrócić na wąskiej drodze, znajdującej się na stromym zboczu. Zwiększają bezpieczeństwo i zmniejszają ryzyko uszkodzenia auta, dlatego warto z nich korzystać” - zaznacza Michał Horodeński.

Wszechstronność współczesnej terenówki
W dzisiejszych czasach samochody takie jak Toyota Land Cruiser są wyposażane w wiele nowoczesnych rozwiązań, które pomagają kierowcy. Jak podkreśla Roman Wasik, ich mnogość zmieniła oblicze aut off-roadowych.

„Inteligencja współczesnych samochodów terenowych polega nie tylko na tym, że lepiej radzą sobie w terenie. Dzięki dodatkowym systemom, takim jak KDSS czy AVS auta tego typu okazują się również coraz lepsze w czasie szybszej jazdy po asfalcie. A przecież to właśnie za wszechstronność najbardziej cenimy takie auta” - podsumowuje Roman Wasik.

A Michał Horodeński dodaje: „nowoczesne systemy są po to, by wspomagać kierowcę, zarówno tego początkującego, jak i zaawansowanego. Oczywiście wiele przeszkód można pokonać klasycznymi terenówkami, które nie mają tych systemów, ale to trochę tak jak z czujnikami parkowania. Odkąd się pojawiły to trudno z nich zrezygnować mimo, iż w każdym samochodzie mamy lusterka. Technika idzie do przodu i nie ma co się na nią obrażać. Lepiej umiejętnie z niej korzystać.”

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Agregaty Webasto w nowych samochodach Mitsubishi Biuro prasowe
2019-02-12 | 13:00

Agregaty Webasto w nowych samochodach Mitsubishi

Klienci polskich salonów samochodowych, kupujący nowe modele marki Mitsubishi mogą do nich zamawiać systemy ogrzewania postojowego renomowanej, niemieckiej firmy Webasto. Agregaty są
Motoryzacja Webasto High Voltage Heaters - systemy ogrzewania do pojazdów elektrycznych
2019-02-05 | 12:00

Webasto High Voltage Heaters - systemy ogrzewania do pojazdów elektrycznych

Wydajne, wysokonapięciowe systemy ogrzewania HVH do pojazdów elektrycznych - to najnowszy produkt znanej z wytwarzania wysokiej jakości systemów ogrzewania postojowego, niemieckiej
Motoryzacja Toyota Mirai w Arabii Saudyjskiej. Naftowy potentat stawia na wodór
2019-02-04 | 13:00

Toyota Mirai w Arabii Saudyjskiej. Naftowy potentat stawia na wodór

Toyota dostarczy do Arabii Saudyjskiej pilotażową flotę samochodów elektrycznych na ogniwa paliwowe, zasilanych sprężonym wodorem. Sedany Mirai zamówiły firmy Saudi Aramco i

CES 2019

Start-upy

Niedługo maszyny będą rozpoznawać emocje lepiej niż człowiek. Umożliwi to budowanie jeszcze bardziej inteligentnych i empatycznych asystentów

Maszyny coraz częściej reagują na emocje ludzi. Dostosowują reklamy, muzykę czy obrazy. Już niedługo analizowanie i mierzenie emocji pozwoli na nawiązanie bliskich relacji z robotami czy asystentami głosowymi. Analiza uczuć będzie miała też funkcje terapeutyczne. Emocje to przyszłość całego rynku smart urządzeń. Już niedługo mogą się pojawić gry i filmy reagujące na emocje gracza, telewizor sam ustawi odpowiedni program, a samochody włączą muzykę zgodną z nastrojem kierowcy.

Medycyna

Mobilne rozwiązania pozwalają na skuteczną diagnostykę chorób układu sercowo-naczyniowego. Sprawdzą się też w kontrolowaniu przebiegu cukrzycy

Nieinwazyjne badanie wykonane za pomocą aparatu smartfona pozwala zbadać parametry fizjologiczne kluczowe dla diagnostyki chorób układu sercowo-naczyniowego. Może się też sprawdzić jako przełomowa metoda kontrolowania glikemii w czasie rzeczywistym bez nakłuwania i konieczności noszenia przez chorego sensora na ciele. Skuteczność metod diagnostycznych opartych na urządzeniach mobilnych została potwierdzona w badaniach klinicznych.

CES 2019

Inteligentne urządzenie zapobiegnie marnotrawieniu wody. Dzięki uczeniu maszynowemu wykryje nieszczelność i zaalarmuje użytkownika

Tylko jeden nieszczelny kran, z którego woda ścieka z częstotliwością kropli na sekundę, oznacza stratę nawet 5 tys. litrów w ciągu roku. Nieszczelna spłuczka to kolejne 800 litrów straty. Dzięki technologii opartej na sztucznej inteligencji można łatwo wykryć wyciek wody i zidentyfikować urządzenie, którego dotyczy problem. System odetnie dopływ wody do tej strefy bez wyłączania całej instalacji. Wykrycie nieszczelności zajmuje kilka sekund i pozwala znacznie zaoszczędzić na rachunkach za wodę.